Μια ισχυρή τονωτική ένεση για τον βαρύτατα νοσούντα από την πανδημική κρίση παγκόσμιο αεροπορικό κλάδο θα αποτελέσει η μεταφορά του εμβολίου κατά της Covid-19 στα μήκη και τα πλάτη της γης. Διότι, όπως εκτίμησε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ), οι ανάγκες εμβολιασμού των ανθρώπων θα απαιτήσουν την κινητοποίηση… 8.000 τζάμπο 747!

«Είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισε ποτέ η αεροπορική βιομηχανία», σημειώνει η ΙΑΤΑ. Για το λόγο αυτό, προτού ακόμη παρασκευαστεί το πολυαναμενόμενο εμβόλιο, η Ένωση βρίσκεται ήδη σε συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρείες, τα αεροδρόμια, τις διεθνείς υγειονομικές αρχές και τις φαρμακευτικές εταιρείες. Διότι η προετοιμασία της μεγαλύτερης επιχείρησης αερομεταφοράς εμπορευμάτων στην ιστορία έχει ήδη ξεκινήσει.

Ασφαλώς οι στόλοι των αερομεταφορέων σε ολόκληρο τον κόσμο δεν διαθέτουν συνολικά 8.000 Boeing 747 Jumbo. Ούτε αν προστεθούν και τα ακόμα μεγαλύτερα Airbus A380 Beluga δεν αρκούν για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της αερομεταφοράς του εμβολίου. Διότι εξυπακούεται ότι αυτή δεν θα γίνει σε μία ημέρα. Και εξάλλου, το πρόγραμμα διανομής προϋποθέτει ότι θα αρκέσει να χορηγηθεί μία δόση του εμβολίου ανά άτομο στον πλανήτη.

Προσεκτική προετοιμασία

«Η ασφαλής διανομή των εμβολίων θα αποτελέσει την αποστολή του αιώνα για τον κλάδο των αερομεταφορών εμπορευμάτων. Αλλά η διανομή αυτή δεν θα γίνει δίχως προσεκτική προετοιμασία. Στο στάδιο αυτό βρισκόμαστε τώρα», δήλωσε στο BBC ο διευθύνων σύμβουλος της ΙΑΤΑ Αλεξάντρ Ντε Ζινιάκ.

Δεν είναι όλα τα αεροσκάφη κατάλληλα για να μεταφέρουν φάρμακα, διότι για την ασφαλή μεταφορά τους απαιτούνται θερμοκρασίες από 2 έως 8 βαθμούς Κελσίου. Κάποια ήδη κυκλοφορούντα εμβόλια (για άλλες ασθένειες) απαιτούν για τη συντήρησή τους θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν – αυτό περιορίζει ακόμα τον αριθμό των κατάλληλων για τη μεταφορά τους αεροσκαφών. Σημειωτέον ότι διεξάγονται έρευνες για την παραγωγή περί των 140 εμβολίων για τον κορωνοϊό – περίπου 20 εξ αυτών βρίσκονται σε στάδιο κλινικών δοκιμών.

«Γνωρίζουμε καλά τις διαδικασίες. Εκείνο που χρειαζόμαστε είναι να τις προσαρμόσουμε στα απαιτούμενα μεγέθη μεταφοράς», σημείωσε ο επικεφαλής του κλάδου cargo της ΙΑΤΑ Γκλιν Χιουζ. «Οι πτήσεις σε ορισμένες γωνιές του πλανήτη, όπως είναι κάποιες περιοχές της Νοτιοανατολικής Ασίας, θα είναι πιο δύσκολες διότι στις περιοχές αυτές δεν υπάρχει η δυνατότητα παραγωγής εμβολίων», διευκρίνισε ο Χιουζ.

Εξάλλου αδύνατη μοιάζει για την ώρα η διανομή εμβολίων σε μεγάλο μέρος της Αφρικής. «Η ήπειρος είναι αχανής, οι δυνατότητες αποθήκευσης των εμβολίων είναι πολύ περιορισμένες και επιπλέον υπάρχουν διασυνοριακά προβλήματα μεταξύ πολλών χωρών», τονίζει ο αξιωματούχος της ΙΑΤΑ.

Στρατιωτική ακρίβεια

Για να υπερκεραστούν τα προβλήματα αυτά απαιτείται η όλη επιχείρηση να εκτελεστεί με «οιονεί στρατιωτική ακρίβεια». Η ΙΑΤΑ έχει καλέσει τις κυβερνήσεις να ξεκινήσουν τον προσεκτικό σχεδιασμό ενός δικτύου ασφαλούς διανομής στον πληθυσμό.

«Τα εμβόλια είναι εμπορεύματα πολύ υψηλής αξίας. Πρέπει να γίνει προετοιμασία ώστε οι αποστολές που θα φθάσουν στις διάφορες χώρες να είναι ασφαλείς. Είναι χρέος των κυβερνήσεων να φροντίσουν ώστε τα εμβόλια να αποθηκευθούν όπως πρέπει από υγειονομικής άποψης και βεβαίως να προστατευθούν από επίδοξους κλέφτες», σημειώνει η ΙΑΤΑ. Και είναι προφανές ότι πολλές κυβερνήσεις θα κινητοποιήσουν και τον στρατό για την προστασία και την ασφαλή διανομή του εμβολίου.

Ο κλάδος στο στόχαστρο

Η αερογέφυρα για τον εμβολιασμό του παγκόσμιου πληθυσμού κατά της πανδημικής μάστιγας στήνεται σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία οι αερομεταφορείς πασχίζουν να ξεπεράσουν τις συνέπειες της κάθετης κάμψης των αεροπορικών ταξιδιών. Είναι προφανές ότι η μεταφορά των εμβολίων δεν θα αντισταθμίσει τις απώλειες εσόδων των αερομεταφορέων. Συνιστά όμως μια ευκαιρία για τον κλάδο να υπενθυμίσει την χρησιμότητα και να αναβαθμίσει την εικόνα του, μιας και τα τελευταία χρόνια έχει στοχοποιηθεί λόγω της συμβολής του στην κλιματική αλλαγή – η ηλεκτροκίνηση του αεροπλάνου φαίνεται πως ακόμα αργεί…