Από την ώρα που ο Πρωθυπουργός ζητούσε συγγνώμη από τους πολίτες για την ταλαιπωρία που υπέστησαν και από το χάος που επικράτησε στην Αττική Οδό, αλλά και σε άλλους δρόμους, λόγω της επέλασης της «Ελπίδας», είχαν ήδη περάσει 48 ώρες. Κι όμως το χάος εξακολουθούσε να υφίσταται σε αρκετές συνοικίες της Αττικής. Το αλάτι που έπεφτε (όπου τέλος πάντων έπεφτε) δεν έκλεινε τις πληγές που άνοιξε στο κράτος η κακοκαιρία. Εκατοντάδες δρόμοι και στενά εξακολουθούσαν να παραμένουν αδιάβατα και τα πεζοδρόμια να μετατρέπονταν σε επικίνδυνα παγοδρόμια. Η κατάσταση, μου είπαν, στις συνοικίες Αγία Παρασκευή, Πολύδροσο Αμαρουσίου και Χαλανδρίου, Καισαριανή, Ιλίσια, Μελίσσια, Ζωγράφου, Βριλήσσια, Άνοιξη, Βύρωνας και αλλού, ήταν «χαώδης» (έτσι ακριβώς μου την περιέγραψαν), αφού πολλοί δρόμοι και παράδρομοι τους εξακολουθούσαν να είναι αποκλεισμένοι και οι πολίτες τους να νοιώθουν εγκλωβισμένοι και απομονωμένοι μέσα στα σπίτια τους. Απελπιστική ήταν κατάσταση στις συνοικίες που δεν είχαν ακόμα ρεύμα, όπως για παράδειγμα στο Κάτω Χαλάνδρι, που εδώ και τρία 24εωρα παραμένουν στο σκοτάδι. Υπήρξαν άνθρωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης οι οποίοι σε εκκλήσεις των δημοτών για βοήθεια κώφευαν, δεν σήκωναν τα τηλεφώνα, έλεγαν ότι ο Δήμος είναι κλειστός λόγω… αργίας, ή εάν απαντούσαν στα τηλέφωνα έδιναν υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα, ξεχνώντας βεβαίως ότι ο χρόνος πλέον είναι πολύ πιο κοντά προς τις εκλογές.

***
Γιατί έφυγαν άρον- άρον οι φαντάροι;

Ήταν περίπου μεσημέρι της Τετάρτης (αμέσως μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου) όταν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος τηλεφωνούσε στον υπουργό Πολιτικής Κρίσης Χρήστο Στυλιανίδη και του ζητούσε την άμεση απόσυρση των στρατιωτών από την Αττική Οδό: «Ολοκλήρωσαν την αποστολή τους, έπαψε πλέον να είναι η κατάσταση κατεπείγουσα», του είπε και αμέσως δόθηκε η εντολή οι στρατιωτικοί από τον Στρατό Ξηράς και από το Πολεμικό Ναυτικό να επιστρέψουν αμέσως στις μονάδες τους. Ο κ. Στυλιανίδης, βλέπετε, ήταν αυτός που ζήτησε την επέμβαση του Στρατού, ο κ. Στυλιανίδης θα έπρεπε να λάβει την απόφαση για την απόσυρσή του. Εκείνο που εξόργισε την ηγεσία (πολιτική και στρατιωτική) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι όταν είδε τους φαντάρους να πιάνουν φτυάρια και να αρχίζουν να εκχιονίσουν την Αττική Οδό, ωσάν να ήταν η δουλειά τους να κάνουν κάτι τέτοιο.

***
Ναύτες βγήκαν στην στεριά…

Οι ναύτες βγήκαν στην στεριά όχι όμως για περιπολία, όπως θα τραγουδούσε υπό άλλες συνθήκες η αείμνηστη Βίκυ Μοσχολιού, αλλά για να φτυαρίσουν χιόνι. Οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας δηλαδή, κλήθηκαν ξαφνικά να πάρουν φτυάρια και να απομακρύνουν το χιόνι, μέσα στο κρύο και να φανερώσουν τα αυτοκίνητα που ήταν θαμμένα κάτω από όγκους χιονιού. Άγρυπνοι οι περισσότεροι φαντάροι από την προηγούμενη νύκτα: «Σε λίγο θα μας ζητήσουν να βάλουμε φαντάρους και στο διόδια», έλεγε ο υπουργός Άμυνας και ζήτησε την άμεση απόσυρση όχι μόνον των στρατιωτών, αλλά και των στρατιωτικών μηχανημάτων. Και όσα αυτοκίνητα έμεναν ακόμα εγκλωβισμένα; Ρωτήθηκε; «Αρμοδιότητα της Αττικής Οδού, είναι πλέον, ας φωνάξει τους οδηγούς να τα πάρουν. Ας κάνει τέλος πάντων και κάτι αυτή η εταιρία που δημιούργησε το πρόβλημα», έλεγαν από το υπουργείο Άμυνας την ώρα που οι κληρωτοί του Στρατού Ξηράς και του Πολεμικού Ναυτικού, τα Χάμερ, τα εκχιονιστικά και τα τζιπ επέστρεφαν στις βάσεις τους.

***
Θα αποζημιωθούν και όσοι ταλαιπωρήθηκαν σε άλλες οδούς;

Χρησιμοποιήθηκαν οι Ένοπλες Δυνάμεις την πρώτη κιόλας ημέρα της χιονοθύελλας προκειμένου να απεγκλωβιστούν οι οδηγοί που είχαν «κολλήσει» για ώρες ολόκληρες στην Αττική Οδό. Κλήθηκαν συνεπώς οι φαντάροι να σώσουν ζωές. Να μοιράσουν κουβέρτες και τρόφιμα στους εγκλωβισμένους, να απελευθερώσουν από το χιόνι άτομα ευάλωτα και παιδιά. Δεν έγινε όμως το ίδιο και για τον απεγκλωβισμό οδηγών σε άλλους οδούς (πλην Αττικής Οδού), όπως στις οδούς Μαραθώνος, Μεσογείων, Κατεχάκη, Κηφισιάς κτλ. Γιατί άραγε; Να κληθούν όμως οι Ένοπλες Δυνάμεις να φτυαρίσουν χιόνι αυτό πάει πολύ; Και όμως τόσα χρήματα κερδίζει από τους φορολογούμενους η εταιρία που διαχειρίζεται την Αττική Οδό. Θα μπορούσε κάλλιστα να μισθώσει μια ιδιωτική εταιρία για να τις φτυαρίσει το χιόνι και όχι να χρησιμοποιήσει (ωσάν να είναι υπάλληλοί της) τις Ένοπλες Δυνάμεις. Υπό κανονικάς συνθήκας θα μπορούσε η Πολιτεία να ζητήσει από την Αττική Οδό αποζημίωση για την δουλειά που έκαναν οι Ένοπλες Δυνάμεις και τα χρήματα να δοθούν στους 500 φαντάρους (αλλά και αστυνομικούς) που ξενύχτησαν, ξεπάγιασαν προσφέροντας για δύο ημερόνυχτα ανθρωπιστικό έργο και απεγκλωβίζοντας οδηγούς.

***
Κι αν στο αυτοκίνητο είχε συνεπιβάτη;

Ωστόσο η Αττική Οδός μετά από παρέμβαση του Πρωθυπουργού (κάτι που γίνεται για πρώτη φορά σε αυτή την χώρα), θα καταβάλλει ως αποζημίωση 2.000 ευρώ για κάθε εγκλωβισμένο όχημα. Αναπάντητο παραμένει το ερώτημα εάν αυτό αφορά στο αυτοκίνητο με τον οδηγό ή όλα τα άτομα που επέβαιναν στο αυτοκίνητο. Και ακόμα εάν ο οδηγός του λεωφορείου θα αποζημιωθεί τι θα γίνει με τους επιβάτες του λεωφορείου, που και αυτοί εγκλωβίστηκαν, ξεπάγιασαν, ξενύχτησαν, ταλαιπωρήθηκαν; Θα εισπράξουν και αυτί την αποζημίωση;.

***
Πόσο θα στοιχίσει η αποζημίωση στην Αττική Οδό

Πάρτε προς το παρόν χαρτί και μολύβι και υπολογίστε: 2.000 ευρώ για κάθε οδηγό. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Ό,τι σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς το συνολικό ποσό της δαπάνης για τις αποζημιώσεις σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα 6 εκατ. ευρώ. Εκείνο που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι η ιδιωτική εταιρεία που διαχειρίζεται την Αττική Οδό έχει εισπράξει το ποσό των 3 δισ. ευρώ από διόδια τα τελευταία 15 έτη. Τα κέρδη της φθάνουν τα 770 εκατ. ευρώ! Να σημειωθεί ότι ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, επιβεβαίωσε αυτό που έγραψε η στήλη ότι «πέρα από τη χρηματική καταβολή που θα δοθεί, δεν παραιτείται – και αυτό πρέπει να το κάνουμε σαφές – κανένας από τίποτα. Τα χρήματα αυτά θα δοθούν άμεσα και από εκεί και πέρα, όποιος πολίτης θέλει να διεκδικήσει κάτι παραπάνω, είναι ελεύθερος να το κάνει».

***
Είχαν προειδοποιήσει για τις νταλίκες;

Εκείνο που μαθαίνω είναι ότι οι υπεύθυνοι της εταιρίας το Σάββατο αλλά κυρίως την Κυριακή το βράδυ, παρουσία μαρτύρων (δημάρχους κτλ.) ζητούσαν από τον υπουργό Κλιματικής Προστασίας να κλείσει η Αττική Οδός για τα φορτηγά από την Δευτέρα το πρωί, αλλά η απάντηση ήταν, σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες μου, «δεν μπορώ να κόψω τον ανεφοδιασμό της πρωτεύουσας». Η Εθνική Οδός όμως έκλεισε για τα φορτηγά με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός να οδηγηθεί στην Αττική Οδό κλείνοντας την ΛΕΑ. Και σύμφωνα με πληροφορίες από την Αττική Οδό αυτό ήταν καθοριστικό για να εμποδίσει την κίνηση των εκχιονιστικών ώστε να κάνουν τους απεγκλωβισμούς και να κρατούν ανοικτό τον δρόμο.

***
Οι γαλάζιοι βουλευτές και οι εξωκοινοβουλευτικοί

‘Άναψε, μεσούντος του χιονιά, τα τελευταία 24ωρα η συζήτηση για ανασχηματισμό ανάμεσα σε ορισμένους βουλευτές της ΝΔ. Η αιτία; Το χάος που δημιουργήθηκε από τον χιονιά. Αφορμή; Η διαχείριση της κρίσης από εξωκοινοβουλευτικούς υπουργούς. Η κριτική τους στρέφεται κυρίως για άλλη μια φορά προς τους εξωκοινοβουλευτικούς υπουργούς (24 συνολικά στο κυβερνητικό σχήμα), λέγοντας πως δεν μπορούν πλέον να στηρίζουν τις επιλογές των περισσοτέρων.. Όλα αυτά έως την ώρα που μεταδόθηκε η συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου Βλέποντας (και ακούγοντας) στο Υπουργικό Συμβούλιο τον Πρωθυπουργό να στηρίζει τον κ. Στυλιανίδη, προβλέπω ότι θα επανεξετάσουν το όλο ζήτημα: «Εγώ θα εξακολουθώ να στηρίζω αυτή την επιλογή του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τις δομές και τις δυνατότητές του», είπε συγκεκριμένα ο Πρωθυπουργός.

***

Στήριξε υπουργείο ο Πρωθυπουργός

Υπήρξαν ωστόσο βουλευτές της ΝΔ, αλλά και μέλη της κυβέρνησης που ερμήνευσαν διαφορετικά την παραπάνω δήλωση του Πρωθυπουργού: «Δεν στήριξε πρόσωπα ο Πρωθυπουργός, ούτε υπουργούς, αλλά την επιλογή του για τη δημιουργία υπουργείου Κλιματικής Κρίσης», έλεγαν, αφού δεν ανέφερε καθόλου το όνομα του Χρήστου Στυλιανίδη. Ένα άλλο μέλος της κυβέρνησης που δεν πήρε μέρος στο χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο υπενθύμισε πως έκλεισε από το προηγούμενο βράδυ η Αττική Οδός όταν υπήρχε πάλι κακοκαιρία στο πρόσφατο παρελθόν, με συνέπεια να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα, αφού καμία νταλίκα δεν δίπλωσε τότε..

***
Η «Ελπίς» στην ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ

Κοινοβουλευτική Ομάδα έχει συγκαλέσει για σήμερα ο Αλέξης Τσίπρας και η επέλαση του χιονιά άλλαξε την ατζέντα. Αντί να ασχοληθούν (και ίσως να… αναμετρηθούν) με το επερχόμενο Συνέδριο και με την εκλογή Προέδρου από τα μέλη, θα ασχοληθούν περισσότερο με την κακοκαιρία, τις παραλείψεις της κυβέρνησης και την πανδημία. Θα υπάρξει, όπως μου είπαν, σφοδρότατη επίθεση εναντίον του Πρωθυπουργού και της κυβέρνησης.

***
Η Άννα Διαμαντοπούλου και η έκρηξη στην Συγγρού

Δίπλα στο κτίριο, όπου σημειώθηκε η έκρηξη στη Συγγρού, βρίσκεται το γραφείο της πρώην υπουργού, Άννας Διαμαντοπούλου, όπως ανέφερε η ίδια σε παρέμβασή της στα κοινωνικά δίκτυα. Ωστόσο, η κυρία Διαμαντοπούλου δεν έχει καταφέρει να μπει στους χώρους του, προκειμένου να καταγράφουν, εάν υπάρχουν, πιθανές ζημιές από το ωστικό κύμα. «Η έκρηξη, στη Συγγρού, υπήρξε καταστροφική για όλη την γειτονιά. Τα γραφεία του Δικτύου και το δικό μου, βρίσκονται ακριβώς στην διπλανή πολυκατοικία. Η ανάρτηση της κυρίας Διαμαντοπούλου: « Η δική μας πρόσοψη είναι από την άλλη πλευρά κι έτσι δεν είχαμε επιπτώσεις από το ωστικό κύμα. Τουλάχιστον εξωτερικά – δεν μπορέσαμε ακόμη να μπούμε στο εσωτερικό των γραφείων». Με την ελπίδα ότι οι ζημιές θα αποκατασταθούν γρήγορα η κυρία Διαμαντοπούλου ευχαρίστησε τον κόσμο για το ενδιαφέρον του.