Black Friday : Εικονικές εκπτώσεις καταγγέλλουν ενώσεις καταναλωτών

Εννέα στα 10 προϊόντα διατίθενται από τα ίδια καταστήματα στην ίδια ή χαμηλότερη τιμή άλλη περίοδο του έτους

Δεν συνιστούν άνευ λόγου και αιτίας οι ειδικοί στους καταναλωτές να κάνουν «κάποια έρευνα της αγοράς» προτού ξεχυθούν στις ιστοσελίδες των καταστημάτων (η πανδημία δεν επιτρέπει κοσμοσυρροές στα μαγαζιά) για να εκμεταλλευθούν τη σημερινή παγκόσμια γιορτή της κατανάλωσης. Εννέα στα 10 προϊόντα που πωλούνται την Black Friday μπορούσε να τα βρει κανείς νωρίτερα εφέτος στην ίδια και χαμηλότερη τιμή, αποφαίνεται ο βρετανικός όμιλος καταναλωτών Which?.

Μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα λιανικών πωλήσεων όπως τα Amazon, Argos και John Lewis, εξάλλου, δεν κρύβουν ότι κάνουν προσφορές προϊόντων σε πολύ συμφέρουσες τιμές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο κατά την Black Friday και τις άλλες περιόδους των εκπτώσεων. Παρά ταύτα, σύμφωνα με έρευνα της Lloyds Bank, στη Βρετανία δύο στους τρεις καταναλωτές αναβάλλουν την αγορά ενός προϊόντος που χρειάζονται, περιμένοντας να φθάσει η σημερινή ημέρα. Η βρετανική τράπεζα υπολογίζει ότι ο τζίρος της εφετινής Black Friday θα φθάσει στα 750 εκατ. στερλίνες (840 εκατ. ευρώ).

Κραυγαλέες προσφορές

Η Which? παρακολούθησε την εξέλιξη των τιμών σε 219 προϊόντα πρώτης ανάγκης για το σπίτι καθώς και σε τεχνολογικά προϊόντα κατά τη διάρκεια των έξι μηνών που προηγήθηκαν της Black Friday του 2019 και των έξι μηνών που ακολούθησαν. Παρακολούθησε την εξέλιξη των τιμών στις πλατφόρμες της Amazon, του AO.com, του Argos, του Currys PC World και της αλυσίδας καταστημάτων John Lewis και ανακάλυψε ότι μόνο τρία από τα 219 προϊόντα πωλούνταν φθηνότερα από όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα την Black Friday.

«Υπάρχει ζήτημα με προσφορές που μοιάζουν πολύ καλές για να είναι αληθινές. Γι’ αυτό μην σπεύδετε να εκμεταλλευθείτε τις εκπτωτικές προθεσμίες ολίγων ημερών, που βάζουν τα καταστήματα. Και αν αναζητείτε κάτι συγκεκριμένο, κάντε πρώτα μια έρευνα στην αγορά», δήλωσε στο BBC η Νάταλι Χίτσινς, επικεφαλής του κλάδου προϊόντων σπιτιού και υπηρεσιών της Which?.

Παρατηρητήριο τιμών

Επειδή οι Βρετανοί ερευνητές και το BBC (που χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τους Βρετανούς φορολογούμενους και δεν μεταδίδει ποτέ διαφημίσεις) λένε τα πράγματα με το όνομά τους, αποκαλύπτεται ότι η Currys PC World είναι η πλατφόρμα λιανικών πωλήσεων στην οποία μπορεί να βρει κανείς τα περισσότερα από τα προϊόντα σε χαμηλότερη τιμή άλλες ημέρες του χρόνου και όχι την Black Friday.

Για παράδειγμα, το παρατηρητήριο τιμών της Which? έδειξε ότι την Black Friday του 2019 ένα ζευγάρι ακουστικά Bose Quietcomfort κόστιζε στην Currys PC World 249 στερλίνες. Αλλά το εξάμηνο που είχε προηγηθεί οι καταναλωτές είχαν τουλάχιστον 15 ευκαιρίες για να αγοράσουν το ίδιο προϊόν από την ίδια ιστοσελίδα στην ίδια ή και σε χαμηλότερη ακόμα τιμή.

Στην πλατφόρμα της John Lewis, τα 70 από τα 78 προϊόντα που ιχνηλατήθηκαν βρέθηκε ότι πωλούνταν στην ίδια ή σε χαμηλότερη τιμή πριν από τη Black Friday. Για παράδειγμα, μια καφετιέρα De’Longhi που κόστιζε 1.285 στερλίνες την περυσινή Black Friday είχε κάποιος τουλάχιστον 35 ευκαρίες να την αγοράσει σε φθηνότερη τιμή – για κάποιες ημέρες μάλιστα το Μάιο και τον Ιούνιο του 2019 η τιμή της καφετιέρας είχε πέσει κάτω από τις 1.200 στερλίνες.

Ευλόγως οι ερευνητές της Which? εστίασαν περισσότερο την προσοχή και τις μετρήσεις τους στα προϊόντα που μπορεί να βρει κανείς στην Amazon, μιας και πρόκειται για την κορυφαία εταιρεία λιανικών πωλήσεων παγκοσμίως. Το γενικότερο συμπέρασμα είναι ότι πάνω από τα μισά προϊόντα που διαθέτει η Amazon (το 57% για την ακρίβεια) μπορούσε να το βρει κανείς φθηνότερα το διάστημα του εξαμήνου πριν από την περυσινή Black Friday. Στην ίδια πλατφόρμα της Amazon εννοείται…

Τι λένε οι εταιρείες

Το BBC ζήτησε από τις εταιρείες που έθεσε στο μικροσκόπιό της η Which? να σχολιάσουν τα αποτελέσματα της καταναλωτικής έρευνας. Ιδού τι απάντησαν:

Amazon: «Προσπαθούμε να δίνουμε την ευκαιρία στους πελάτες μας να πιάνουν τόπο τα χρήματά τους χάρη στις χαμηλές τιμές μας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αλλά και κατά τις συγκεκριμένες ημέρες των φανταστικών εποχικών εκπτώσεων κάθε χρονιάς».

AO World: «Την περυσινή Black Friday κάναμε πάνω από 9.000 φανταστικές και δίκαιες προσφορές στους πελάτες μας και περιμένουμε εφέτος να κάνουμε ακόμα περισσότερες».

Argos: «Οι προσφορές μας την Black Friday δίνει στους πελάτες μας πρόσβαση σε εκατοντάδες προϊόντα στη χαμηλότερη δυνατή τιμή. Τα προϊόντα αυτά μπορούν να προσφερθούν εκπτωτικά και κατά τη διάρκεια άλλων περιόδων με προσφορές που κάνουμε κάθε χρονιά».

Currys PC World: «Προσφέρουμε φθηνά προϊόντα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αλλά κάνουμε και πρόσθετες εκπτώσεις για να τηρήσουμε την υπόσχεσή μας να κάνουμε τα πιο εντυπωσιακά τεχνολογιά προϊόντα προσιτά και προσβάσιμα στο καταναλωτικό κοινό».

John Lewis: «Εκτός από το πλήθος των προσφορών μας στα καταστήματα και στο Διαδίκτυο τις εκπτωτικές περιόδους, ουδέποτε αθετήσαμε τις υποσχέσεις μας σε ό,τι αφορά τις τιμές, καθώς παρακολουθούμε αδιάκοπα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και προσαρμόζουμε τις τιμές μας ώστε να είναι ανταγωνιστικές στην αγορά».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Δείτε επίσης
Κόσμος
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk