Ο κύβος ερρίφθη για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, αξίας 1,8 δισ. ευρώ. Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ–Ghella–Alstom Transport τερματίζει, σύμφωνα με πληροφορίες, πρώτη στον «Μαραθώνιο» διαγωνισμό που μετρά ήδη 3,5 χρόνια, προσφέροντας έκτπωση 12,19% και κατ’ αποκοπήν τίμημα 1.158.600.000 ευρώ. Με προσφορά 1.180.000.000 ευρώ, το σχήμα ΑΚΤΩΡ–Ansaldo–Hitachiέμεινε στη δεύτερη θέση.

Η παύση «δικαστικού» πυρός εκ μέρους και των δύο διεκδικητών της Γραμμής 4, τμήμα Αλσος Βεΐκου – Γουδή, μετά από ένα γαϊτανάκι προσφυγών που έφτασε τον διαγωνισμό ακόμα και στο χείλος της ακύρωσης, έφερε πυκνές εξελίξεις τις τελευταίες δέκα ημέρες.

Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι στο στάδιο που βρισκόμαστε τώρα έχουν όλα κριθεί, καθώς δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο νέας προσφυγής από τον δεύτερο στη γραμμή του τερματισμού. Το επόμενο 15ήμερο θα κρίνει εάν η μάχη θα συνεχιστεί στους διαδρόμους της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών ή όχι.

Πρόκειται εξάλλου για ένα μεγάλο έργο, που θα ενισχύσει το προφίλ αλλά και το ανεκτέλεστο του αναδόχου. Η δε προκαταβολή, ύψους 150 εκατ. ευρώ, δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητη.

Η διαδρομή της νέας γραμμής

Η κατασκευή της πρώτης φάσης της Γραμμής 4 του μετρό, τμήμα Αλσος Βεΐκου – Γουδή, μήκους 12,9 χλμ., συμβατικά θα διαρκέσει 8 χρόνια, εκτιμάται όμως ότι θα ξεπεράσει τη 10ετία, καθώς οι προκλήσεις που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν δεν είναι λίγες. Η γραμμή σχήματος U θα ξεκινά από το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι και περνώντας από Κυψέλη, Γκύζη, Εξάρχεια, Κολωνάκι, Ιλίσια και Ζωγράφου θα καταλήγει στο Γουδή. Στη σύμβαση περιλαμβάνεται και η προμήθεια 18 υπεραυτόματων συρμών που θα κινούνται χωρίς οδηγό.

Οι δυσκολίες του έργου

Όσο για τις δυσκολίες του έργου, αυτό τέμνει τον Ιλισό ποταμό και τους παραποτάμους του, αλλά και τους χειμάρρους από τα Τουρκοβούνια που διέρχονται το Γαλάτσι, την Κυψέλη και την Αλεξάνδρας. Ιδιαίτερη σημασία έχει για την κατασκευή του σταθμού Γουδή η διατήρηση και μη διαταραχή του υφιστάμενου αγωγού ομβρίων ενός ρέματος του Ιλισού ποταμού, το οποίο έχει εγκιβωτιστεί. Η γραμμή 4, το βάθος των σταθμών της οποίας κυμαίνεται από 20 μ. έως 35 μ., τέμνει ακόμη παλαιά υδραυλικά έργα, όπως το Πεισιστράτειο Υδραγωγείο.

Ακόμη, στον σταθμό Γαλάτσι, όπου έχει ληφθεί υπόψη πιθανή μελλοντική υπογειοποίηση της ομώνυμης λεωφόρου, απαιτείται προσεκτική διαχείριση των αγωγών υψηλής τάσης της ΔΕΗ και του δικτύου φυσικού αερίου. Αντίστοιχα ζητήματα εντοπίζονται και στο Κολωνάκι, όπου ο σταθμός χωροθετείται επάνω στην πλατεία, ενώ ο σταθμός Ακαδημία θα βρίσκεται ανάμεσα στο κεντρικό κτίριο του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου.

Κ. Καραμανλής : Στην τελική φάση το μεγαλύτερο έργο της χώρας

Με αφορμή το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών από την Αττικό Μετρό για τη Γραμμή 4 της Αθήνας ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Σήμερα, μετά από παλινωδίες και καθυστερήσεις ετών, επιτέλους μπαίνει στην τελική φάση το μεγαλύτερο έργο υποδομής που πρόκειται να κατασκευαστεί τα επόμενα χρόνια στην πατρίδα μας: η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας.

Ένα έργο που θα αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης, θα διευκολύνει τις μετακινήσεις εκατομμυρίων συμπολιτών μας, με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ένα έργο προϋπολογισμού 1,5 δισ. Ευρώ που θα φέρει ανάπτυξη και θα αναβαθμίσει τις περιοχές απ’ όπου θα περάσει.

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε συστηματικά για την υλοποίηση νέων έργων υποδομών που αλλάζουν την καθημερινότητα των πολιτών και την εικόνα της χώρας».