Σε containerships και LNG Carriers επενδύουν οι έλληνες εφοπλιστές

Το πρώτο τρίμηνο του 2022 τοποθετήθηκαν παραγγελίες από επτά ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες για 31 πλοία

Κοντά στα 4 δισ. δολ. είναι οι επενδύσεις που πραγματοποίησαν οι έλληνες εφοπλιστές στο πρώτο τρίμηνο του 2022 για αγορές πλοίων από «δεύτερο χέρι» και νεότευκτων. Εξ αυτών, 2,7 δισ. δολ. επενδύθηκαν σε παραγγελίες για νεότευκτα πλοία ενώ 1,23 δισ. δολ. για την αγορά second hand πλοίων.

Σύμφωνα με στοιχεία που διέθεσε η VesselsValue στο «Βήμα», το πρώτο τρίμηνο του 2022 οι έλληνες εφοπλιστές εστίασαν αποκλειστικά στις παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers). Επένδυσαν δηλαδή σε δύο κλάδους που είναι πολύ «hot» το τελευταίο διάστημα. Συνολικά τοποθετήθηκαν παραγγελίες από επτά ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες για 31 πλοία, εκ των οποίων 24 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και επτά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, επενδύοντας αντίστοιχα 1,16 δισ. δολ. και 1,56 δισ. δολ. και σε σύνολο πάνω από 2,7 δισ. δολ.

Παραγγελίες

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι ανάλογη είναι η εικόνα που παρουσιάζει διεθνώς η ναυτιλιακή βιομηχανία όσον φορά τις επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία. Είναι ενδεικτικό ότι οι ξένοι εφοπλιστές έδειξαν ιδιαίτερη προτίμηση στις επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 141 πλοία αυτού του κλάδου, με τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου να ακολουθούν με μόλις 37 παραγγελίες ενώ στην τρίτη θέση βρέθηκαν τα LNG Carriers με 26 παραγγελίες.

Να σημειώσουμε εδώ ότι ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) είναι μακράν ο μεγαλύτερος σε αριθμό πλοίων (πάνω από 20.000), ακολουθούμενος από αυτόν των δεξαμενοπλοίων (12.000 περίπου). Συνεπώς αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία το γεγονός ότι μόλις 37 πλοία σε ένα σύνολο 233 έχουν τοποθετεί σαν παραγγελίες από τα bulkers, ενώ τα δεξαμενόπλοια αντιπροσωπεύουν μόλις οκτώ παραγγελίες. Το έντονο ενδιαφέρον για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και LNG Carriers εξηγείται από τη δυναμική που έχουν οι δύο συγκεκριμένες αγορές.

Ενδιαφέρον

Οι εξαιρετικά θετικές συνθήκες στον τομέα των containerships συνεχίζουν να ενισχύουν το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών μετά τα ιστορικά κέρδη τους κατά τη διάρκεια του 2021, επισημαίνει η Intermodal. Η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά, ενώ οι πρόσφατοι περιορισμοί στην Κίνα λόγω της παραλλαγής Oμικρον της Covid-19 θα προσθέσουν περαιτέρω πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, με ένα προφανές θετικό αποτέλεσμα για τα κέρδη μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, προσθέτει στην ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Alphaliner στις αρχές Μαρτίου, ο υπό παραγγελία στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποτελούσε μόλις το 25,3% του εν ενεργεία στόλου του κλάδου, όταν το διάστημα 2006-2008 είχε φτάσει και το 70%!

Στα LNG Carriers το ενδιαφέρον είναι ακόμη έντονο μετά και τις τελευταίες εξελίξεις μετά τη  ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την απόφαση των Ευρωπαίων να απεξαρτηθούν από το ρωσικό φυσικό αέριο. Η ζήτηση για LNG αναμένεται να αυξηθεί στο μέλλον καθώς το φυσικό αέριο είναι καύσιμο μετάβασης στη νέα χωρίς άνθρακα εποχή, ενώ όπως εκτιμούν οι αναλυτές σε περαιτέρω ενίσχυση της ζήτησης θα οδηγήσει η συμφωνία ΕΕ – ΗΠΑ για την προμήθεια αρχικά 15 δισ. κυβικών μέτρων και στη συνέχεια 50 δισ. κ.μ. LNG. Επίσης η συμφωνία αυτή θα ενισχύσει και τις επενδύσεις για έργα υγροποίησης του αερίου στις ΗΠΑ και στην Αφρική, που σημαίνει άνοδο της προσφοράς LNG.

Ο παγκόσμιος στόλος

Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Poten, μέχρι τον Ιανουάριο του 2022 ο παγκόσμιος στόλος LNG Carriers (μεταφορικής ικανότητας μεγαλύτερης των 100.000 κ.μ.) αποτελούνταν από 733  πλοία, εκ των οποίων 582 πλοία εν λειτουργία ενώ άλλα 151 πλοία ήταν υπό ναυπήγηση, εκ των οποίων τα 122 συνδέονται ήδη με μακροχρόνια συμβόλαια. Από τα 733 LNG Carriers (εν ενεργεία και υπό παραγγελία) τα 156 ανήκουν σε ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.

Σε αντίθεση με τους δύο αυτούς κλάδους, στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου οι πλοιοκτήτες έχουν υιοθετήσει μια πιο συντηρητική προσέγγιση στις νέες ναυπηγήσεις, παρά το γεγονός ότι επικρατούν υγιή επίπεδα ναύλων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρώτη παραγγελία για τον Μάρτιο από bulker καταγράφηκε από την Intermodal στα μέσα του μηνός για παραγγελία τεσσάρων bulkers 40.000 dwt, το ένα από γερμανική εταιρεία. Και ήταν η πρώτη παραγγελία για τον μήνα Μάρτιο μετά από μία πολύ «φτωχή» δραστηριότητα τον Φεβρουάριο όπου καταγράφηκαν μόλις πέντε παραγγελίες σε kamsarmax. Τέλος, όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια οι πλοιοκτήτες εξακολουθούν να απέχουν πλήρως από τις νέες παραγγελίες ενώ η ανισορροπία προσφοράς/ζήτησης εξακολουθεί να κυριαρχεί στην αγορά σε βάρος των ναύλων.

Από «δεύτερο χέρι»

Στις αγοραπωλησίες πλοίων από «δεύτερο χέρι» όμως το ενδιαφέρον των Ελλήνων παραμένει ζωηρό για bulkers και δεξαμενόπλοια, αν και γενικότερα φαίνεται ότι το πρώτο τρίμηνο εφέτος σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο παρατηρείται μια πιο συγκρατημένη δραστηριότητα.

Από τις αρχές του έτους μέχρι και τέλος Μαρτίου εφέτος, άλλαξαν χέρια διεθνώς 453 πλοία έναντι 520 πλοίων πέρυσι. Τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα απέκτησαν στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους 67 πλοία (το 15% του συνόλου), εκ των οποίων 31 ήταν bulkers και 33 δεξαμενόπλοια, επενδύοντας συνολικά 1,23 δισ. δολ., ή το 14% των συνολικών  κεφαλαίων που διατέθηκαν για αγορές πλοίων.

Πέρυσι την ίδια περίπου περίοδο οι έλληνες εφοπλιστές είχαν αγοράσει 129 πλοία επενδύοντας 2,1 δισ. δολ., δίνοντας όμως περισσότερο έμφαση στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου καθώς είχαν αποκτήσει πάνω από 80 πλοία αυτής της κατηγορίας.

Αύξηση εσόδων για την Attica Group

Αύξηση σε όλες τις κατηγορίες εσόδων κατέγραψε το πρώτο δίμηνο του 2022 η Attica Group. Ειδικότερα, σημειώθηκε αύξηση 155% στους επιβάτες, 93% στα ΙΧ οχήματα και 16% στα φορτηγά οχήματα, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Τα παραπάνω στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν από την εταιρεία μαζί με τα αποτελέσματα της χρήσης 2021 αποδεικνύουν  τη σταδιακή επιστροφή του ακτοπλοϊκού κλάδου στην κανονικότητα, σημειώνει η εταιρεία.

Ωστόσο αγκάθι αποτελεί η συνεχής άνοδος του κόστους καυσίμων λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Η μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων το 2021 αυξήθηκε κατά 32,4% σε σχέση με τη χρήση 2020, ενώ τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους αυξήθηκε περαιτέρω κατά 28% σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2021. Η Attica Group ανακοίνωσε για το 2021 σε σχέση με το 2020 αύξηση 20% στα έσοδα, στα 347,91 εκατ. ευρώ, και ζημίες μετά από φόρους 13,19 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 49,42 εκατ. ευρώ το 2020.

Ναυτιλιακή εταιρεία «χτίζει» ο όμιλος Lidl

Τη δική του ναυτιλιακή εταιρεία που ονομάζεται Tailwind Shipping Lines δημιούργησε ο γερμανικός κολοσσός λιανικού εμπορίου Lidl. Ο όμιλος Lidl προχωρεί στην ίδρυση ναυτιλιακής εταιρείας για να ξεπεράσει τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην εφοδιαστική αλυσίδα και το υψηλό κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία τα δικά της πλοία μέχρι τα μέσα του έτους. Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν βιομηχανίες αλλά και εμπορικές επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει στην απευθείας ναύλωση πλοίων προκειμένου να ξεπεράσουν τις δυσλειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επίσης πρόσφατα η κινεζική εταιρεία κατασκευών επίπλων Loctek παρήγγειλε για δική της χρήση ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 1.800 teu έναντι $32,6 εκατ. από τη Huanghai Shipbuilding.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk