Νέα δεδομένα στη ναυλαγορά πετρελαίου φέρνει η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού στις χώρες της ΕΕ, με εξαιρέσεις στον εφοδιασμό με αγωγούς χωρών που είναι περίκλειστες όπως η Ουγγαρία.

Υπολογίζεται ότι η απόφαση αφορά σχεδόν το 40% των δια θαλάσσης εξαγωγών της Ρωσικής Ομοσπονδίας, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να εκτιμά ότι περίπου 1,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως ρωσικού θαλάσσιου αργού και άλλα 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα ντίζελ ή άλλα διυλισμένα προϊόντα αποστέλλονται δια θαλάσσης στην Ευρώπη.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv κάνει λόγο για αναταράξεις στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου, με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και πολλές χώρες της ΕΕ να έχουν «γυρίσει» ήδη την πλάτη τους στα ρωσικά φορτία, αναγκάζοντας τη Μόσχα να αναζητήσει αγοραστές στην Ασία.

Είναι ενδεικτικό ότι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν αρχίσει να στέλνουν φορτία πετρελαίου προς την Ευρώπη για πρώτη φορά από τον Μάιο του 2020, ενώ την ίδια στιγμή κινέζοι αγοραστές μεταφέρουν πετρέλαιο από πλοίο σε πλοίο σε μια προσπάθεια να διασφαλίσουν την ομαλή ροή από την Ανατολική Ρωσία στην Ασία παρά τα τεχνικά εμπόδια και τις ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή.

Αναταράξεις υπάρχουν και στους ναύλους καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία βοήθησε στο ράλι των ναύλων για το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων αλλά και να τερματιστεί η παρατεταμένη ύφεση της αγοράς που διήρκεσε περισσότερους από 18 μήνες.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv, ο δείκτης BDTI της ναυλαγοράς πετρελαίου μέτρησε την προηγούμενη εβδομάδα επτά συνεχόμενες ανοδικές ημέρες και έκλεισε ελαφρώς υψηλότερα (αύξηση 1,5%) σε σύγκριση με μια εβδομάδα πριν ενώ ο BCTI έκλεισε στις 1.459 μονάδες, παραμένοντας στα υψηλά επίπεδα δυο ετών.

Υπενθυμίζεται ότι οι ηγέτες της Ευρώπης αποφάσισαν να επιβάλουν κυρώσεις που αφορούν το 90% των θαλάσσιων εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους ενώ σύμφωνα με την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υπάρχει απαγόρευση και στην ασφάλιση και αντασφάλιση ρωσικών πλοίων για εταιρείες της ΕΕ.

Στροφή

Ο νέος γύρος κυρώσεων των δυτικών χωρών, με επίκεντρο τον αποκλεισμό του ρωσικού αργού αναμένεται να πλήξει τα έσοδα της ρωσικής οικονομίας παρά τη στροφή που επιχειρεί η Μόσχα σε άλλες περιοχές του κόσμου.

Υπολογίζεται ότι η Ρωσία κερδίζει 651 εκατομμύρια δολάρια καθημερινά από την εισβολή στην Ουκρανία από τις εξαγωγές αργού 5,9 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα κατά μέσο όρο, με την Ολλανδία να αποτελεί τον μεγαλύτερο αγοραστή (και την Κίνα να ακολουθεί από κοντά).

Σύμφωνα με το Russian Tanker Tracking Group, οι χώρες της ΕΕ εισήγαγαν σχεδόν 10 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, 1,2 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου και 1,5 εκατομμύριο τόνους ρωσικού άνθρακα το επταήμερο που έληξε στις 30 Μαΐου. Επιπλέον, 84 φορτία αυτών των ενεργειακών εμπορευμάτων αναμένεται να πραγματοποιηθούν τις επόμενες επτά ημέρες, σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους της Ουκρανίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, περίπου το 80% των θαλάσσιων εξαγωγών της Ρωσίας μεταφέρονται με δεξαμενόπλοια aframax και ένα επιπλέον 20% με πλοία suezmax. Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων Handysize παραδίδουν το μεγαλύτερο μέρος του ντίζελ που αποστέλλεται στην Ευρώπη από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας σε προορισμούς στη βορειοδυτική Ευρώπη και τη Μεσόγειο.

Οπως σημειώνει η LloydsList οι ρωσικές εξαγωγές αργού αποτελούν περίπου το 8,6% του παγκόσμιου εμπορίου και τα προϊόντα πετρελαίου περίπου το 11%.