Όσο το θέμα της διαχείρισης της πανδημίας μπαίνει σε μία επόμενη και πασιφανώς δύσκολη φάση, αυτό που φαίνεται ότι επείγει είναι μία ρεαλιστική, έγκαιρη και αποτελεσματική παρέμβαση.

Με τα όσα έχουν συμβεί τις τελευταίες εβδομάδες έχει διαμορφωθεί μία κατάσταση οριακής σύγχυσης. Μέτρα επί μέτρων ανακοινώνονται, συστάσεις προς πάσα κατεύθυνση διατυπώνονται από ειδικούς και μη, ενώ μάλλον ελάχιστοι είναι εκείνοι που έχουν πλήρη εικόνα ως προς το τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται και πού.

Πρέπει να είναι σε όλους ξεκάθαρο ότι έχει παρέλθει το στάδιο κατά το οποίο η κρατική παρέμβαση θα μπορέσει να έχει τα αποτελέσματα που είχε την προηγούμενη άνοιξη. Για λόγους αντικειμενικούς και εξ αιτίας της προφανούς διαφορετικής συνθήκης.

Αυτό που απαιτείται είναι η με ρεαλιστικό τρόπο ανακοίνωση, διαφήμιση και εφαρμογή των στοιχειωδών και η ενεργοποίηση αυτού που λέγεται κοινή λογική.

Περιλαμβάνονται σε αυτά η υποχρεωτική χρήση μάσκας από όλους σε όλους τους δημόσιους χώρους, ο αυτονόητος αυτοπεριορισμός και η απουσία από κοινωνικές εκδηλώσεις και συναθροίσεις ακόμη και αν πρόκειται για πέντε, έξι ή εννέα άτομα, η εφαρμογή του μέτρου της τηλεργασίας σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο από το 40% που αποφασίστηκε – ενδεχομένως και με καθολική εφαρμογή σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

Επιπλέον, μοιάζει απολύτως λογικό το να φτάσουμε σε μία απαγόρευση κυκλοφορίας το βράδυ, μετά τα μεσάνυχτα, προκειμένου να λυθεί και το θέμα των συγκεντρώσεων σε πλατείες και αλλού, ενώ ειδική μέριμνα πρέπει να ληφθεί ως προς την προστασία και ευαισθητοποίηση των ευπαθών ομάδων, ούτως ώστε σε αυτή τη φάση να αυτοπεριοριστούν.

Προξενεί απορία σε αυτήν τη συγκυρία το γιατί δεν έχει ήδη οργανωθεί μία νέα ενημερωτική καμπάνια. Μοιάζει σήμερα τουλάχιστον παράδοξο, αν αναλογιστεί κανείς ότι πριν από μερικούς μήνες και ενώ όλοι ήταν κλεισμένοι στα σπίτια τους και δεν έρχονταν σε επαφή με κανέναν, βομβαρδίζονταν από τα τηλεοπτικά σποτ με τους γνωστούς ηθοποιούς και τις παροτρύνσεις τους για τα μέτρα προστασίας.

Από τη στιγμή που όλοι άρχισαν να κυκλοφορούν στους δρόμους, η ενημερωτική εκστρατεία θα έπρεπε να είναι πολύ πιο εμφατική, να απευθύνεται σε όλους ή και σε ειδικές πληθυσμιακές και ηλικιακές ομάδες και να έχει χαρακτηριστικά πλύσης εγκεφάλου και συνεχούς βομβαρδισμού με τα σχετικά μηνύματα.

Στο σημείο που έχουμε φτάσει, η συνεχής συζήτηση για ένα νέο lockdown μοιάζει επικίνδυνα με μία από τις γνωστές αυτοεκπληρούμενες προφητείες. Απαιτείται επειγόντως μία νέα προσέγγιση, με αποφάσεις απλές, εφαρμόσιμες και αποτελεσματικές. Όλοι γνωρίζουν ποιες είναι οι εναλλακτικές δυνατότητες και μάλλον οι περισσότεροι δεν τις επιθυμούν. Ας πράξουν συνεπώς τα δέοντα.