Lockdown : «Πατάνε γκάζι» οι online αγορές

Black Friday και χριστουγεννιάτικες αγορές εν μέσω lockdown στρέφουν το καταναλωτικό κοινό στα e-shops και στις ηλεκτρονικές παραγγελίες

Το πρώτο κύμα της πανδημίας άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες και αύξησε τις online αγορές. Στην αναμονή των δύο retail peaks της σεζόν, Black Friday και χριστουγεννιάτικες αγορές, εν μέσω ολικού lockdown, όλα δείχνουν επιστροφή στις συνήθειες της περασμένης άνοιξης. Ο φόρτος της Black Friday είναι τέτοιος που και πέρυσι πολλές παραγγελίες παραδόθηκαν τον Ιανουάριο!

Οι online αγορές, που υπερδιπλασιάστηκαν από το περσινό φθινόπωρο, πατάνε πάλι γκάζι. Ολοι θέλουν να αποφύγουν τις κακοτοπιές της πρώτης φάσης.

Παραγγελίες σε αναμονή για εβδομάδες και προϊόντα χαμένα στις αποθήκες. Σουπερμάρκετ, αλυσίδες λιανικής, ταχυμεταφορείς αναζήτησαν νέους τρόπους εξυπηρέτησης, έφτιαξαν e-shops, απέκτησαν στόλους διανομής, έβαλαν pickers εντός των καταστημάτων, συνεργάστηκαν με πλατφόρμες online παραγγελιών ή market places και επένδυσαν σε νέα κέντρα διανομής. Και τώρα θα γίνει το crash test.

Πρώτη φορά online λόγω πανδημίας

Σύμφωνα με έρευνα για το λιανεμπόριο, που πραγματοποιήθηκε από την Κραταιόν Συμβουλευτική υπό την αιγίδα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), το 16% των καταναλωτών αγόρασε πρώτη φορά online από την έναρξη της πανδημίας. Η μέση αύξηση στη συχνότητα των online αγορών ανήλθε σε 6,4%, με τα δεδομένα να αφορούν τον Σεπτέμβριο. Πρωταθλητές στις ηλεκτρονικές αγορές πριν και μετά τον κορωνοϊό παραμένουν τα ηλεκτρονικά είδη και η ψυχαγωγία, όμως η μεγαλύτερη αύξηση από την επέλαση της COVID-19 σημειώθηκε σε είδη ένδυσης, υπόδησης και προσωπικής φροντίδας.

Ενας στους δύο ψηφιακούς καταναλωτές είναι ευχαριστημένος από τις online αγορές του, ενώ οι 8 στους 10 απάντησαν πως έχουν γεμίσει μεν το ψηφιακό τους καλάθι αλλά δεν έχουν φτάσει ποτέ στο ταμείο λόγω κυρίως του υψηλού πρόσθετου κόστους (59%) και της υποχρέωσης δημιουργίας λογαριασμού (27%).

Σε τροχιά πρώτου lockdown

Με το δεύτερο lockdown να μετράει ήδη μία εβδομάδα και τα περιοριστικά μέτρα να αυστηροποιούνται, δεδομένης της επιδημιολογικής εικόνας, ο δρ Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, εκτιμά μιλώντας στο «Βήμα» ότι οι ηλεκτρονικές αγορές ειδών σουπερμάρκετ θα ακολουθήσουν την πορεία της άνοιξης. «Μετά την απότομη αύξηση, κατά το προηγούμενο lockdown, υπήρξε μια αποκλιμάκωση στις επιδόσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου, σε υψηλότερα όμως επίπεδα από την προ πανδημίας εποχή» σχολιάζει.

Οπως λέει, «γνωρίζαμε ότι μπαίνουμε σε μια νέα πραγματικότητα, με τις πωλήσεις να μετατοπίζονται σε πολλαπλά κανάλια, όμως η πανδημία το επιτάχυνε και όχι μόνο για τις μεγάλες αλυσίδες. Προσαρμόζονται ακόμα και οι συνοικιακές επιχειρήσεις, οι οποίες, για παράδειγμα, μέσα στο lockdown λάμβαναν τηλεφωνικές παραγγελίες και πήγαιναν τα προϊόντα στην πόρτα του πελάτη».

Παγιώνονται οι ηλεκτρονικές αγορές

Τα συνολικά έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου για το 2020 στην Ελλάδα αναμένονται στα 2,3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τη Statista, ενώ ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης ως το 2025 εκτιμάται στο 8,9%. Η διείσδυση θα ανέλθει για το τρέχον έτος στο 50,3% των χρηστών, φθάνοντας στο 59,3% ως το 2025. Οπως έδειξε μελέτη των ΙΕΛΚΑ και ELTRUN (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), καταγράφεται παγίωση του κοινού του ηλεκτρονικού σουπερμάρκετ.

Οι τρεις εναλλακτικές, δηλαδή ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ, τηλεφωνική παραγγελία, πλατφόρμα πολλαπλών καταστημάτων, χρησιμοποιούνταν στα τέλη Αυγούστου από το 25% των καταναλωτών, έναντι 29% τον περασμένο Μάιο. Οι κατ’ εξοχήν αγοραστές από ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ ανέρχονται στο 5%, αυξημένοι κατά 500% σε σχέση με το 2019, ενώ για πρώτη φορά καταγράφηκε η χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας πολλαπλών καταστημάτων σε ποσοστό 13%.

Σημαντικό ρόλο στην παραπάνω διείσδυση έχουν παίξει οι συνεργασίες μεγάλων σουπερμάρκετ με πλατφόρμες online delivery.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk