Για «έξι αλήθειες» κάνει λόγο στην απάντησή του ο ΣΥΡΙΖΑ προς το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και τα όσα καταλόγισε το υπουργείο για «6 ψέματα» από το κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης σχετικά με τις αστικές συγκοινωνίες.

Ο διαγωνισμός για τα 750 λεωφορεία

Σε δήλωσή τους ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκος Παππάς, και ο αναπληρωτής τομεάρχης Χρήστος Γιαννούλης αναφέρουν:

«»Έξι αλήθειες για την ανεπάρκεια της Ν.Δ. στις αστικές συγκοινωνίες εν μέσω πανδημίας»

Μετά την αρχική έκπληξη για το πολιτικό θράσος της κυβέρνησης, η οποία προχώρα σε ψευδείς και ανυπόστατες αναφορές και στρεβλώσεις της πραγματικότητας, αναρωτιόμαστε αν έχει απομείνει ψήγμα ευθύνης απέναντι στους πολίτες που δοκιμάζονται σε συνθήκες πανδημίας από την ανικανότητα και την αδιαφορία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΡΩΤΗ: Περισσεύει το θράσος όταν η Ν.Δ. κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών, την ώρα που οι δικές της κυβερνήσεις (Κ. Καραμανλή και Αντ. Σαμαρά) δεν είχαν προβλέψει, επί μία δεκαετία, ούτε ευρώ από το ΕΣΠΑ, για την προμήθεια νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τολμάνε, επίσης, να αναφέρονται σε προσλήψεις, όταν οι ίδιοι με τα μνημόνια που υπέγραψαν έκλεισαν ερμητικά την πόρτα της ενίσχυσης των φορέων του δημοσίου με ανθρώπινο δυναμικό.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού για τα 750 νέα λεωφορεία, που ακυρώθηκε από πολιτικό γινάτι του κ. Καραμανλή, προέβλεπε υποχρέωση του αναδόχου για 12ετη συντήρηση και παροχή των ανταλλακτικών των οχημάτων. Μια επιλογή που άνοιγε οικονομικό χώρο (και) για την μείωση του εισιτηρίου, ως λογικό αποτέλεσμα της μείωσης του λειτουργικού κόστους.

1400 λεωφορεία και 350 τρόλεϊ

ΑΛΗΘΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ: Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο κ. Καραμανλής υποστηρίζουν ότι παρέλαβαν στην Αθήνα μόνο 850 λεωφορεία, αποκρύπτοντας ότι αυτός ο αριθμός αφορούσε τα θερινά δρομολόγια του 2019. Όπως προκύπτει από τα αδιάψευστα στοιχεία του συστήματος της τηλεματικής στην Αθήνα -πλην της θερινής περιόδου- καταγράφηκαν περίπου 1.500 μοναδικά στίγματα λεωφορείων και τρόλεϊ μέσα σε ένα έτος, κάτι που καταρρίπτει επίσης το επιχείρημα περί «850 οχημάτων».

Η αναφορά σε μειωμένο αριθμό λεωφορείων βοηθά τη Ν.Δ.να δικαιολογήσει την παραχώρηση 60 αστικών γραμμών στα ΚΤΕΛ και τη (χρυσοπληρωμένη) μίσθωση 300 μεταχειρισμένων οχημάτων, την ώρα που υπάρχουν διαθέσιμα πάνω από 1.400 αστικά λεωφορεία και 350 τρόλεϊ στην Αθήνα.

Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη, από τα 350-400 λεωφορεία που πραγματοποιούσαν δρομολόγια μέχρι το 2019, κατάφεραν να ρίξουν σε έναν χρόνο τον αριθμό τους στο μισό (περίπου 180 λεωφορεία).

270 οχήματα ακινητοποιημένα

Τα 270 οχήματα βρίσκονται, όντως, ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια του ΟΣΥ στην Αθήνα. Οι εργαζόμενοι το ξέρουν, εμείς το διαπιστώσαμε σε πρόσφατη επίσκεψή μας. Ας το παραδεχθεί και ο κ. Καραμανλής, εκτός κι αν δεν το γνωρίζει καν.

ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΡΙΤΗ: Κεντρική πολιτική της Ν.Δ. είναι να παραδώσει μεγάλο μέρος του έργου των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης στα ΚΤΕΛ, τα οποία, ιδιαίτερα στην Αττική, είναι γνωστά για τις δυσλειτουργίες, την κακοδιαχείριση, τις μαύρες τρύπες και την ταλαιπωρία των πολιτών. Πριν κοστολογήσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες θα ήταν χρήσιμο να τις αξιολογούν ως ισότιμες.

Αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία σε ενοικίαση leasing, το σέρβις και την προμήθεια ανταλλακτικών να την πληρώνει ο αγοραστής. Συμβαίνει στη σύμβαση του ΟΑΣΘ, όπου μόλις πριν από λίγες ημέρες αποφασίστηκε προμήθεια ανταλλακτικών για τα «νέα» λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Αυτά που στερούνται παραθύρων και ασφαλούς αερισμού. Ενώ έχουν μία μόνο θύρα ανόδου και καθόδου.

Εξώδικο

ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΕΤΑΡΤΗ: Προφανώς και οι προμήθειες σε ανταλλακτικά ήταν αναντίστοιχες των αναγκών. Γεγονός που επιβεβαιώνουν και οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το εξώδικο που απέστειλαν οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ πριν από τρεις μήνες, όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ρητά πως «…ουδέν πράξατε για την αγορά ανταλλακτικών και επιδιόρθωση βλαβών των λεωφορείων για την ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ με τουλάχιστον 100 λεωφορεία».

ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΕΜΠΤΗ: Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο κ. Καραμανλής ακύρωσαν τον διαγωνισμό για την προμήθεια 750 σύγχρονων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, επικαλούμενοι δύο τυπικές παρατηρήσεις, απολύτως συνηθισμένες σε τέτοιες διαδικασίες.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών, την οποία επικαλείται η Ν.Δ., θεσπίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ γιατί με το προηγούμενο νομικό καθεστώς, τους διαγωνισμούς προκήρυσσαν οι ίδιοι οι φορείς με μία και μόνο επιτροπή να εποπτεύει όλα τα στάδια. Ξέρουμε ότι με την αλλαγή αυτή χαλάσαμε κάποιες «δουλειές» και επικερδείς «συνεργασίες». Ομως με την αλλαγή αυτή βάλαμε κανόνες διαφάνειας.

Επίσης, να μην ξεχνάμε ότι επί Ν.Δ. έγινε απένταξη του έργου της προμήθειας 92 καινούργιων λεωφορείων για τον ΟΑΣΑ που θα χρηματοδοτούνταν μέσω του ΠΕΠ Αττικής, με αξιοποίηση πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020.

Προσλήψεις όταν έφτασε ο κόμπος στο χτένι

ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΚΤΗ: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, που επί 16 μήνες δεν έκανε απολύτως τίποτα για τις αστικές συγκοινωνίες, μόλις την περασμένη Παρασκευή, όταν πλέον έφτασε ο κόμπος στο χτένι, αποφάσισε να προχωρήσει σε προκήρυξη 655 προσλήψεων οδηγών και τεχνικών. Εάν το είχε πράξει πολύ νωρίτερα, όπως την προτρέπαμε, πολύ περισσότερα λεωφορεία θα εξυπηρετούσαν τα δρομολόγια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Επισημάνουμε, ακόμα, ότι χρειάζεται πολύ θράσος για να επικαλείται η Ν.Δ. τη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ για ένταξη 500 οδηγών στο δυναμικό του ΟΑΣΑ.

Οδηγών με χαμηλότερους μισθούς και χειρότερες εργασιακές συνθήκες σε σχέση με αυτές των εργαζομένων στον ΟΑΣΑ. Εκτός από τα εργασιακά δικαιώματα αυτών των οδηγών, υπάρχουν πολλές αμφιβολίες και για τα πρωτόκολλα υγιεινής και ασφαλείας που ακολουθούνται για τους ίδιους και τους επιβάτες. Φαίνεται πως η εργασιακή ζούγκλα είναι αυτό που προκρίνουν οι νεοφώτιστοι ή οι προερχόμενοι από μεγάλα τζάκια υπουργοί της ΝΔ.

Κλείνοντας, στο μόνο που θα συμφωνήσουμε με την ανακοίνωση-«μνημείο ανακρίβειας και ψεμάτων» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι οι ευχαριστίες και ο σεβασμός προς τους εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίες, οι οποίοι, παρά το γεγονός ότι διοικούνται από ερασιτέχνες μάγους και ελλιποβαρείς πολιτικούς, εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό και μάχονται για καλύτερες δημόσιες συγκοινωνίες».