Τα Β-κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος που πολεμούν τις λοιμώξεις διατηρούν καλύτερη μνήμη της πρωτεΐνης-ακίδας του SARS-CoV-2 σε άτομα που ανέρρωσαν από ήπια COVID-19 σε σύγκριση με όσα νόσησαν βαριά. Αυτό έδειξε νέα μελέτη ειδικών του Πανεπιστημίου Texas Health στο Σαν Αντόνιο (UT Health San Antonio)η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «PLoS ONE».

Διαφορές στην ποιότητα της ανοσολογικής απόκρισης

Οπως ανέφερε η Εβελιν Μπάνικ, επίκουρη καθηγήτρια Μικροβιολογίας, Ανοσολογίας και Μοριακής Γενετικής στο UT Health San Antonio και εκ των συγγραφέων της μελέτης, τα νέα ευρήματα μαρτυρούν ότι υπάρχουν λεπτές διαφορές στην ποιότητα της ανοσολογικής απόκρισης ανάλογα με τη βαρύτητα της νόσησης από τον νέο κορωνοϊό.

Τα Β κύτταρα μνήμης στο επίκεντρο

H μελέτη επικεντρώθηκε στα Β κύτταρα μνήμης τα οποία αντιδρούν στην πρωτεΐνη-ακίδα του SARS-CoV-2. Οι ερευνητές ανέλυσαν δείγματα αίματος έναν μήνα καθώς και πέντε μήνες μετά από την εμφάνιση συμπτωμάτων της COVID-19.

Μνήμη… διαρκείας στους ήπια νοσήσαντες

Οπως προέκυψε, έναν μήνα μετά την εμφάνιση των συμπτωμάτων, ένα σημαντικό ποσοστό Β κύτταρων στοχευμένων στην πρωτεΐνη-ακίδα ήταν ενεργά. Ωστόσο δείγματα που ελήφθησαν από οκτώ άτομα τα οποία ανέρρωσαν από πιο ήπια νόσο εμφάνισαν αυξημένη έκφραση δεικτών οι οποίοι συνδέονται με μνήμη… διαρκείας των Β κύτταρων σε σύγκριση με τα δείγματα ατόμων που ανέρρωσαν από σοβαρή νόσο. Σημειώνεται ότι στους δείκτες αυτούς περιλαμβάνονταν οι T-bet και FcRL5.

Πιο δυσλειτουργική απόκριση στους βαριά νοσήσαντες

Συνολικά, τα θετικά στο Τ-bet εξειδικευμένα στην πρωτεΐνη-ακίδα Β κύτταρα είχαν σχεδόν εξαφανιστεί από τα δείγματα αίματος πέντε μήνες μετά την εμφάνιση συμπτωμάτων της COVID-19, ανέφεραν οι ερευνητές. Ωστόσο η απόκριση των Β κυττάρων ήταν πιο δυσλειτουργική στις περιπτώσεις ατόμων που είχαν νοσήσει βαριά, τόνισαν.

Μηχανικός αερισμός: το «βαρόμετρο» της βαριάς νόσησης

Ως πιο ήπιες περιπτώσεις της νόσου προσδιορίστηκαν αυτές που δεν χρειάστηκαν μηχανική υποστήριξη της αναπνοής. «Ο προσδιορισμός της σοβαρής νόσου έγινε με βάση την ανάγκη μηχανικού αερισμού, καθώς αυτή η παράμετρος διαχωρίζει τους ασθενείς που αντιμετωπίζουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο να μην έχουν καλή ανοσολογική απόκριση» σημείωσε ο κύριος συγγραφέας της μελέτης Τόμας Πάτερσον, καθηγητής και επικεφαλής του Τμήματος Μεταδιδόμενων Νοσημάτων στο UT Health San Antonio.

Συνέπειες στη μακροπρόθεσμη ανοσία

Ο καθηγητής Πάτερσον και οι υπόλοιποι συγγραφείς της νέας μελέτης κατέληξαν υπογραμμίζοντας ότι «τα αυξημένα ποσοστά Β κυττάρων που συνδέονται με ανοσία διαρκείας στους ασθενείς με ήπια COVID-19 πιθανώς να έχουν συνέπειες στη μακροπρόθεσμη ανοσία ενάντια στην επαναλοίμωξη με COVID-19 ή στη βαρύτητα της νόσησης από τον SARSCoV-2».