Το ΘΕΑΜΑ (http://www.theamatheater.gr), το πρώτο επαγγελματικό συμπεριληπτικό (αναπήρων και μη αναπήρων) θέατρο στην Ελλάδα με σημαντική διεθνή αναγνώριση σε παραστάσεις αξιώσεων, ανέβασε φέτος για πρώτη φορά στην Ελλάδα τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη στη διασκευή του Ζαν–Πολ Σαρτρ σε μετάφραση Ελίνας Νταρακλίτσα, με καθολική προσβασιμότητα περιεχομένου.

Την παράσταση σκηνοθετούν ο ιδρυτής του ΘΕΑΜΑ Βασίλης Οικονόμου και η Σοφία Σταυρακάκη, η οποία υποδύεται καθηλωτικά και την Κασσάνδρα δίπλα στους Αναστασία Μακρή (Εκάβη), Πάνο Ζουρνατζίδη (Ταλθύβιος), Χριστίνα Τούμπα (Ανδρομάχη), Ελη Δρίβα (Ελένη), Μάνο Τριανταφυλλάκη (Μενέλαο), Φιλοθέη Κολιοπούλου (Αθηνά), Σταμάτη Τούντα (Στρατιώτης) και τον Μιχάλη Ταμπούκα στον ρόλο του Ποσειδώνα. Μετά την επιτυχία της καλοκαιρινής της περιοδείας, η παράσταση παρουσιάζεται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Σκηνή Ωμέγα, τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου στις 21:00, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής, με ελεύθερη είσοδο και απαραίτητη κράτηση θέσεων μέσω Viva.gr.

Πάνος Ζουρνατζίδης, Μιχάλης Ταμπούκας (ΦΩΤΟ Γκίκας Μελαχροινός)

Η σκηνοθεσία προσέγγισε εύστοχα τη διαχρονικότητα του έργου εστιάζοντας στις σχέσεις των προσώπων και οι ηθοποιοί ανέδειξαν τις διαστάσεις τους με δυνατές ερμηνείες. Το κλίμα του πολέμου κάνει τη σκηνή να μοιάζει με πυρακτωμένο έδαφος.

Ο Χορός, οι Τρωάδες του τίτλου, είναι οι πρωταγωνίστριες του έργου, οι γυναίκες που έχουν στερηθεί την ελεύθερη βούληση από πάσης φύσεως εξουσία.

Τις Τρωάδες υποδύονται οι ηθοποιοί Hannah el haj Omar, Μαρία Δερεμπέ, Ολγα Νικολαΐδου, Εφη Τούμπα, Σταυρίνα Πολυδώρου, Βερονίκη Κυριακοπούλου, Γιώτα Ευσταθίου και Αιμιλιανή Αβραάμ, με Κορυφαία Χορού την εμβληματική ερμηνεύτρια της λαϊκής προφορικής παράδοσης Γιώτα Βέη.

Να σημειωθεί επίσης η σημαντική συμβολή του συνθέτη Ηλία Κουρτπαρασίδη με την πρωτότυπη ατμοσφαιρική, σχεδόν «κινηματογραφική», μουσική και της σκηνογράφου και ενδυματολόγου Θένιας Καρλάφτη.

Αναστασία Μακρή, Σοφία Σταυρακάκη (ΦΩΤΟ Γκίκας Μελαχροινός)

Η κατάρρευση του Ταλθύβιου με το μετατραυματικό σοκ, ο αποχωρισμός της Ανδρομάχης από τον γιο της ως πράξη βιασμού, η διαπραγμάτευση της Ελένης για την επιβίωσή της και η υποβλητική ψυχρότητα του Ποσειδώνα είναι μερικά χαρακτηριστικά σημεία δεξιοτεχνίας αυτής της εξαιρετικής παράστασης.

Ο Βασίλης Οικονόμου επισημαίνει ενδεικτικά: «H ομάδα ΘΕΑΜΑ, επιθυμώντας να ανοίξει έναν κοινωνικό διάλογο με τα ζητήματα της εποχής μας, αξιοποιεί από τη ματιά του Σαρτρ τα στοιχεία εκείνα που εστιάζουν στις συνέπειες του πολέμου και την οποιαδήποτε μορφή καταπίεσης που αυτές επισύρουν, φωτίζοντας τη θέση της γυναίκας μέσα στη συγκεκριμένη συνθήκη. Ο λόγος γίνεται πολιτικός ενώπιον των θυμάτων, ενώπιον των θεατών.

Ο Χορός παρασέρνει στη δίνη του τα πρόσωπα του έργου και τα ξεγυμνώνει από την όποια ιδιότητα φέρουν». Ο Μιχάλης Ταμπούκας, που επίσης μετέφρασε το κείμενο στα αγγλικά για τους υπέρτιτλους της παράστασης, αναφέρει ότι στην εκδοχή του Σαρτρ οι θεοί βρίσκουν τον θάνατο όπως οι άνθρωποι και σημειώνει σχετικά:

«Στην αρχαιότητα οι θεοί ήταν ανθρωπόμορφοι και ανθρωποπαθείς, είδωλα επινοήσεων, αντανακλάσεις ανθρώπινων παθών. Στη διασκευή του Σαρτρ τη δεκαετία του ’60, που δεν είναι και τόσο μακριά από την εποχή μας, αυτά τα “είδωλα” επιβάλλονται και καταστρέφουν ζωές στον βωμό του οικονομικού κέρδους. Ομως έτσι οδηγούνται αναπόφευκτα και στην αυτοκαταστροφή».

Κρατήσεις: ΤΡΩΑΔΕΣ του Jean Paul Sartre | Εισιτήρια online! | Viva.gr