Ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους, περιγράφει τον προσωπικό γιατρό ως τον ειδικό που συμβουλεύει, εξετάζει, θεραπεύει αλλά και… χαρτογραφεί τις δαιδαλώδεις διαδρομές στο ΕΣΥ για βαριά πάσχοντες, όπως οι καρκινοπαθείς, αποφεύγοντας τις καθυστερήσεις. Και επιμένει πως οι ποινές (αύξηση έως και 20% σε φάρμακα και εξετάσεις) είναι αναγκαίο κακό, εστιάζοντας εν τούτοις στα οφέλη. Στη συνέντευξη δε που παραχωρεί στο «Βήμα» διευκρινίζει πως έχουν καθοριστεί δείκτες απόδοσης που θα ελέγχουν εφεξής την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας που δέχονται οι πολίτες και προσθέτει πως το «δοκιμασμένο» μοντέλο που υιοθετεί η χώρα μας συνδέει την παραγωγικότητα με την αμοιβή.

Από τον Ιούλιο ξεκινάει η εγγραφή των πολιτών στον προσωπικό γιατρό. Ποιος είναι ο πληθυσμός-στόχος μέχρι το τέλος του έτους;

«Ο στόχος είναι μέσα στη χρονιά να εγγραφεί η πλειονότητα των πολιτών και παράλληλα να γίνει ο προσωπικός γιατρός «θεσμός». Να απευθύνεται ο πολίτης χωρίς δεύτερη σκέψη στον γιατρό του, τον προσωπικό του γιατρό, κι αυτός να τον κατευθύνει για τη συνέχεια. Αρχές Ιουλίου, με μια προσαρμογή των συστημάτων μας, η διαδικασία θα είναι εξαιρετικά απλή. Βασιστήκαμε στην τεχνογνωσία που αποκτήσαμε με το πολύ επιτυχημένο εμβολιαστικό πρόγραμμα και εκμεταλλευόμαστε ξανά τις ψηφιακές υπηρεσίες με την ηλεκτρονική διαδικασία εγγραφής.

Να ξεκαθαρίσω ότι οι πολίτες θα μπορούν να εγγράφονται εύκολα και απλά με πολλούς τρόπους:

Μόνοι τους μέσω της πλατφόρμας εγγραφής πολιτών. Από το διοικητικό και λοιπό προσωπικό των δημόσιων φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Από τους ίδιους τους προσωπικούς γιατρούς καθώς και από άλλα σημεία, όπως τα φαρμακεία. Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας το μόνο που θα χρειάζονται θα είναι οι κωδικοί Taxisnet για την είσοδό τους στην πλατφόρμα, ενώ για εγγραφή σε φαρμακεία και σε δομές υγείας θα χρειάζεται μόνο να γνωρίζουν τον ΑΜΚΑ τους και να έχουν κάποιο ταυτοποιητικό έγγραφό μαζί τους».

Μπορείτε να εξηγήσετε με απλά λόγια στον πολίτη πώς θα ωφεληθεί από τον προσωπικό γιατρό; Και αν για τους ηλικιωμένους τα κίνητρα είναι πιο ορατά, στους νεότερους ποια είναι;

«Οπως σας είπα πριν, στόχος μας είναι η θεσμοθέτηση του προσωπικού γιατρού. Αυτό που λείπει από το σύστημά μας είναι η σωστή πρώτη επαφή του πολίτη με το σύστημα υγείας. Κατ’ αρχάς ο προσωπικός μας γιατρός είναι πάνω απ’ όλα ο προσωπικός μας σύμβουλος υγείας. Αυτός που θα μας συμβουλεύει εξατομικευμένα. Αυτός που γνωρίζοντας το ιστορικό μας και εμάς προσωπικά θα μας καθοδηγεί σε θέματα πρόληψης και αγωγής υγείας, όπως π.χ. είναι προγράμματα διακοπής του καπνίσματος ή αντιμετώπισης της παχυσαρκίας. Αυτός που θα μας στέλνει για το περιοδικό τσεκ απ και θα μας παρακολουθεί στενά, όπως π.χ. στις γυναίκες με τη μαστογραφία και το τεστ Παπ.

Το δεύτερο και εξίσου σημαντικό, ο προσωπικός γιατρός θα μας κατευθύνει μέσα στο σύστημα υγείας αν και όπου χρειάζεται και θα συντονίζει τα επόμενα βήματα εντός των υπηρεσιών ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια της φροντίδας του ασθενούς. Εδώ θέλω να τονίσω τη σημασία που έχει ο ατομικός ψηφιακός φάκελος υγείας με αυτόματη ένταξη στην άυλη συνταγογράφηση. Ολα τα δεδομένα θα βρίσκονται άμεσα στη διάθεση των θεραπόντων ιατρών και αυτό θα αναβαθμίσει και θα βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο παροχής υπηρεσιών υγείας. Τέλος αλλά όχι τελευταίο, ο προσωπικός γιατρός θα είναι πολύτιμος και σε ασθενείς είτε με χρόνια νοσήματα είτε με νοσήματα όπως ο καρκίνος. Εκεί η στενή παρακολούθηση και ο συντονισμός της «πορείας» των ασθενών εντός του συστήματος υγείας είναι καθοριστικά ζητήματα».

Αντί των ποινών γιατί δεν επιλέξατε επιπλέον θετικά κίνητρα; Ιδίως για ηλικιωμένους πολίτες; Αλλά και για κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών, για τους οποίους η εγγραφή μπορεί να είναι αντικειμενικά δύσκολη ή ανέφικτη.

«Κατ’ αρχάς, όπως εξήγησα ήδη, όχι απλά δεν είναι δύσκολη ή ανέφικτη η εγγραφή αλλά μπορεί να γίνει ακόμα και από το φαρμακείο της γειτονιάς. Είναι δωρεάν, είναι εξαιρετικά απλό αλλά πάνω απ’ όλα είναι πάρα πολύ σημαντικό για τον ίδιο τον πολίτη. Το κίνητρο είναι η βελτίωση των υπηρεσιών, δηλαδή ότι με τη θεσμοθέτηση του προσωπικού γιατρού που εμείς οι ίδιοι επιλέγουμε, δεν μας τον επιβάλλει κανείς, δεν μας περιορίζει κανείς, θα έχουμε μια πολύ καλύτερη παροχή υπηρεσιών υγείας. Και επιτρέψτε μου να σας πω ότι ειδικά για τις μεγαλύτερες ηλικίες αυτό το σύστημα θα λύσει πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με το σημερινό καθεστώς».

Η προηγούμενη προσπάθεια με τον «οικογενειακό» γιατρό έμεινε ημιτελής. Στο πεδίο των γιατρών, πώς έρχεστε να απαντήσετε εσείς τώρα;

Θα ήθελα να τονίσω κάτι: Οποιος διαβάσει προσεκτικά τη μεταρρύθμιση θα αντιληφθεί ότι η νέα προσπάθεια δεν ξηλώνει το τι υπάρχει μέχρι σήμερα αλλά προσπαθεί να διορθώσει τα σημεία εκείνα που δεν του επέτρεψαν να υλοποιηθεί. Ενα από αυτά ήταν η απροθυμία των γιατρών του ΕΣΥ και η πολύ χαμηλή συμμετοχή των ιδιωτών γιατρών.

Για να επιλύσουμε το πρώτο, συνδέουμε την αμοιβή με την παραγωγικότητα, και είναι η πρώτη φορά που το εισάγουμε αυτό στο ΕΣΥ. Ετσι αν οι γιατροί που εργάζονται στις δομές της ΠΦΥ εγγράψουν περισσότερους από 1.500 πολίτες, θα αμειφθούν με βάση τις επιπλέον εγγραφές, έως τις 2.000, με βάση την ηλικία, δηλαδή 20 ευρώ για κάθε εγγεγραμμένο πολίτη ηλικίας 16-49 ετών, 23 ευρώ για πολίτες 50-69 ετών και 25 ευρώ για τους πολίτες άνω των 70 ετών. Αυτό μεσοσταθμικά αναμένεται να φέρει μια αύξηση στις αμοιβές των γιατρών του ΕΣΥ έως και άνω των 1.000 ευρώ τον μήνα, με προϋπόθεση ότι θα έχουν καταφέρει να έχουν υπό την ευθύνη τους 2.000 ασθενείς.

Αντίστοιχα, στους ιδιώτες γιατρούς που θα συμβληθούν με τον ΕΟΠΥΥ η αποζημίωση κατά άτομο βάσει της ηλικιακής ομάδας, έως 2.000 άτομα θα είναι 20 ευρώ για κάθε εγγεγραμμένο πολίτη ηλικίας 16-49 ετών, 30 ευρώ για πολίτες 50-69 ετών και 45 ευρώ για τους πολίτες άνω των 70 ετών. Οι μηνιαίες απολαβές ενός γιατρού με 2.000 εγγεγραμμένους πολίτες θα μπορεί να ξεπεράσουν ακόμα και τα 7.000 ευρώ.

Επιπλέον, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ανακοινωθούν και οικονομικά κίνητρα στους γιατρούς του ΕΣΥ που υπηρετούν σε υγειονομικές μονάδες σε απομακρυσμένες περιοχές.

Και ξανατονίζω ότι οι γιατροί για να πετύχουν αυτές τις αμοιβές θα πρέπει να προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες στους πολίτες για να παραμείνουν εγγεγραμμένοι σε αυτούς.

Ποιο είναι το καθηκοντολόγιο των γιατρών; Και πώς θα ελέγχονται και θα αξιολογούνται για τις υπηρεσίες υγείας που προσφέρουν;

«Η μεγάλη αλλαγή έγκειται στη σύνδεση της αμοιβής με την παραγωγικότητα. Για πρώτη φορά υιοθετείται ένα μοντέλο δοκιμασμένο στο εξωτερικό. Κάθε προσωπικός γιατρός οφείλει να παρέχει υπηρεσίες πρόληψης και αγωγής υγείας, να διαγιγνώσκει θέματα υγείας και να καθοδηγεί τον πολίτη στο σύστημα υγείας. Πιο συγκεκριμένα, ο γιατρός θα επιλύει και θα χειρίζεται τα συνήθη προβλήματα υγείας ενώ θα συνδιαχειρίζεται χρόνια θέματα και καταστάσεις ψυχικής υγείας, καθώς και θα υλοποιεί προγράμματα αγωγής και προαγωγής υγείας. Ακόμη, θα διατηρεί και θα ανανεώνει το ατομικό ιστορικό υγείας και τις συνήθειες ζωής του ατόμου που σχετίζονται με αυτήν και θα τα καταχωρεί στον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (ΑΗΦΥ). Επίσης θα παραπέμπει σε γιατρούς ειδικοτήτων όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο. Στις υποχρεώσεις του γιατρού είναι και η κατάρτιση και εξυπηρέτηση του μηνιαίου προγράμματος ραντεβού, μέσω του συστήματος των ραντεβού για την ΠΦΥ, το οποίο βασίζεται στη λογική των ραντεβού για εμβολιασμό. Για την αξιολόγηση και παρακολούθηση όλων των ανωτέρω θα εισαχθούν καίριοι δείκτες απόδοσης (Key Performance Indicators – KPIs). Τέλος, ο κάθε προσωπικός γιατρός εάν υπάρξει ανάγκη θα μπορεί και εφόσον θέλει να βοηθήσει στο πρόγραμμα εφημεριών του Κέντρου Υγείας στο οποίο αντιστοιχίζεται».

Ο πολίτης μπορεί να αναφέρει τυχόν πλημμελείς υπηρεσίες

Και αν ο πολίτης είναι δυσαρεστημένος, τι επιλογές έχει;

«Κάθε πολίτης θα έχει την ελεύθερη επιλογή γιατρού, ανεξαρτήτως τόπου κατοικίας ή διαμονής, από το σύνολο των εγγεγραμμένων στους σχετικούς καταλόγους προσωπικών γιατρών. Κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα να αλλάξει τον προσωπικό του γιατρό μόλις συμπληρωθεί το χρονικό διάστημα των έξι μηνών. Μάλιστα έχουν προβλεφθεί διαδικασίες όπου ο πολίτης μπορεί να αναφέρει ότι δέχθηκε πλημμελείς υπηρεσίες, καθώς και οι ασφαλιστικές δικλίδες έτσι ώστε η Πολιτεία να εφαρμόσει διορθωτικά μέτρα και να επιβάλει ποινές εάν χρειαστεί.

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι αν κάποιος δεν είναι ευχαριστημένος από τον προσωπικό γιατρό που έχει επιλέξει μπορεί να επιλέξει κάποιον άλλον, άρα και ο γιατρός θα πρέπει να καταβάλει κάθε προσπάθεια να «κρατήσει» τον πολίτη υπό την ευθύνη του».

Πότε θα ξεκινήσει το πρόγραμμα της κατ’ οίκον φροντίδας; Θα είναι άμεσο ή σε δεύτερο χρόνο;

«Το πρόγραμμα κατ’ οίκον φροντίδας έχει ήδη ξεκινήσει με το εμβολιαστικό πρόγραμμα! Να θυμίσω λίγο τα στοιχεία. Εχουμε επισκεφθεί στα σπίτια τους 101.453 πολίτες και έχουμε πραγματοποιήσει 176.000 εμβολιασμούς. Αναλογιστείτε λίγο το μέγεθος αυτών των αριθμών. Πλέον έχουμε βάση δεδομένων με πολίτες που χρήζουν κατ’ οίκον φροντίδα, έχουμε την τεχνογνωσία και έχουμε εισαγάγει και το νομοθετικό πλαίσιο. Εχουμε ήδη ξεκινήσει!».