Χατζηπέτρου στον ΟΤ – Ο μετασχηματισμός είναι ζητούμενο και μονόδρομος

Η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα δημιουργεί καλύτερες συνθήκες και καλύτερο κόστος για χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, σημείωσε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της HDB

Στον ρόλο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB) για την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας, και δη στο πλαίσιο της ατζέντας της αειφόρου ανάπτυξης, της πράσινης οικονομίας, του ψηφιακού μετασχηματισμού, την οποία χαρακτήρισε μονόδρομο, αναφέρθηκε η πρόεδρος της τράπεζας κα Αθηνά Χατζηπέτρου, μιλώντας στο περίπτερο του Οικονομικού Ταχυδρόμου στη ΔΕΘ.

Η κα Χατζηπέτρου, επεσήμανε ότι η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα δημιουργεί καλύτερες συνθήκες, καλύτερο κόστος για χρηματοδότηση των επιχειρήσεων. Όπως εξήγησε, «καλύτερες συνθήκες μπορεί να είναι συνθήκες εγγυοδοσίες με χαμηλότερες εξασφαλίσεις, αλλά και χαμηλότερα επιτόκια, πάντα μέσω των εμπορικών τραπεζών», ξεκαθαρίζοντας ότι ο ρόλος της «δεν είναι να ανοίξουμε τη στρόφιγγα, αλλά να διευκολύνουμε επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν».

Υγιής καταμερισμός ρίσκου

Σημείωσε, δε, σε ό, τι αφορά τα κριτήρια χρηματοδότησης, σε αντιδιαστολή με επιχορηγήσεις όπως ήταν η επιστρεπτέα προκαταβολή, ότι «πρέπει να υπάρχουν τέτοια κριτήρια για να μην στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός. Δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε γενιές κόκκινων δανείων. Στο σχήμα που δημιουργούμε υπάρχει υγεία. Το κράτος εγγυάται για το 1/3 των δανείων, η τράπεζα για άλλο 1/3 και ο επιχειρηματίας για το τελευταίο 1/3. Άρα υπάρχει υγιής καταμερισμός του ρίσκου: ή όλοι θα κερδίσουμε ή όλοι θα χάσουμε. Είναι στρέβλωση να εγγυάται κατά 80%-90% το κράτος».

Μονόδρομος ο μετασχηματισμός

Μάλιστα, αναφορικά με το εάν προβληματίζεται ότι μπορεί να ξαναδημιουργηθούν κόκκινα δάνεια, σημείωσε: «Το επιχειρείν έχει πάντα ένα ρίσκο. Οι επιχειρήσεις έχουν έναν κύκλο ζωής. Θα υπάρξουν επιχειρήσεις που θα αστοχήσουν και θα δημιουργηθούν νέες. Ο μετασχηματισμός είναι το ζητούμενο και μονόδρομος. Πρέπει να μετασχηματιστούμε σε πράσινες επενδύσεις και ψηφιακά. Ακόμα και μικρομεσαίες επιχειρήσεις να εισάγουν κριτήρια εταιρικής διακυβέρνησης και κουλτούρα επιχειρηματικότητας».

Σε σχέση με το ενδεχόμενο επένδυσης της τράπεζας στο εξωτερικό, η επικεφαλής της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας ανέφερε ότι οι αναπτυξιακές τράπεζας έχουν εθνικό χαρακτήρα. «Επενδύουν στο εξωτερικό όταν υποστηρίζουν επενδύσεις της χώρας τους, όπως πιθανό να κάνουμε κι εμείς στο μέλλον. Εμείς σε αυτή τη φάση, έχουμε ήδη πολύ διευρυμένες συνεργασίες. Δεν είναι το ζητούμενο να επενδύσουν ξένες αναπτυξιακές τράπεζες στην Ελλάδα».

Σύμφωνα με την κα Χατζηπέτρου, «εμείς αυτήν τη στιγμή κοιτάζουμε μπροστά, την ατζέντα της αειφόρου ανάπτυξης, της πράσινης οικονομίας, της ψηφιακής οικονομίας», και σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η επιλεξιμότητα της HDB: «σχεδιάζεις ένα προϊόν και λες εγώ χρηματοδοτώ επενδύσεις ενέργειας ή ψηφιακού μετασχηματισμού. Με αυτόν τον τρόπο είναι πολύ σαφής η κατεύθυνση. Και όποιος συμμετέχει, πρέπει να δείξει ανάλωση κεφαλαίου σε αυτόν τον τομέα».

Σε ΜμΕ 6,5 δισ. ευρώ

Τα προγράμματα της HDB απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε ΜμΕ. Δεδομένου, όμως, ότι, όπως επεσήμανε η κα Χατζηπέτρου, με ευρωπαϊκούς όρους αυτές είναι επιχειρήσεις μέχρι και με 2 εκατ. ευρώ τζίρο, ουσιαστικά η HDB απευθύνεται σε όλη την επιχειρηματικότητα της Ελλάδας. Όπως είπε χαρακτηριστικά, από 8,5 δισ. δάνεια που δόθηκαν μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, τα 6 δισ. ήταν ΜμΕ, αλλά και 2,5 δισ. απευθύνθηκαν σε μεγάλες για τα ελληνικά δεδομένα επιχειρήσεις, γιατί επλήγησαν πολύ και έχουν μεγάλο βάρος εργατικού δυναμικού. «Σκοπός ήταν να δημιουργήσουμε ασπίδα εργασίας και για τζίρο που χάνεται και για τις θέσεις εργασίας», σημείωσε.

Κριτήρια επιλεξιμότητας

Ως σημαντική παράμετρο ανέδειξε η κα Χατζηπέτρου τη διεύρυνση των κριτηρίων επιλεξιμότητας των επιχειρήσεων. Για την ακρίβεια τόνισε ότι «αυτό που μας λείπει και πρέπει να διευρύνουμε είναι τα κριτήρια του bankability. Μέχρι τώρα χρησιμοποιούμε κριτήρια κεντρικής ευρώπης, όπου λαμβάνονται υπόψη κριτήρια του κράτους.

Επειδή εμείς είμαστε μια οικονομία λιγότερο ώριμη, πρέπει να διευρύνουμε τα κριτήρια επιλεξιμότητας με λίγο διαφορετικό σχήμα όπου ο επιχειρηματίες δεν θα “ζυγίζεται” μόνο με το τι έχει δηλώσει στην εταιρεία, αλλά τι δουλειές έχει κάνει, τι συνεργασίες έχει, τι πελάτες έχει.

«Πρέπει να “ανοίξουμε” τον έλληνα επιχειρηματία, να μην αισθάνεται ότι θα του υποκλέψουμε πληροφορία. Για έναν τραπεζίτη ή επενδυτή είναι σημαντικό να ξέρει ότι αυτός που χρηματοδοτεί, το εταιρικός σχήμα, έχει κερδίσει σε διαγωνισμούς καινοτομίας, έχει στελέχη της αγορας, έχει σημαντικές συνεργασίας. Αυτό μπορεί να γίνει και μέσα από πλατφόρμες που θα δημιουργήσουμε που θα δίνει λίγο περισσότερα στοιχεία. Στην ουσία περνάει από συνέντευξη η επιχείρηση για να λάβει χρηματοδότηση».

Να ενθαρρύνουμε το «πάντρεμα» επιχειρήσεων

Με αφορμή τα κίνητρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων, η επικεφαλής της HDB σημείωσε ότι στην Ελλάδα υπάρχουν πολύ μικρές, οικογενειακές επιχειρήσεις. «Σε αυτούς λέει η πολιτεία και δίνει κίνητρα. Θέλουμε να ενισχύσουμε συγχωνεύσεις με δική τους επιλογή στα μεγέθη ή να “παντρευτούν” σε κάποιους τομείς, και έρχεται το σχήμα που θα προκύψει με ευνοϊκό συντελεστή 15% να έχει και ευνοϊκούς όρους δανειοδότησης. Οπότε καλύπτεις όλη την παλέτα. Έτσι θα δώσεις στην επιχείρηση την ανθεκτικότητα για να κρατήσει έναν σταθερό ρυθμό ανάπτυξης που δεν θα είναι πυροτέχνημα».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk