Εξι δεκαετίες του 007

Συμπληρώνοντας τα 60 του χρόνια στο σινεμά, ο Τζέιμς Μποντ ατενίζει το μέλλον από τον Ολυμπο της ποπ κουλτούρας.

© MPTV-REUTERS

«Το όνομά μου είναι Σέκρεταν. Τζέιμς Σέκρεταν». Στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Casino Royale» που χρονολογείται το 1952 δύο μέλη των μυστικών υπηρεσιών συναντώνται. Ο Αμερικανός συστήνεται ως Φέλιξ Λάιτερ. Ο Βρετανός απαντά με τις δύο παραπάνω, μάλλον αδιάφορες προτάσεις. Το κείμενο όμως σε αυτό το σημείο είναι διαγραμμένο. Ο συγγραφέας έχει σβήσει το όνομα και έχει συμπληρώσει στη θέση του: «Το όνομά μου είναι Μποντ. Τζέιμς Μποντ». Κατά την τελική επεξεργασία του ήρωά του ο Ιαν Φλέμινγκ ανέτρεψε μια αρχική του απόφαση: ο κατάσκοπός του δεν θα είχε ψευδώνυμο όταν βρισκόταν εν ώρα υπηρεσίας. Ενας τριψήφιος κωδικός και το πραγματικό του ονοματεπώνυμο θα ήταν τα στοιχεία με τα οποία θα γινόταν γνωστός σε όλους, φίλους και εχθρούς. Η επιλογή της τελευταίας στιγμής αποδείχθηκε ευτυχής. Ο «Τζέιμς Σέκρεταν» μπορεί να είχε ευνοϊκή αποδοχή, να γινόταν εξίσου διάσημος με το πρόσωπο που πήρε τη θέση του, είναι αμφίβολο όμως αν θα γινόταν τόσο εμβληματικός όσο ο «Τζέιμς Μποντ».

Εβδομήντα χρόνια μετά την επινόηση και εξήντα χρόνια μετά την πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση του 007 στην ταινία «Δρ. Νο» τον Οκτώβριο του 1962, στο ΒΗΜΑgazino που κυκλοφορεί μαζί με το «Βήμα της Κυριακής» ο Μάρκος Καρασαρίνης παρακολουθεί την πορεία του αδίστακτου πράκτορα, γοητευτικού γυναικοκατακτητή και ακατάβλητου τιμωρού των απανταχού εχθρών της παγκόσμιας ειρήνης που αποτελεί δικαιωματικά ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα σύμβολα της ποπ κουλτούρας.

***

Δίπλα στον Τζέιμς Μποντ

Tα κορίτσια έγιναν γυναίκες και είναι σε θέση να στέκονται ισότιμα απέναντι στον μυστικό πράκτορα.

© ALAMY

Οπως συμβαίνει και στη ζωή, πίσω από ένα επιτυχημένο franchise ταινιών σαν αυτό του Τζέιμς Μποντ βρίσκονται πολλές γυναίκες. Γυναίκες ωραίες, μοιραίες, επικίνδυνες, σατανικές, αφελείς ή ιδιαίτερης νοημοσύνης. Εκείνο που τις ενώνει παρά τις φαινομενικές τους διαφορές είναι η αδυναμία τους για τον γοητευτικό πράκτορα ο οποίος, κάθε μα κάθε φορά, καταφέρνει να τις κατακτά ακόμα και όταν όλοι οι οιωνοί είναι εναντίον του. Από τα «Βond Girls» μέχρι τις «Bond Women», έναν όρο που εισήχθη όταν τον μανδύα του μυστικού πράκτορα φόρεσε ο Τίμοθι Ντάλτον, μοιάζει να μην υπάρχει διάσημη ηθοποιός που να μη συμμετείχε με κάποιον τρόπο στο δημοφιλέστατο franchise. Από την εξωτική Λούπε Λαμόρα της Ταλίσα Σότο στη σαγηνευτική Εβα Γκριν/Βέσπερ Λιντ και τη μαύρη θεά Χάλι Μπέρι, η οποία απέτισε τρόπον τινά έναν φόρο τιμής στο μπικίνι του έτερου εμβληματικού Βond Girl, Ουρσουλα Αντρες, ως την πρώτη (μαύρη) γυναίκα που κληρονομεί τον σειριακό αριθμό «007» μετά την απόσυρση του Μποντ, την περίφημη Νόμι της Λασάνα Λιντς στο πρόσφατο «No Time to Die» (2021) ή τη Λεά Σεϊντού και την Ανα ντε Αρμας στην ίδια ταινία, οι γυναίκες οι οποίες στάθηκαν δίπλα στους διαφορετικούς ηθοποιούς που ενσάρκωσαν τον 007 έκλεψαν ουκ ολίγες φορές πολλή από τη λάμψη του.

Στο ΒΗΜΑgazino που κυκλοφορεί μαζί με το «Βήμα της Κυριακής», η Μαριλένα Αστραπέλλου μάς ξεναγεί στο θηλυκό σύμπαν του διάσημου κινηματογραφικού franchise όπως και στις προθέσεις του συγγραφέα των βιβλίων Μποντ, Ιαν Φλέμινγκ, οι οποίες ευτυχώς προσαρμόζονται πλέον στο πνεύμα της εποχής μας.

***

Ιαν Φλέμινγκ: Ο άνθρωπος πίσω από τον πράκτορα

Ο εμπνευστής του Τζέιμς Μποντ δεν θα εμφανιζόταν στις δέλτους της Ιστορίας του 20ού αιώνα αν δεν είχε επινοήσει τον 007.

© MPTV-REUTERS

«Θα γράψω την κατασκοπική ιστορία που θα βάλει τέλος σε όλες τις κατασκοπικές ιστορίες». Οταν υπηρετεί κανείς στον στρατό κάθε φιλοδοξία για τη μετέπειτα πολιτική ζωή είναι θεμιτή, πόσω μάλλον όταν διατυπώνεται εν μέσω ενός παγκοσμίου πολέμου. Είναι βέβαιο ότι οι αποδέκτες της παραπάνω πρότασης του Ιαν Φλέμινγκ το 1944 τον άκουσαν με το απαραίτητο μείγμα ευγένειας και συγκατάβασης. Ηταν προορισμένοι να καταπιούν τη γλώσσα τους με καθυστερήση δεκαετίας, όταν με αφετηρία το «Casino Royale» του 1953 ο πρώην αξιωματικός της ναυτικής αντικατασκοπείας θα παρήγαγε 12 μυθιστορήματα και δύο συλλογές διηγημάτων που θα πουλούσαν συνολικά πάνω από 100 εκατομμύρια αντίτυπα. Πριν από την επινόηση του Τζέιμς Μποντ, ο πατέρας του διασημότερου πράκτορα της ποπ κουλτούρας ήταν άλλος ένας γόνος εύπορης οικογένειας που μετέφραζε τα πλούτη της σε βίο περιορισμένης ευθύνης. Μετά τη δημιουργία του έγινε συνώνυμο του spy novel: «Οταν ξεκίνησα να γράφω», έλεγε το 1977 ο κατά κοινή ομολογία μετρ του είδους Τζον Λε Καρέ, «η λέξη “κατάσκοπος” ταυτιζόταν με τον Μποντ».

Στο ΒΗΜΑgazino που κυκλοφορεί μαζί με το «Βήμα της Κυριακής», ο Μάρκος Καρασαρίνης γράφει για τον βίο και την πολιτεία του πολυγραφότατου δημιουργού του 007 και για τη σχέση του με το θρυλικό δημιούργημά του.

***

Ταξιδεύοντας με τον Τζέιμς Μποντ

Ο θρυλικός πράκτορας μάς ταξιδεύει σε εμβληματικές τοποθεσίες, από το Λονδίνο μέχρι τα Μετέωρα.

© 2021 DANJAQ- LLC AND MGM-OMEGA

Το ταξίδι μάς πηγαίνει από την Τζαμάικα στα Μετέωρα. Από την Ισλανδία στους καταρράκτες Ιγκουασού της Αργεντινής και της Βραζιλίας. Από την Κέρκυρα στο Μόντε Κάρλο, από εκεί στην Ελβετία, από την Ελβετία στην Κωνσταντινούπολη και από την Κωνσταντινούπολη στη Βενετία και στα Highlands! Ο ξεναγός μας σε αυτή την πληθωρική περιπλάνηση σε όλον τον κόσμο είναι ένας άνδρας μοναδικής γοητείας, που πάντα θέλαμε να τον γνωρίσουμε αλλά και που πάντα τον αντιμετωπίζαμε με κάτι ανάμεσα σε δέος σε φόβο. Γιατί κάθε βήμα στον κόσμο του είναι ένα βήμα επικίνδυνο και επειδή αν αυτός είναι «Πολύ σκληρός για να πεθάνει», εμείς δεν έχουμε ούτε τις αντοχές του ούτε τον ατρόμητο χαρακτήρα του.

Στο ΒΗΜΑgazino που κυκλοφορεί μαζί με το «Βήμα της Κυριακής», ο Κοσμάς Βίδος ακολουθεί κατά πόδας τον Τζέιμς Μποντ – γιατί αυτός είναι ο σύντροφός μας στο σπονδυλωτό αυτό ταξίδι – σε μερικές από τις πιο εμβληματικές τοποθεσίες όπου έχει δράσει και όπου έχει κοιτάξει κατά πρόσωπο τον θάνατο κλείνοντάς του πονηρά το μάτι. Είναι και αυτός ένας (τολμηρός και αρκετά τρελός) τρόπος να γνωρίσουμε τον κόσμο.

Διαβάστε περισσότερα στο BHMAgazino που κυκλοφορεί με το «Βήμα της Κυριακής»