Ο κλάδος της κρουαζιέρας αποδείχθηκε εξαρχής ένας από τους πλέον ευάλωτους στην Covid-19 γι’ αυτό και συγκαταλέγεται μεταξύ εκείνων που χτυπήθηκαν αλύπητα από την παγκόσμια υγειονομική κρίση.

Το ερχόμενο καλοκαίρι, ωστόσο, οι εταιρείες του κλάδου ευελπιστούν να επανέλθουν στο προσκήνιο ως περιηγητική πρόταση πολυτελείας. Λαμβάνοντας βεβαίως τα προσήκοντα μέτρα. Μέτρα που παρέχουν μεν σοβαρές εγγυήσεις υγειονομικής ασφάλειας στους πελάτες τους, αλλά ταυτόχρονα επιφέρουν και θεμελιώδεις αλλαγές στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν.

Η κατάσταση σε αδρές γραμμές τείνει να διαμορφωθεί ως εξής – τουλάχιστον για την εφετινή τουριστική χρονιά:

– Οι εταιρείες διοργάνωσης θαλασσίων εκδρομών με κρουαζιερόπλοια η μία μετά την άλλη ανακοινώνουν ότι θα απαιτούν από τους πελάτες τους να διαθέτουν πιστοποιητικό ολοκλήρωσης της εμβολιαστικής διαδικασίας (ότι έχουν κάνει δηλαδή και τις δύο δόσεις του εμβολίου, όταν αυτό απαιτείται για να είναι κάποιος κατοχυρωμένος έναντι της Covid-19).
– Τα ταξίδια που θα πραγματοποιούν πιθανότατα θα είναι δίχως… προορισμό. Αυτό σημαίνει ότι τα κρουαζιερόπλοια θα προσεγγίζουν μεν διάφορα λιμάνια, αλλά δεν θα αποβιβάζουν στη στεριά τους επιβάτες τους για λόγους υγειονομικής ασφάλειας και εσωτερικής και του λιμανιού υποδοχής. Εξυπακούεται ότι κάτι τέτοιο θα έχει αλγεινές οικονομικές συνέπειες για μια σειρά τουριστικών δραστηριοτήτων (τοπικό εμπόριο, εστίαση, αρχαιολογική περιήγηση κλπ) στους παραθαλάσσιους προορισμούς.

Τα σχέδια της P&O Cruises

Μετά τις αμερικανικές εταιρείες διοργάνωσης κρουαζιερών Saga Cruises και Virgin Voyages που θα δέχονται μόνο εμβολιασμένους επιβάτες ανεξαρτήτως ηλικίας, η βρετανική P&O Cruises ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι τα σκάφη της θα κάνουν ταξίδια αυτό το καλοκαίρι (ξεκινούν τον Ιούνιο) στα βρετανικά νησιά με επιβαίνοντες που θα έχουν κάνει και τις δύο δόσεις του εμβολίου κατά του κορωνοϊού.

Η P&O Cruises, που είναι θυγατρική του Carnival group, το καλοκαίρι του 2020 κράτησε όλα τα κρουαζιερόπλοιά της δεμένα. Οι ζημιές που συσσώρευσε το περασμένο οικονομικό της έτος έφθασαν τα 2,2 δισ. δολάρια. Εφέτος σχεδιάζει να δρομολογήσει δύο σκάφη σε ολιγοήμερες κρουαζιέρες στα βρετανικά νησιά.

Συγκεκριμένα το Britannia θα αναχωρεί από το Σαουθάμπτον και θα περιπλέει τα νότια παράλια της Βρετανίας πραγματοποιώντας τριήμερες και τετραήμερες κρουαζιέρες, ενώ το Iona θα αποπλέει επίσης απο το Σαουθάμπτον για επταήμερα ταξίδια στη Σκωτία.

Οι επιβάτες όλων των ηλικιών θα πρέπει να έχουν κάνει τη δεύτερη δόση του εμβολίου τουλάχιστον μια βδομάδα πριν τον απόπλου. Θα πρέπει επίσης να διαθέτουν ταξιδιωτική ασφάλιση που «θα καλύπτει την ιατρική φροντίδα, τον επαναπατρισμό τους και κάθε δαπάνη σχετική με την αντιμετώπιση της Covid-19».

Τόσο οι επιβάτες όσο και το πλήρωμα οφείλουν να σέβονται τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης και να φορούν μάσκες, όταν αυτό απαιτείται. Όποιος διαγιγνώσκεται θετικός στον κορωνοϊό έπειτα από τεστ που θα πραγματοποιείται εν πλω, θα απομονώνεται σε καραντίνα.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του 2020 σημειώθηκαν αρκετοί θάνατοι επιβατών σε κρουαζιερόπλοια της Carnival. Ο πρώτος Βρετανός πολίτης που πέθανε από κορωνοϊό μολύνθηκε στο Diamont Princess, ενώ το σκάφος περιέπλεε την Ιαπωνία.

«Βλέπε αλλά μην αγγίζεις»

«Ελπίζουμε ότι έως τις 27 Ιουνίου, που θα σαλπάρουμε για το πρώτο μας ταξίδι, η κυβέρνηση θα χορηγεί πιστοποιητικά εμβολιασμού στους πολίτες. Σε κάθε περίπτωση, αν αυτό δεν καταστεί δυνατό, μια βεβαίωση από το γενικό παθολόγο των πελατών μας θα αρκεί», διευκρίνισε στο BBC ο πρόεδρος της P&O Cruises Πολ Λάντλοου.

Σε κάθε περίπτωση, οι κρουαζιέρες που σχεδιάζει εφέτος η P&O θα έχουν αρκετές ιδιομορφίες. «Θα είναι αλλιώτικα ταξίδια», κατά τον Σάιμον Κάλντερ, τουριστικό συντάκτη της βρετανικής εφημερίδας «Independent». Κι αυτό επειδή θα είναι «ταξίδια για το πουθενά». Οι καπετάνιοι θα συμβουλεύονται την πρόγνωση της Μετεωρολογικής Υπηρεσίας και «θα σαλπάρουν για θάλασσες ήρεμες με ηλιοφάνεια… Αυτό θα τους αρκεί», σημειώνει χαρακτηριστικά ο βρετανός δημοσιογράφος.

Ο Κάλντερ εξηγεί ότι το σχέδιο της P&O συνοψίζεται στο σύνθημα «βλέπε αλλά μην αγγίζεις». Σε ένα ταξίδι προς τα νησιά της Σκωτίας, για παράδειγμα, το Iona θα αγκυροβολεί στα ανοικτά του νησιού Αϊόνα των Εβρίδων, από το οποίο πήρε το όνομά του το σκάφος, αλλά δεν θα αποβιβάζει τους επιβάτες του. Θα παραμένει για κάποιο χρονικό διάστημα δεμένο αρόδου.

«Υπάρχουν έντονες ανησυχίες για τις εκδρομές στη στεριά. Κάποια λιμάνια ίσως να μην είναι πρόθυμα να καλωσορίσουν εκατοντάδες ανθρώπους προερχόμενους από διαφορετικούς τόπους που θα σκορπιστούν και θα τριγυρίζουν στην πόλη και από την άλλη πλευρά κάποιες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων δεν θα επιθυμούσαν οι επιβάτες τους να ξεχυθούν σε μια πόλη και να συγχρωτιστούν με τους ντόπιους», σημειώνει ο ρεπόρτερ της «Independent».