Πόσο ρεαλιστικό είναι το σενάριο η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να ξεπεράσει τα 3 ευρώ; Σήμερα η τιμή της με βάση το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης κυμαίνεται στα 2,3 – 2,4 ευρώ η μέση τιμή πανελλαδικά.

Η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου

Σύμφωνα με την «Καθημερινή» η διατήρηση της τιμής του πετρελαίου σε υψηλά επίπεδα καθιστά πιθανό το ακραίο σενάριο να «σκαρφαλώσει» η τιμή της βενζίνης στα τρία το ευρώ το λίτρο. Οι διεθνείς αναλυτές συμφωνούν ότι φέτος το πετρέλαιο δύσκολα θα πέσει κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ κάποιοι βλέπουν να φτάνει ακόμη και στα 140 δολάρια. Σε αυτή την περίπτωση η μέση τιμή της βενζίνης θα πάει στα 2,6 ευρώ και σε ορισμένες παραδοσιακά ακριβές περιοχές όπως τα νησιά των Κυκλάδων, στα Δωδεκάνησα κλπ θα σπάσει το φράγμα των τριών ευρώ το λίτρο.

Ήδη σε πολλές περιπτώσεις στα νησιά η βενζίνη βρίσκεται μια ανάσα από τα τρία ευρώ.

Από τους παράγοντες που θα κρίνουν αν τελικά αυτές οι δυσοίωνες προβλέψεις θα επαληθευτούν (ήδη διεθνείς οργανισμοί και αναλυτές δεν το αποκλείουν) θα είναι η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου και η ανισορροπία στην προσφορά πετρελαίου (λόγω πολέμου) και ζήτησης (λόγω πανδημίας).

Τις μέρες αυτές του Ιουνίου η ισοτιμία ευρώ και δολαρίου κυμαίνεται στο 1,05 με 1,07 (δηλαδή ένα ευρώ αντιστοιχεί σε 1,05 με 1,07 δολάριο) και κατά συνέπεια ένα βαρέλι πετρέλαιο (στην ισοτιμία 1 προς 1,07) κοστίζει 123 δολάρια ή 116 ευρώ. Μια περαιτέρω διολίσθηση του του ευρώ (ένα προς ένα δολάριο) σε συνδυασμό με μια άνοδο της διεθνούς τιμής του πετρελαίου μπορεί να στείλει το βαρέλι στα 140 ευρώ.

Σε αυτή την περίπτωση το εφιαλτικό σενάριο για εκτίναξη της τιμής της βενζίνης ακόμη και πάνω από τα 3 ευρώ προβλέπεται να γίνει πραγματικότητα.

Η μισή τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής είναι ΦΠΑ και ειδικός φόρος

Στην Ελλάδα η τιμή της βενζίνης (αμόλυβδη) στα διυλιστήριο την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου ήταν στο 1,08 ευρώ το λίτρο και από εκεί και πέρα προστίθενται το εμπορικό κέρδος και κάποιες άλλες χρεώσεις μαζί με το 1,20 ευρώ που είναι το ΦΠΑ και ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και έτσι διαμορφώνεται η τελική τιμή στον καταναλωτή. Ουσιαστικά δηλαδή οι φόροι είναι το 50% της τιμής που καλείται να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής.

Παρόλα αυτά η κυβέρνηση δεν εξετάζει λόγω δημοσιονομικού κόστους μια οριζόντια παρέμβαση με μείωση των έμμεσων φόρων στα καύσιμα αλλά αντίθεται φαίνεται πως υπό εξέταση είναι «στοχευμένες» παρεμβάσεις που κινούνται στη λογική της επιδότησης.

Από εκεί και πέρα στο βαθμό που επιβεβαιωθούν οι δυσοίωνες προβλέψεις για το ράλι των τιμών στη βενζίνη ανάλογα δυσοίνωνα είναι και τα σενάρια για το πετρέλαιο θέρμανσης το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να αυξηθεί κατά μισό ευρώ και από 1,2 ευρώ κατά μέσο όρο πέρσι να διαμορφωθεί σε πάνω από 1,7 ευρώ φέτος φτάνοντας ακόμα και τα δύο ευρώ.

Και σε αυτή την περίπωση το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης φαίνεται να εξετάζει παραπέρα αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και όχι παρέμβαση στην έμμεση φορολογία.