Δεν γνωρίζω αν μέχρι τώρα έχετε βρεθεί στη θέση εκείνη για να λάβετε το ακόλουθο μήνυμα: «Αμεσα μεταφέρεστε στο περιβάλλον της σύσκεψης με τον εκπρόσωπο της ΑΑΔΕ. Πριν επιλέξετε «Συμμετοχή τώρα» ελέγξτε την κάμερα και το μικρόφωνό σας ώστε να είναι ενεργοποιημένα» ή ακόμη καλύτερα, το μήνυμα: «Βρίσκεστε στο περιβάλλον της συνομιλίας και αρχίζει η διαδικασία απόδοσης κλειδαρίθμου».

Δύο μηνύματα που συνοδεύουν τη χρήση της πλατφόρμας myAADElive – στην πλατφόρμα πάνω στην οποία «πατάει» και η λειτουργία του πρώτου ψηφιακού onboarding με βιντεοκλήση για κλειδάριθμο. Μάλιστα, σύμφωνα με τους προγραμματισμούς της διοίκησης της ΑΑΔΕ στην πλατφόρμα θα συνεχίσει η «φόρτωση» και νέων υπηρεσιών προς τους πολίτες.

Πιο συγκεκριμένα, μέσα στο 2021 μέσω αυτής της πλατφόρμας θα γίνεται δυνατή η χορήγηση ΑΦΜ καθώς και η σύσταση ατομικής επιχείρησης.

Προϊόν ιδιοκατασκευής

Η πλατφόρμα, οι εφαρμογές και οι υπηρεσίες της δεν είναι προϊόν μιας σύμβασης της ΑΑΔΕ με μια πολυεθνική εταιρεία ή με μια μικρομεσαία ελληνική εταιρεία. Και αυτή η μικρή αλλά σημαντική λεπτομέρεια έχει τη δική της ιδιαίτερη σημασία και αξία. Το myAADElive είναι προϊόν ιδιοκατασκευής της ΑΑΔΕ. Με άλλα λόγια, το myAADElive όπως και άλλες πλατφόρμες που βρίσκονται σε χρήση και αξιοποιούνται από τους πολίτες είναι αποτέλεσμα της επίμονης και επίπονης εργασίας μιας ομάδας ικανών δημοσίων υπαλλήλων με εξειδικευμένα προσόντα και δεξιότητες που ανήκουν στο δυναμικό της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

«Αν το καλοσκεφτείς δεν ξεπερνούν τους 10 σε αριθμό αλλά οι γνώσεις και η εμπειρία τους μετράει για πολύ περισσότερους», δηλώνει μέλος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών.

Στην πραγματικότητα ο κεντρικός σχεδιασμός για αυτά τα project γίνεται από μία Task Force 15 ατόμων και η υλοποίησή τους από συνολικά 45 άτομα. Η ομάδα των in-house έργων υποστηρίζει συνολικά 9,5 εκατομμύρια φυσικά και νομικά πρόσωπα. Παράλληλα, υπάρχει μια ακόμα ομάδα, που υλοποιεί τα υπόλοιπα ψηφιακά έργα.

Αποτελεσματικότητα

Η ΑΑΔΕ, σε κάθε περίπτωση, έχει πάρει πάνω της ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης από την αναγκαία και απαραίτητη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Η ευθύνη μεγάλη αλλά φαίνεται πως το στοίχημα κερδίζεται.

Στο κείμενο των στρατηγικών κατευθύνσεων που δόθηκε από την κυβέρνηση στη δημοσιότητα αναφέρονται τα εξής: «Μέσω ενός συνόλου ευρύτερων μεταρρυθμίσεων καθώς και επενδύσεων στον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών φορολογικών αρχών, ο στόχος αυτού του Αξονα είναι να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα, την αποδοτικότητα και την ισότητα προς όλους τους φορολογούμενους, μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, της αύξησης της αποδοτικότητας των φορολογικών εσόδων και της ενίσχυσης της φορολογικής συμμόρφωσης».

Ταμειακές οn line

Ο συγκεκριμένος αποτελεί έναν ιδιαίτερα κρίσιμο Αξονα για τη συνεχιζόμενη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής.

Περιλαμβάνει αρκετές μεταρρυθμίσεις:

– Από πλευράς φορολογικού πλαισίου, περιλαμβάνει: την πλήρη κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, με στόχο την αύξηση της διαφάνειας, τον εκσυγχρονισμό του συστήματος φορολογίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) μέσω ακριβέστερης αποτίμησης των τιμών ζώνης ανά γεωγραφική περιοχή με σκοπό τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την ευθυγράμμιση του φόρου ακίνητης περιουσίας με τις αξίες της αγοράς, ένα νέο πλαίσιο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης (καπνικά προϊόντα, αλκοόλ και ενέργεια), την υιοθέτηση επιπρόσθετων μέτρων και κινήτρων για την περαιτέρω ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, την εφαρμογή ψηφιακής και αυτοματοποιημένης διαδικασίας για τη διαδικασία της ηλεκτρονικής επιστροφής του ΦΠΑ.

Επιπλέον, προβλέπεται η εισαγωγή ταμειακών μηχανών νέας τεχνολογίας στο σύνολο της χώρας. Τέλος, προτείνεται ένα φιλόδοξο έργο για την εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης στον σχεδιασμό φορολογικών ελέγχων.

– Από την πλευρά της φορολογικής διοίκησης, συνεχίζεται η ψηφιοποίηση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Εν προκειμένω, έχουν προταθεί συνολικά 16 υποπρογράμματα.

Η λίστα με τις οκτώ μεγάλες αλλαγές

Η λίστα όσων έγιναν μπορεί να είναι ενδεικτική, αλλά δίνει το μέτρο της πολιτικής και διαχειριστικής επιλογής μιας επιβεβλημένης εκ των πραγμάτων μεταρρύθμισης.

Ας τα δούμε ένα προς ένα:

1. myBusinessSupport

* 670.000 επιχειρήσεις έλαβαν ψηφιακά στον τραπεζικό τους λογαριασμό ενισχύσεις πάνω από 6 δισεκατομμύρια ευρώ.

2. myDATA

* Ηλεκτρονικά βιβλία.

* Ηλεκτρονική τιμολόγηση.

3. myAADElive

* Το πρώτο ψηφιακό onboarding με βιντεοκλήση για κλειδάριθμο.

* Μέσα στο 2021 χορήγηση ΑΦΜ και σύσταση ατομικής επιχείρησης.

4. Δηλώσεις COVID για εκμισθωτές ακινήτων

* Εγινε η επεξεργασία 338.000 δηλώσεων για Μάρτιο – Αύγουστο 2020.

* 230.000 εκμισθωτές έλαβαν έκπτωση από φόρους, συνολικού ύψους 43 εκατομμυρίων ευρώ.

5. Ψηφιακή απόδοση κλειδαρίθμου μέσω ταυτοποίησης κινητού τηλεφώνου

* Διαλειτουργικότητα με τράπεζες και παρόχους κινητής τηλεφωνίας.

* Απόδοση κλειδαρίθμου στο mail και στο ταυτοποιημένο κινητό του πολίτη.

6. Ψηφιακή βεβαίωση καταβολής τελών κυκλοφορίας

* Η βεβαίωση είναι αναγκαία για μεταβίβαση οχημάτων, ενώ η λειτουργία της υπηρεσίας είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση κατά 600.000 επισκέψεων στις ΔΟΥ σε ετήσια βάση.

7. Ψηφιακή κοινοποίηση πιστοποιητικών και εγγράφων που εκδίδουν οι ΔΟΥ στη θυρίδα του πολίτη στο myTAXISnet

* Πάνω από 350.000 κοινοποιήσεις δηλώσεων, πιστοποιητικών.

8. Πληρωμή ρυθμίσεων με κάρτα

* Πληρωμή με κάρτα μέσα από την προσωποποιημένη πληροφόρηση στο myTAXISnet.

* Αμεση πίστωση των ποσών.

Tα 3 έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη

Σήμερα, βρίσκονται σε εξέλιξη 3 έργα. Πρόκειται για την Πλατφόρμα επανένταξης ρυθμίσεων που χάθηκαν από Μάρτιο έως Νοέμβριο 2020, τη νέα πλατφόρμα για το πετρέλαιο θέρμανσης και την πλατφόρμα myCAR για την ψηφιακή ακινησία οχημάτων που «βάζει» τέλος στην κατάθεση πινακίδων στις ΔΟΥ.

Πάντως, από εδώ και πέρα, ρόλο αναλαμβάνει και το Ταμείο Ανάκαμψης, και η ΑΑΔΕ θα είναι ένας από τους πρωταγωνιστές από την πλευρά των δημοσίων αρχών που θα δεχθούν χρηματοδότηση των προγραμμάτων της.