«Η επιστροφή στην κανονικότητα θα πάρει περισσότερο από όσο εκτιμούσαμε» εκτίμησε ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης εχθές, κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές σε συνέχεια της δημοσίευσης των εξαμηνιαίων αποτελεσμάτων της εταιρείας. Όπως σημείωσε, το τρίτο «τουριστικό» τρίμηνο του έτους διέψευσε τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί πανευρωπαϊκά, και οι οποίες ήθελαν το δεύτερο κύμα της πανδημίας να χτυπά στα τέλη Οκτωβρίου. Οι αναταράξεις που ξεκίνησαν τον Αύγουστο αντανακλούν σε ταμειακές απώλειες επιπλέον 50 εκατ. ευρώ για την Aegean, που συνολικά από την αρχή του έτους θα έχει «κάψει» στο ενιάμηνο 160 εκατ. ευρώ.

Αν και η άρση των περιορισμών βελτίωσε το κλίμα, δημιουργώντας καλές προϋποθέσεις για το συρρικνωμένο εφετινό καλοκαίρι, με αποτέλεσμα ο Ιούλιος να πάει αρκετά καλά, οι νέοι περιορισμοί του Αυγούστου έριξαν ρυθμούς. Ως αποτέλεσμα των αρχικά θετικών ενδείξεων, η Aegean, όπως και όλος ο κλάδος, έχτισε ένα πρόγραμμα επανεκκίνησης που τελικά φάνηκε φιλόδοξο.

Η εταιρεία επιχείρησε με περίπου 50% της πτητικής δραστηριότητας στο τρίτο τρίμηνο σε σχέση με το 2019, έχοντας επαναφέρει το 40% των πτήσεων εξωτερικού και το 60% περίπου των πτήσεων εσωτερικού. Οι πληρότητες όμως στο άλλοτε ζενίθ της τουριστικής κίνησης ήταν κατά 25% μειωμένες σε σχέση με τις αντίστοιχες του 2019 (οπότε όμως και το πρόγραμμα πτήσεων ήταν ευρύτερο), πιάνοντας περί το 65%.

Όπως εκτίμησε ο κ. Βασιλάκης, η επιβατική κίνηση στο τρίτο τρίμηνο θα περιοριστεί στα 2 εκατ. επιβάτες, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019 είχε διακινήσει 5,1 εκατ. επιβάτες. Οι ζημίες για την εταιρεία εκτιμάται ότι θα προσεγγίσουν τα 25-30 εκατ. ευρώ. Σχολιάζοντας την πορεία της θερινής σεζόν, ο επικεφαλής της Aegean είπε ότι μεν το τρίτο τρίμηνο πήγε καλύτερα από το δεύτερο οπότε η καθήλωση των αεροσκαφών ήταν αναγκαστική, αλλά δεν ήταν ικανοποιητικό.

Σύμφωνα με τη διοίκηση της Aegean, σε μία με δύο εβδομάδες θα ολοκληρωθεί η συμφωνία με τις τέσσερις συστημικές Τράπεζες για τη χορήγηση Ομολογιακού Δανείου, ύψους 150 εκατ. ευρώ, διάρκειας 5 ετών, μέσω του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19.

Παράδοση των Airbus σε ρυθμούς επιστροφής στην κανονικότητα

Το όφελος για την εταιρεία από τη μετατόπιση κατά δύο έτη των παραδόσεων των νέων αεροσκαφών της μεγάλης παραγγελίας προς την Airbusυπολογίζονται σε 90 εκατ. ευρώ. Όπως ενημέρωση εχθές η διοίκηση της Aegean, η παραγγελία των νέων Airbus της οικογένειας A320/321 neo, διατηρείται στο ακέραιο περιλαμβάνοντας 46 αεροσκάφη. Μειώνοντας όμως τον ρυθμό άφιξης των νέων αεροσκαφών για τα έτη 2021 και 2022, ουσιαστικά προσαρμόζεται στον ρυθμό με τον οποίο εκτιμάται ότι θα επανέλθει η κανονικότητα στο αεροπορικό ταξίδι.

Σημειώνεται ότι ήδη έχουν παραληφθεί 5 νέα αεροσκάφη A320 neo, ενώ μέχρι τον Απρίλιο του 2021 θα φτάσουν ακόμα τέσσερα A321 neo. Το σύνολο των αεροσκαφών αναμένεται να παραληφθεί ως το 2026, ενώ στο διάστημα 2020-2022 πρόκειται να παραληφθούν 15 αντί για 26 που ήταν αρχικά προγραμματισμένα.

Εντωμεταξύ, ως τον Ιανουάριο του 2021, φτάνουν στη λήξη Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη λήξη οι συμφωνίες μίσθωσης (leasing) 26 jetsκαι ακόμη 2 turbopropγεγονός που εξασφαλίζει μεγαλύτερη ευελιξία στην εταιρεία ως προς το μίγμα και τη διαχείριση του στόλου της. Όπως ξεκαθαρίστηκε, κατά την teleconference, η λήξη των συμβολαίων δεν σημαίνει απευθείας ότι τα αεροσκάφη δεν θα μείνουν στον στόλο. Για ορισμένα οι συμφωνίες θα ανανεωθούν, αλλά με ευνοϊκότερους όρους λόγω συγκυρίας, άλλα θα μείνουν εκτός και θα αντικατασταθούν από τα νέα αεροσκάφη.

Ανάκτηση εμπιστοσύνης και ανάγκη ενιαίας πολιτικής στην ΕΕ

Η πανδημία έχει πλήξει όσο καμία άλλη έκτακτη περίσταση το αεροπορικό ταξίδι. Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης είναι μια δύσκολη υπόθεση, που γίνεται ακόμα δυσκολότερη από την αδυναμία ασφαλών προβλέψεων για το μέλλον. Είναι χαρακτηριστικό, όπως σημείωσε ο κ. Βασιλάκης, ότι οι συνήθειες των ανθρώπων που ταξιδεύουν έχουν ανατραπεί. Αυτή την περίοδο η τάση στα ταξίδια πηγαίνει προς το πολυήμερα ταξίδια σε έναν μόνο προορισμό και δεν ευνοεί καθόλου τα citybreaks. Τα πρώτα δείγματα από τις ασιατικές αγορές, που η πανδημία χτύπησε πρώτα, δείχνουν ότι χρειάζονται 4-6 μήνες για τη βελτίωση της ζήτησης για ταξίδια.

Όπως τόνισε δε και ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean, κ. Δημήτρης Γερογιάννης, αποτελεί αναγκαιότητα η συμφωνία όλων των χωρών σε κοινές διαδικασίες, όπως για παράδειγμα το αρνητικό test πριν την πτήση, που θα επιτρέψουν στη συντονισμένη αποκατάσταση της προσβασιμότητας και της διασύνδεσης μεταξύ των χωρών, αντικαθιστώντας τα μέτρα καραντίνας και κλεισίματος των συνόρων. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε σίγουρα προϋπόθεση για τη διασύνδεση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτων χωρών αλλά και ενδεχομένως για τη μετακίνηση εντός χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφόσον κριθεί απαραίτητο από την επιστημονική κοινότητα.