Η άκρως μεταδοτική παραλλαγή Όμικρον του κοροναϊού έχει την ικανότητα να διαφεύγει από τα αντισώματα, δεν μπορεί όμως να περάσει εύκολα από τη δεύτερη γραμμή άμυνας που προσφέρει ο εμβολιασμός, διαπιστώνει μελέτη στη Νότια Αφρική.

Τα ευρήματα, λένε οι ερευνητές, ίσως εξηγούν γιατί η Όμικρον είναι λιγότερο πιθανό να προκαλέσει σοβαρή νόσων σε εμβολιασμένα άτομα και πρώην, όπως δείχνουν τα διαθέσιμα δεδομένα.

Τα Τ-κύτταρα, λευκά αιμοσφαίρια που παίζουν κεντρικό ρόλο στην επίκτητη ανοσία, αποτελούν μέρος της ανοσιακής απόκρισης που προσφέρει ο εμβολιασμός. Είναι όμως πιο δύσκολο να μετρηθούν από ό,τι τα ευρέως γνωστά εξουδετερωτικά αντισώματα.

Τα Τ-κύτταρα αναγνωρίζουν την παραλλαγή Όμικρον σε άτομα που έχουν εμβολιαστεί κατά της Covid-19 ή έχουν νοσήσει από προηγούμενες λοιμώξεις, δείχνει η μελέτη, η οποία δεν έχει υποβληθεί ακόμα σε ανεξάρτητο έλεγχο και παρουσιάζεται ως προδημοσίευση.

Τα Τ-κύτταρα έχουν χρωματιστεί κόκκινα σε αυτή την εικόνα ηλεκτρονικού μικροσκοπίου (Victor Segura, Rita Serda/NIH)

Σε εργαστηριακά πειράματα που πραγματοποίησαν ερευνητές διαφόρων ερευνητικών ιδρυμάτων της Νότιας Αφρικής, πρωτεΐνες του ιού εκτέθηκαν σε Τ-κύτταρα από εθελοντές που είχαν λάβει το εμβόλιο είτε της Pfizer είτε της Johnson & Johnsin ή είχαν προσβληθεί παλαιότερα από άλλα στελέχη του κοροναϊού.

«Παρά τις εκτεταμένες μεταλλάξεις και τη μειωμένη ευαισθησία στα εξουδετερωτικά αντισώματα, το μεγαλύτερο μέρος της απόκρισης των Τ-κυττάρων, την οποία προκαλεί ο εμβολιασμός ή η φυσική λοίμωξη, αναγνωρίζει την παραλλαγή» γράφουν οι ερευνητές.

«Η καλά διατηρημένη ανοσία που προσφέρουν τα Τ-κύτταρα έναντι της Όμικρον είναι πιθανό να συμβάλλουν στην προστασία από την βαριά Covid-19» καταλήγουν.

Τα Τ-κύτταρα παίρνουν το όνομά τους από τον θύμο αδένα (thymus) μέσα στον οποίο ξεκινά η ωρίμανσή τους.

Ο αδένας, περίπου σε μέγεθος καρυδιού, βρίσκεται στο στέρνο.