Τα «μονά-ζυγά» επιστρέφουν μόνο με «καθαρές» εξαιρέσεις στο κέντρο της Αθήνας. Η υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) για τον νέο Καθαρό Δακτύλιο ολοκληρώθηκε και βρίσκεται στον δρόμο για το Εθνικό Τυπογραφείο. Σύμφωνα με πληροφορίες, στις εξαιρέσεις πέφτει μαχαίρι κατά 50%, πρώτα από όλα για τους βουλευτές και τα κόμματα, προκειμένου να δοθεί το καλό παράδειγμα, ενώ με ψηφιακό σήμα θα μπαίνουν τα πιο πράσινα οχήματα.

Ο στόχος της επιστροφής του γνωστού μέτρου, που εφαρμόζεται ανελλιπώς στην πρωτεύουσα από το 1982, αλλά «πάγωσε» λόγω της πανδημίας, είναι διττός. Πρώτον, οι τροποποιήσεις που προβλέπονται έχουν ως στόχο να αποτελεί πλέον «πράσινο δακτύλιο» με δραστική περικοπή των εξαιρέσεων συνολικά κατά 50%. Δεύτερον, η ανακούφιση των οδηγών που εγκλωβίζονται στους δρόμους της πόλης λόγω του αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου, που επιτείνεται από τις συνθήκες της πανδημίας.

Ειδικότερα, από την ερχόμενη Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου 2021, ως και τις 22 Ιουλίου 2022 για τις ημέρες Δευτέρα έως Πέμπτη κατά τις ώρες 07.00 έως 20.00 και για την Παρασκευή από 07.00 έως 15.00, θα επιτρέπεται η εκ περιτροπής κυκλοφορία των ΙΧ και των φορτηγών με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2.200 χιλιάδων χιλιογράμμων, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους και με το σύστημα των μονών- ζυγών. Ελεύθερα θα κινούνται τα ταξί.

Οι «καθαρές» εξαιρέσεις

Εναρμονιζόμενο το μέτρο με την προσπάθεια για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις μετακινήσεις στο κέντρο της πόλης, ελεύθερα θα κυκλοφορούν στο δακτύλιο καθημερινά, ανεξαρτήτως μονών- ζυγών, τα αυτοκίνητα EURO6, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120 g/km, καθώς και όλα τα οχήματα τεχνολογίας, ηλεκτρικά, υβριδικά, φυσικού αερίου εκ κατασκευής και οχήματα υγραερίου εκ κατασκευής.

Αυτό σημαίνει ότι εκτός του συστήματος εξαιρέσεων θα μένουν πλέον όλα τα EURO5 οχήματα, αλλά και τα EURO6, που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα πάνω από 120 g/km. Σημειώνεται ότι δεν πρόκειται για καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας, αλλά όλα τα υπόλοιπα οχήματα θα μπορούν να κινούνται εντός Δακτυλίου με βάση το σύστημα των μονών- ζυγών.

Όσον αφορά δε στα αυτοκίνητα μονίμων κατοίκων της περιοχής που περικλείεται από τα όρια του δακτυλίου, αυτοί κυκλοφορούν κανονικά για την είσοδο και έξοδό τους από τα όρια, εφόσον βεβαίως έχουν εφοδιαστεί, όπως ίσχυε και μέχρι σήμερα, με ειδική κάρτα εισόδου-εξόδου, η οποία χορηγείται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων. Τα αυτοκίνητα αυτά, θα κινούνται στις προκαθορισμένες ζώνες αναλόγως του τόπου κατοικίας του κατόχου, χρησιμοποιώντας τη συντομότερη διαδρομή από και προς την κατοικία του (για είσοδο/έξοδο στον και από το δακτύλιο).

Λιγότερες εξαιρέσεις για κόμματα και βουλευτές

Στο πεδίο τώρα των εξαιρέσεων, που στην ουσία είχαν «ξεχειλώσει» αυτό καθ’ αυτό το μέτρο, που ήδη θεωρείται παρωχημένο από τους συγκοινωνιολόγους για τις ανάγκες μιας σύγχρονης πόλης, αυτές περιορίζονται κατά 50%. Όπως προβλέπεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στην ΚΥΑ, οι πρώτες άδειες δακτυλίου που περιορίζονται είναι εκείνες των πολιτικών, προκειμένου να δώσουν το καλό παράδειγμα για την εφαρμογή του δακτυλίου.

Για παράδειγμα, το πρώτο κόμμα είχε δικαίωμα με βάση την τελευταία απόφαση του 2017 σε άδειες δακτυλίου για 200 αυτοκίνητα και πλέον θα έχει για 100. Το δεύτερο κόμμα είχε για 130 και πλέον θα έχει για 65. Το τρίτο κόμμα είχε για 40 και πλέον θα έχει για 20. Το τέταρτο κόμμα είχε για 33 και πλέον θα έχει για 17. Το πέμπτο κόμμα είχε για 25 και πλέον θα έχει για 13. Το έκτο κόμμα είχε για 20 και πλέον θα έχει για 10. Το έβδομο κόμμα και τα κόμματα πέραν αυτού, είχαν για 13 και πλέον θα έχουν για έξι.

Επίσης, οι Βουλευτές και Ευρωβουλευτές από εκεί που είχαν τρεις άδειες δακτυλίου θα δικαιούνται δύο. Ενώ τα γραφεία Υπουργών και Υφυπουργών από 15 άδειες δακτυλίου, θα δικαιούνται μόνο επτά.

Εξαιρέσεις για γιατρούς, φυσικοθεραπευτές, ΑΜΕΑ

Ελευθέρας για καθημερινή κυκλοφορία στον Δακτύλιο θα έχουν, κατά τις προβλέψεις της ΚΥΑ, αυτοκίνητα κρατικών υπηρεσιών Ο.Τ.Α, Οργανισμών ή επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας με ειδικούς αριθμούς κυκλοφορίας ή με εμφανή σήματα των Υπηρεσιών αυτών, οι επικεφαλής ξένων διπλωματικών αποστολών, εκπρόσωποι του τύπου με περιορισμό ανά ΜΜΕ κ.ά.

Επίσης, εξαιρούνται από το μέτρο του Δακτυλίου:

  • αυτοκίνητα ιατρών, με το ειδικό σήμα του οικείου Ιατρικού Συλλόγου και μόνο επιβάτη τον ίδιο για εξυπηρέτηση επειγόντων περιστατικών.
  • αυτοκίνητα αναπήρων πολέμου, τα οποία φέρουν ειδικές κρατικές πινακίδες κυκλοφορίας, εφ’ όσον οδηγούνται από τους ίδιους τους ανάπηρους ή τους μεταφέρουν.
  • αυτοκίνητα που οδηγούνται από ή μεταφέρουν ΑμεΑ, καθώς και αυτοκίνητα που μεταφέρουν ασθενείς που χρειάζονται συχνή θεραπεία (π.χ. νεφροπαθείς, καρκινοπαθείς, άτομα με πολιομυελίτιδα ή ΑμεΑ), με αντίστοιχη βεβαίωση.
  • αυτοκίνητα μεταφοράς φαρμάκων, ή αγγειοκαρδιοχειρουργικών υλικών, ή υλικών οστεοσυνθέσεως, ή ανταλλακτικών τεχνητών νεφρών, ή βιολογικών υγρών ασθενών, με μόνιμα εμφανή σήματα της επιχείρησης και εφ’ όσον μεταφέρουν τα πιο πάνω υλικά.
  • αυτοκίνητα φυσιοθεραπευτών που προσφέρουν υπηρεσίες σε κατάκοιτους.
  • αυτοκίνητα εν ενεργεία δικαστικών με έδρα εργασίας ή κατοικία εντός του δακτυλίου, εφόσον οδηγούνται από τους ίδιους.
  • εκπαιδευτικά αυτοκίνητα των επαγγελματιών εκπαιδευτών, που έχουν την έδρα τους εντός του δακτυλίου.

Ψηφιακή έκδοση άδειας δακτυλίου

Για τη χορήγηση του ειδικού σήματος για τους κατόχους των ΙΧ που κινούνται ελεύθερα στο δακτύλιο, όπως αναφέρθηκαν παραπάνω, δηλαδή αυτοκίνητα EURO6 εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120 g/km, καθώς και όλα τα οχήματα τεχνολογίας, ηλεκτρικά, υβριδικά, φυσικού αερίου εκ κατασκευής και οχήματα υγραερίου εκ κατασκευής, δημιουργείται πλέον ηλεκτρονική εφαρμογή μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.

Ο ιδιοκτήτης του ΙΧ θα μπαίνει με τον ΑΦΜ και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος του. Το ειδικό σήμα θα φέρει μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και προηγμένη ή εγκεκριμένη ηλεκτρονική σφραγίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μάλιστα ο ιδιοκτήτης του ΙΧ θα μπορεί είτε να εκτυπώσει το σήμα, είτε να το έχει και στο κινητό του, για να το επιδεικνύει σε έλεγχο της Ελληνικής Αστυνομίας.

Σημειώνεται ότι οι λοιπές άδειες κυκλοφορίας στο δακτύλιο χορηγούνται μετά από αίτηση των δικαιούχων προς τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής.

Όρια δακτυλίου

Τον Δακτύλιο σχηματίζουν οι λεωφόροι και οδοί: «Λ.Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ − Λ. Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου − Σπύρου Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού − Ηλία Ηλιού – Ανδρ. Φραντζή − Λ. Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς − Ιερά Οδός – Λ. Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως − Πλατεία Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Λ. Αλεξάνδρας».

Στις οριακές λεωφόρους και οδούς του δακτυλίου δεν ισχύουν τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας. Τα μέτρα δεν ισχύουν επίσης τις επίσημες αργίες, καθώς και τις ημέρες που πραγματοποιείται απεργία των εργαζομένων σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Εφόσον συντρέχουν ειδικοί λόγοι, τα μέτρα μπορούν να αρθούν με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.