Μπορεί ο πληθωρισμός να σημείωσε νέα υποχώρηση τον Ιανουάριο, καθώς το κόστος της ενέργειας έχει μειωθεί, οι τιμές βασικών καταναλωτικών αγαθών κυρίως τροφίμων, όμως, εξακολουθούν να αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς.

Πιο συγκεκριμένα, επιβραδύνθηκε περαιτέρω στο 7% ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού τον Ιανουάριο του 2023, από 7,2% τον Δεκέμβριο και έναντι αύξησης 6,2% τον Ιανουάριο του 2022.

Ωστόσο, η επιβράδυνση αυτή οφείλεται στη μείωση των τιμών στην ηλεκτρική ενέργεια, ενώ αντίθετα ο πληθωρισμός στα τρόφιμα αυξήθηκε 15,4%.

Φωτιά οι τιμές στα τρόφιμα

Ειδικότερα, σε ένα έτος (Ιανουάριος 2023 προς Ιανουάριο 2022) καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά 18,6%, Κρέατα- γενικά (19,3%), Ψάρια- γενικά (2,5%), Γαλακτοκομικά και αυγά (25%), Έλαια και λίπη (23,1%), Φρούτα- γενικά (1,2%), Λαχανικά- γενικά (10,9%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (9,2%), Λοιπά τρόφιμα (15,6%), Καφέ- κακάο- τσάι (10,9%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (7,8%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (7,6%).

Επίσης, αυξήσεις τιμών υπήρξαν σε: Ένδυση και υπόδηση (6,5%), Ενοίκια κατοικιών (4%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,7%), Φυσικό αέριο (34,7%), Υγραέριο (17,9%), Πετρέλαιο θέρμανσης (7,1%), Στερεά καύσιμα (25%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (6%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (6,9%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (8,9%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (15,7%), Οικιακές υπηρεσίες (7,4%), Φαρμακευτικά προϊόντα (6,1%), Ιατρικά προϊόντα (3,3%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,7%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (10,1%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (8,4%), Μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες (10,4%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (12,2%), Καύσιμα και λιπαντικά (6,1%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (4,1%), Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (52,4%), Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (4,5%), Κινηματογράφους- θέατρα (16,9%), Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (8,8%), Πακέτο διακοπών (13,1%), Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,6%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,7%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (7,7%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (8%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (3%), ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (9,7%) και Ασφάλιστρα υγείας (5,7%).

Μειώθηκε η τιμή του ηλεκτρικού

Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Ηλεκτρισμό (15,4%), Εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας (4,9%) και Τηλεφωνικές υπηρεσίες (1,2%).

Ενώ σε μηνιαία σύγκριση (Ιανουάριος 2023 προς Δεκέμβριο 2022), υπήρξαν νέες αυξήσεις τιμών σε: Ψωμί (0,9%), Πίτσες και πίτες (4,5%), Μοσχάρι (0,9%), Αλλαντικά (2,4%), Ψάρια νωπά (2,2%), Τυριά (2,6%), Αυγά (3,4%), Έλαια και λίπη (0,9%), Λαχανικά νωπά (2,2%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (2,3%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (1,7%), Σάλτσες- καρυκεύματα (4,8%), Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (3%), Ενοίκια κατοικιών (0,5%), Ηλεκτρισμό (1%), Φυσικό αέριο (2,5%), Πετρέλαιο θέρμανσης (11%), Οικιακές υπηρεσίες (1,2%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (2,3%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,7%), ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,5%) και Ασφάλιστρα υγείας (5,7%).

Αντίθετα, μειώσεις τιμών καταγράφηκαν σε: Δημητριακά για πρωινό (5,3%), Φρούτα νωπά (1,1%), Δημοτικά τέλη (2%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (0,5%) και Πετρέλαιο κίνησης (1,3%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Ιανουάριο εφέτος προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 15,4% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
  • 3% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 6,5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 10,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 2,9% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 8,1% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 3,4% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθη, κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
  • 2,2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 7,8% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
  • 5,4% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 0,1% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, φυσικό αέριο, υγραέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 1,3% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Ενώ, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 0,5% τον Ιανουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2022, έναντι μείωσης 0,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός παρουσίασε αύξηση 7,3% τον Ιανουάριο εφέτος σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2022, έναντι αύξησης 5,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2022 με το 2021. Ενώ, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2022 παρουσίασε μείωση 0,5%, έναντι μείωσης 0,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.