Σε μια ιδιότυπη συνθήκη έγινε η ακρόαση του νέου δίσκου των Πυξ Λαξ «Μέσα από τις φωνές των άλλων».

Δυστυχώς λόγω κοροναϊού ήταν αδύνατον να μπορέσουμε να βρεθούμε όλοι μαζί από κοντά, αλλά έστω και έτσι καταφέραμε μέσα από μια χαλαρή και όμορφη ατμόσφαιρα να μοιραστούμε τα τραγούδια αυτού του νέου δίσκου.

Για όλους εμάς που ζήσαμε από κοντά όλη την πορεία των Πυξ Λαξ, που τραγουδήσαμε δεκάδες φόρες στο Λυκαβηττό, που ήμασταν εκεί στην προακρόαση των ιστορικών τους δίσκων είναι ιδιαίτερα συγκινητική η σημερινή μέρα.

Γιατί ένας καινούργιος δίσκος των Πυξ Λαξ, ήταν και θα είναι πάντα, σημαντικό γεγονός.

Πόσο μάλλον όταν αυτή η δουλειά περιλαμβάνει μερικά θρυλικά τραγούδια που σημάδεψαν την ελληνική μουσική αλλά και την νεότητά μας.

Αν και μια ακρόαση δεν είναι ποτέ αρκετή για να κρίνεις στην λεπτομέρειά του ένα δίσκο, η πρώτη εντύπωση είναι παραπάνω από θετική.

Και αυτό γιατί ακούσαμε τραγούδια που αγαπάμε πολύ… αλλιώς.

Η πρώτη γεύση είναι σίγουρη γλυκιά, μιας και αυτή η δουλειά δεν αρκέστηκε στο να παρουσιάσει αγαπημένα τραγούδια από καταξιωμένους ερμηνευτές αλλά να μας δείξει την δυναμική τους σε μια άλλη, τελείως διαφορετική προσέγγιση.

«Το καλοκαίρι θα είναι οκ τα πράγματα, θα κάνουμε συναυλίες» ανέφερε ο αισιόδοξος Φίλιππος Πλιάτσικας για να λάβει το σχόλιο του Μπάμπη Στόκα «ότι είναι ενημερωμένος».

«Δεν αντέχει άλλο ο κόσμος και ειδικά το καλοκαίρι. Δεν υπάρχει περίπτωση να κρατήσει αυτό το πράγμα περισσότερο» εξήγησε ο Φίλιππος Πλιάτσικας.

Ο δίσκος θα μπορούσε να λέγεται και «Την βάψαμε» είπε αστειευόμενος ο Μπάμπης Στόκας, ενώ ο Φίλιππος Πλιάτσικας ανέφερε: «Θέλαμε κάποια από τα παλιότερα τραγούδια μας να βρούμε μια καινούργια ανάσα ηχητική προς τον σύγχρονο κόσμος. Νομίζω ότι τα καταφέραμε. Έπαιξα ρόλο η πολύ θετική διάθεση των φίλων καλλιτεχνών, τραγουδιστών – περισσότερο από το αναμενόμενο- που με το πρώτο τηλεφώνημα ήρθαν όλοι να βοηθήσουν, να ταιριάξουν, να μοιραστούν. Ήρθαν με πολύ καλή διάθεση στο στούντιο και έτσι το αποτέλεσμα για αυτό που αισθανόμαστε εμείς είναι παραπάνω από θετικό»

«Όταν μιλάει ο ένας από τους δύο μας, είναι σαν να μιλάει και ο άλλος μετά από τόσα χρόνια» συμπλήρωσε ο Μπάμπης Στόκας.

Πρώτη ματιά στα κομμάτια του δίσκου

Διάφανη αγάπη

Ο δίσκος ξεκίνησε με το τραγούδι «Διάφανη αγάπη» και την συμμετοχή του Στέλιου Διονυσίου.

«Δεν μπορώ πια να σε δω, διάφανη αγάπη, στο λιμάνι σου 

Ήλιος που έγινε βροχή διάφανη αγάπη μέσα στην πλάνη σου

Τώρα κλαις πικρά, δεν είσαι πουθενά, δεν έχεις πια μορφή 

Κι όμως να που τώρα κλαις πικρά, δεν είσαι πουθενά, δεν θα έχεις πια μορφή…»

Εξαιρετικοί οι στίχοι του νέου τραγουδιού, όπως και η ερμηνεία του. Φρέσκος ήχος και ατμοσφαιρική διάθεση, ένα από τα κομμάτια που θα αγαπήσει το κοινό του συγκροτήματος.

Ακόμα προσπαθώ

Ένα κλασικό τραγούδι, νοσταλγικό αλλά και αισιόδοξο με τον δικό του τρόπο επέλεξε να ερμηνεύσει ο Πάνος Μουζουράκης.

Από τους «Ζόρικους καιρούς» του 1991 σε μουσική Φίλιππου Πλιάτσικα και στίχους του ίδιου μαζί με τον Μιχάλη Μηλιαράκη το κομμάτι στιγμάτισε τους αιώνια πολεμιστές της ζωής και μαζί τους όσους θέλουμε να κάνουμε την αισιοδοξία στάση ζωής.

Ιδιαίτερη η ερμηνεία του Πάνου Μουζουράκη, ο οποίος με τον δικό του μοναδικού τρόπο, κάνει σύγχρονο το τραγούδι και δίνει το δικό του χρώμα.

Ροκ διάθεση και το χαρακτηριστικό του γρέζι εντυπωσιάζουν από την πρώτη ακρόαση.

Μοναξιά μου όλα

Μεγάλη έκπληξη η συμμετοχή του Κώστα Τουρνά στον δίκο και ειδικά σε ένα τραγούδι τόσο χαρακτηριστικό του συγκροτήματος.

Μαζί με τον Πάνο Μουζουράκη και τον Θέμη Αδαμαντίδη, πήραν το «Μοναξιά μου όλα» και κυριολεκτικά τα… άλλαξαν όλα!

Τελείως διαφορετική προσέγγιση από ερμηνευτές με αναγνωρίσιμη φωνή και ηχόχρωμα.

Ερμηνεία έκπληξη από τον Θέμη Αδαμαντίδη, που όμως ταιριάζει απόλυτη με νέα προσέγγιση του κομματιού.

Στίχοι και μελωδία που σε κάθε συναυλία των Πυξ Λαξ ξεσήκωνε σε αδιανόητο σημείο το κοινό, γίνονται μέρος του σήμερα με τρομερές μελωδικές γέφυρες και σόλα.

«Θέλαμε οι συμμετοχές να μην ήταν το αναμενόμενο» σχολίασε ο Μπάμπης Στόκας.

«Η μουσική έχει αρμονία και χωρίζεται μόνο σε δύο κατηγορίες σε αυτή που είναι εμπνευσμένη και έχει λόγο και σε αυτή που δεν έχει λόγο. Προσπαθούσαμε πάντα να ανήκουμε στην πρώτη κατηγορία. Δεν το καταφέραμε πάντα. Όλοι οι άνθρωποι που συνεργαστήκαμε μέχρι τώρα που ήταν από διαφορετικές καταβολές, ήταν άνθρωποι που αντιμετώπιζαν τη μουσική με την ίδια λογική. Αυτό έγινε και σε αυτό το τραγούδι. Οι αυτοσχεδιασμοί του Θέμη Αδαμαντίδη, είναι σχετικοί με αυτούς που έκανε ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος στην πρώτη εκτέλεση του ‘Μοναξιά μου όλα’. Ο Τουρνάς συμμετείχε στους Poll, που εμείς μάθαμε από τέτοια συγκροτήματα» τόνισε από την μεριά του ο Φίλιππος Πλίατσικας.

Κάποιες φορές

«Κάποιες φορές προλαβαίνεις να δεις το μαχαίρι πριν σε μαχαιρώσει

Κάποιες φορές αντέχεις τη σιωπή, άλλες όχι 

Κάποιες φορές μπορείς να πεις ότι νιώθεις χωρίς να προδώσεις και να προδωθείς

να γελάσεις να εκδικηθείς, άλλες όχι»

Νέο τραγούδι από τον Μπάμπη Στόκα, με την χαρακτηριστική του ερμηνεία και πολύ ωραία μελωδική γραμμή.

Περιγραφική στίχοι, όπως συνηθίζει να γράφει και μηνύματα που αγγίζουν όλους τους ακροατές.

Έπαψες αγάπη να θυμίζει

Ο Γιάννης Κότσιρας ερμηνεύει ένα κομμάτι που κυριολεκτικά ήταν δύσκολο να αναγνωρίσεις από τις πρώτες νότες.

Από τη «Στίλβη» του 1998, ένα πολύ προσεγμένο δίσκο του συγκροτήματος το «Έπαψες να αγάπη να θυμίζεις» το οποίο ο Φίλιππος Πλιάτσικας ερμήνευε ιδιαίτερα συναισθηματικά σε κάθε εμφάνιση του συγκροτήματος.

Η νέα εκδοχή του, με έναν άψογο ρυθμικό μπάσο και την προσωπική σφραγίδα του Γιάννη Κότσιρα δίνει νέα πνοή στο κομμάτι που θα απαιτήσει σίγουρα μια δεύτερη -και τρίτη- ακρόαση για να εκτιμηθεί σωστά.

Όλο με αφήνεις να σε αφήσω

Ανεβαστική διάθεση, τεράστια διαφορά από το πρωτότυπο και μια γυναίκεια φωνή που μας ταξιδεύει ακόμα περισσότερο με καλοκαιρινούς στίχους του τραγουδιού.

Η Ελεονώρα Ζουγανέλη, από τις καλύτερες φωνές της γενιάς της, τονίζει αλλιώς τις λέξεις και δίνει μια πιο αισθαντική και girlie διάσταση στο κομμάτι.

Από το 1996 και τον δίσκο «Ο μπαμπούλας τραγουδάει μόνος τις νύχτες» το κομμάτι σε μουσική και στίχους Φίλιππου Πλιάτσικα

Το τραγούδι της Κίρκης

Από τα πιο σύγχρονα τραγούδια των Πυξ Λαξ και για πολλούς από τον πιο ολοκληρωμένο δίσκο τους. «Το τραγούδι της Κίρκης» βρίσκει νέο ήχο, νέα ερμηνεία και σίγουρα θα συναντήσει ένα καινούργιο κοινό.

Από «Τα δοκάρια στο γρασίδι περιμένουν τα παιδιά» του 2001 μέχρι σήμερα, 20 χρόνια μετά το κομμάτι συναντιέται με τον B. D. Foxmoor – που δεν είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεται με το συγκρότημα.

Ραπ ερμηνεία αλλά με την μελωδικότητα του σπουδαίου μουσικού και κάπως γίνεται και το τραγούδι των Πυξ Λαξ θυμίζει τις πολύ καλές, υπέροχες, στιγμές των Active Member.

Ποτέ πια

«Υπήρξα τα λόγια που ποτέ δεν μου είπες

και εκείνος που κάνει στο νερό πάντα τρύπες

τρομαγμένος που κάνει στο νερό πάντα τρύπες

ένα τσίρκο που έφτασε όταν έφυγαν όλοι

…Υπήρξα πολλά, ποτέ πια

εκείνος που αγαπάς για όσο ζεις, μα υπήρξα και εκείνος που για πάντα μισείς

σε ένα μπλουζ ιερό μια ξέμπαρκη νότα και όλα αυτά τα στερνά που κάποτε ήταν πρώτα»

Καινούργιο τραγούδι του Φίλιππου Πλιάτσικα και σίγουρα ένα από τα αγαπημένα μου του δίσκου.

Κλασική, πολύ καλή στιχουργική του καλλιτέχνη με μελωδία πολύ χαρακτηριστική. Ένα από τα κομμάτια που θα ακουστούν πολύ στο ραδιόφωνο και θα ενώσουν παλιούς και νέους φίλους του συγκροτήματος.

Με στέλνεις

Η Μαρίζα Ρίζου ερμηνεύει ένα κομμάτι που είναι σαν να φτιάχτηκε για τη φωνή της.

Πολύ κοντά στην πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού από τον δίσκο «Τι άλλο να πεις πιο απλά» του 1990 αλλά με πρόσθετη την πάντα θετική ενέργεια της Μαρίζας.

Ένα γέλιο κρεμασμένο στο μπαλκόνι

Η νεότερη ερμηνεύτρια από όσους συμμετέχουν στο δίσκο, η Joanna Drigo, σε ένα κομμάτι του 1999 που έφερε νέο ήχο στην πορεία του συγκροτήματος.

Αν και η πολύ όμορφη φωνή της Drigo ταιριάζει στο κομμάτι, νομίζω ότι η πρώτη εκτέλεση θα μείνει πιο έντονα στα αυτιά μας.

Τι είναι αυτό που μας ενώνει

Σίγουρα η συμμετοχή της Νατάσας Θεοδωρίδου είναι από τις μεγάλες εκπλήξεις του δίσκου.

Σε ένα κομμάτι που έχουμε αγαπήσει με δύο φωνές καθώς στην πρώτη του εκτέλεση μαζί με τους Πυξ Λαξ το είχε ερμηνεύσει οι Γιώργος Νταλάρας.

Πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση μιας λαϊκής φωνής σε ένα κομμάτι του 1997 που βρίσκει νέα δίοδο στο σήμερα.

Οι παλιές αγάπες πάνε στον παράδεισο

Πολύ δύσκολο να ακούς ένα τόσο αγαπημένο κομμάτι από μια άλλη φωνή. Και όμως ο Γιώργος Νταλάρας με την ποιότητα και απλότητα που τον διακρίνει βοηθάει σε νέα στοιχεία του τραγουδιού να αναδειχθούν.

Στίχοι από το ποίημα της Μάρως Βαμβουνάκη και μουσική του Φίλιππου Πλιάτσικα από έναν καλλιτέχνη που δεν θα μπορούσε να λείπει από αυτόν τον δίσκο.

Ο Γιώργος Νταλάρας έχει συνεργαστεί με τεράστια επιτυχία με τους Πυξ Λαξ και έχουν γράψει χρυσή ιστορία στην Ιερά Οδό.

Εξαιρετικές δεύτερες του Μπάμπη Στόκα στο ρεφρέν -και όχι μόνο- δίνουν όλη την ατμόσφαιρα του πρωτότυπου και ενώνουν τους δύο κόσμους

Μικρά βεγγαλικά

Καινούργια διάσταση σε ένα τραγούδι που έχει γράψει ο Φίλιππος Πλιάτσικας και έχει τραγουδήσει η Ελεωνόρα Ζουγανέλη στον δίσκο «Έλα» του 2008.

Αυτή τη φορά ο Φίλιππος Πλιάτσικας αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο και η Ζουγανέλη «μπαίνει» ουσιαστικά στο δεύτερο κουπλέ.

Απόλυτα ταιριαστές οι φωνές των δύο και μια πιο ηλεκτρική διάσταση.

Χωρίς ντροπή

Πολύ κοντά στους Πυξ Λαξ ο Μίλτος Πασχαλίδης από τα πρώτα χρόνια, καθώς είχε και μια ιδιαίτερη σχέση με τον Μάνο Ξυδούς που τον ανέδειξε.

Τελείως αλλαγμένο το συγκεκριμένο κομμάτι με τον Μίλτο Πασχαλίδη να τολμάει να φέρνει κοντά του την ερμηνεία αλλά και το ύφος του τραγουδιού.

Να με θυμηθείς

Ο Χρήστος Μάστορας από τις Μέλισσες ανέλαβε να δώσει το δική του διάσταση στο τραγούδι που έχουμε αγαπήσει από την φωνή του Μπάμπη Στόκα, με την συμμετοχή βέβαια του ίδιου.

Αρκετά κοντά στην πρώτη εκδοχή αλλά με αλλαγές στην ενορχήστρωση που έχουν πολύ ενδιαφέρον.

Να χαθώ στα βήματά σου

Απόλυτα ρυθμικό κομμάτι, με κορυφώσεις και ξεσπάσματα που δεν θα μπορούσαν να «έχουν» καλύτερη τύχη από την συνάντησή τους με την Ελένη Τσαλιγόπουλου.

Μια υπέροχη στιγμή του δίσκου και ένα τραγούδι που έγινε καινούργιο αλλά εξίσου σπουδαίο.

Η ερμηνευτική δυνατότητα της Τσαλιγοπούλου κάνει αυτό το «Χαθώ όπως δεν με έχασες ποτέ σου να χαθώ» ακόμα πιο σπαρακτικό.

Μια ζωή στο ρίσκο

Η Φωτεινή Βελεσιώτου παίρνει τη σκυτάλη από την Σωτηρία Λεονάρδου και φτιάχνει μαζί με τους Πυξ Λαξ ένα ακόμα αριστούργημα.

Με την συνέπεια του την χαρακτηρίζει και σεβασμό στο πρωτότυπο, το «Μια ζωή στο ρίσκο» αλλάζει αλλά παραμένει σπουδαίο.

Από το 1994 και τους «Πρίγκιπες της δυτικής όχθης» το κομμάτι δείχνει την μεγάλη δυνατότητα του συγκροτήματος να ακολουθεί λαϊκούς δρόμους.

Εξαιρετική γέφυρα με ρυθμικό τον ήχο του μπουζουκιού στη μέση του τραγουδιού καταφέρνει να κρατάει τα υπέροχα στοιχεία από την πρώτη εκτέλεση και να με προσθήκες να του δίνει νέα πνοή.

Άκου βρε φίλε

Συναισθηματική προσθήκη το συγκεκριμένο κομμάτι και ένα δώρο για τους ακροατές του συγκροτήματος.

Το ιστορικό «Άκου βρε φίλε» του Στράτου Διονυσίου, ενός ερμηνευτή που αγαπούν ιδιαίτερα ο Μπάμπης Στόκας και ο Φίλιππος Πλιάτσικας, από τον Θέμη Αδαμαντίδη σε μια διαφορετική εκδοχή που πατάει όμως στο πρωτότυπο.

Ο λογαριασμός

O Στέλιος Διονυσίου σε ένα ζεϊμπέκικο που θα μπορούσε να περιλαμβάνεται στην προσωπική του δισκογραφία.

Ένα κομμάτι που του ταίριαξε τέλεια τους δύο κόσμους των καλλιτεχνών.

Αντίο αγάπη διχασμένη

Υπέροχο κλείσιμο του δίσκου από την Πίτσα Παπαδοπούλου και το κομμάτι του 2003 από τον δίσκο «Χαρούμενοι στην πόλη των τρελών».

Η λαϊκή φωνή της Πίτσας Παπαδοπούλου πατάει πολύ όμορφα στην τζαζ μελωδία του Μπάμπη Στόκα και η τεράστια πείρα της δίνει ξεχωριστή διάσταση στους στίχους του.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της γνώμης των Πυξ Λαξ ότι η μουσική δεν έχει σύνορα.