Κατατέθηκε προς επεξεργασία στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής των Ελλήνων το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο «Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Κώδικας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (Ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις».

Το «Σύνταγμα» του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας περιλαμβάνει 232 άρθρα μεταξύ των οποίων νομοθετείται ο Προσωπικός Αριθμός, ο οποίος θα αποτελεί το κλειδί για τις συναλλαγές με το Δημόσιο, καθιερώνει τη Βίβλο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού ως το βασικό σημείο αναφοράς σχετικά με την ψηφιακή στρατηγική της χώρας, ενισχύει το gov.gr καθιερώνοντας μέσω αυτού και την ψηφιακή θυρίδα κάθε πολίτη και κάθε φορέα μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης του Δημοσίου, δημιουργεί το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών με σκοπό την καταγραφή, την αποτύπωση και μοντελοποίηση των ψηφιακών ή φυσικών διοικητικών διαδικασιών του δημόσιου τομέα, καταργεί τα φαξ από το Δημόσιο κ.α.

«Ένας από τους λόγους που οδήγησαν στη δημιουργία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ήταν ο κατακερματισμός αρμοδιοτήτων και πρωτοβουλιών, που οδηγούσαν σε αλληλοκαλύψεις αρμοδιοτήτων, δυσλειτουργίες και καθυστερήσεις. Το πρόβλημα αυτό δεν ήταν μόνο εκτελεστικό, αλλά επεκτεινόταν και σε νομοθετικό επίπεδο: οι πολλοί φορείς ψηφιοποίησης είχαν και τις αντίστοιχες νομοθετικές αρμοδιότητες που συνήθως συγκρούονταν με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες άλλων φορέων, η ενωσιακή νομοθεσία ενσωματωνόταν μερικώς ή με καθυστέρηση στο εθνικό δίκαιο, οι διατάξεις ήταν αποσπασματικές και αλληλοαναιρούμενες» αναφέρουν από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ταμείο «Φαιστός»

Παράλληλα, μέσω του Κώδικα προωθείται η άμεση είσοδος της χώρας στην εποχή του 5G μέσω της ρύθμισης ζητημάτων φάσματος, ιδρύεται η ανώνυμη εταιρεία δημοσίου συμφέροντος «Συμμετοχές 5G Α.Ε.» με σκοπό την αξιοποίηση του «Ταμείου Φαιστός», δηλαδή σημαντικού μέρους των κρατικών εσόδων από τις δημοπρασίες του φάσματος 5G που θα ξεκινήσουν στο τέλος του χρόνου.

Το Ταμείο «Φαιστός» αποτελεί μία σημαντική παρέμβαση που θέτει τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός λειτουργικού και βιώσιμου οικοσυστήματος για την ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών 5G στη χώρα μας.

Το αρχικό κεφάλαιο του ταμείου θα αποτελείται από το 25% των εσόδων του Δημοσίου από τη δημοπρασία που θα διεξάγει η ΕΕΤΤ για τις άδειες 5G. Αποκλειστική δραστηριότητα του «Φαιστός» είναι οι επενδύσεις σε επιχειρήσεις στην Ελλάδα ή το εξωτερικό που δραστηριοποιείται στην έρευνα – ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών που εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες των δικτύων 5G. Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, στο «Φαιστός» είναι δυνατή η συμμετοχή ιδιωτών και θεσμικών επενδυτών.

Επίσης, ρυθμίζονται αποτελεσματικά ζητήματα σχετικά με τις Περιοχές Εκτός Τηλεοπτικής Κάλυψης. Συγκεκριμένα, απλοποιείται η διαδικασία για τους πολίτες των συγκεκριμένων περιοχών, οι οποίοι θα δηλώνουν μόνο τον αριθμό παροχής ηλεκτρικού ρεύματος του ακινήτου τους. Όλα τα υπόλοιπα στοιχεία του δικαιούχου θα αντλούνται ηλεκτρονικά. Περαιτέρω, ο αριθμός των περιοχών υπερδιπλασιάζεται καθώς από τις περίπου 400 του αρχικού προγράμματος ξεπερνά πια τις 900, ενώ επεκτείνεται στα 8 χρόνια η εγγύηση του σχετικού εξοπλισμού (από δύο χρόνια που είναι σήμερα), καλύπτοντας τους πολίτες για όλο τον χρόνο ισχύος του προγράμματος.

Κώδικας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών

Στον παρόν νομοσχέδιο περιλαμβάνεται και ο Κώδικας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών ο οποίος επί της ουσίας ενσωματώνει στο εθνικό δίκαιο την ευρωπαϊκή οδηγία 2018/1972 με την οποία θεσπίζεται σε επίπεδο Ε.Ε. ένα ενιαίο πλαίσιο για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες.

Ο Κώδικας αντικαθιστά σε μεγάλο μέρος τον υφιστάμενο νόμο 4070/2012 και, μεταξύ άλλων, οριοθετεί τις αρμοδιότητες των Αρχών – και κυρίως του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων και της Αρχής Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών.

Ο Κώδικας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών εκσυγχρονίζει το ρυθμιστικό πλαίσιο, θεσπίζοντας σαφείς και ενιαίους κανόνες με στόχο την ενθάρρυνση των επενδύσεων για την ανάπτυξη δικτύων πολύ υψηλής χωρητικότητας (με ταχύτητα downloading τουλάχιστον 100 Mbps), τη δημιουργία ενός προβλέψιμου από κανονιστικής πλευράς πλαισίου για την αδειοδότηση του ραδιοφάσματος και την ανάπτυξη των ασύρματων ευρυζωνικών συνδέσεων, την τόνωση του ανταγωνισμού και την περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρονικών επικοινωνιών αλλά και την προστασία των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, προκειμένου να απολαμβάνουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε ανταγωνιστικές τιμές.

Στο πλαίσιο των νέων ρυθμίσεων, διευρύνεται ο ορισμός των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών προκειμένου να διασφαλίζεται η προστασία των καταναλωτών. Ορίζονται, επίσης, θέματα σχετικά με την καθολική υπηρεσία, τη λειτουργία του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού 112 και τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ανοιχτής Τηλεφωνικής Γραμμής για Αγνοούμενα Παιδιά 116000, ενώ διασφαλίζεται και η προσβασιμότητα στο διαδίκτυο για τους ανθρώπους με αναπηρία.

Η εφαρμογή του Κώδικα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών θα έχει ως αποτέλεσμα περισσότερη προστασία για τους καταναλωτές τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και ενθάρρυνση των επενδύσεων για την ανάπτυξη των δικτύων 5G και των υποδομών υψηλής χωρητικότητας στην Ελλάδα.

Ο Κώδικας περιλαμβάνει εκτενείς ρυθμίσεις για την προώθηση των συμφερόντων των πολιτών ως καταναλωτών-τελικών χρηστών, ώστε να απολαμβάνουν μέγιστα οφέλη όσον αφορά στην επιλογή, την τιμή και την ποιότητα μέσω του αποτελεσματικού ανταγωνισμού, προβλέπει δε τη δυνατότητα αποζημίωσης του τελικού χρήστη σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων του Κώδικα.

Ο ορισμός των «υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών» διευρύνεται με τρόπο που οι κανόνες προστασίας θα ισχύουν και για τις υπηρεσίες που παρέχονται και μέσω διαδικτύου (π.χ. εφαρμογές αποστολής μηνυμάτων, over thetop services), όχι μόνο έναντι χρηματικής αντιπαροχής αλλά και έναντι παροχής δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα ή άλλων δεδομένων και μέσω της έκθεσης του τελικού χρήστη σε διαφημιστικά μηνύματα ως προϋπόθεση για την απόκτηση πρόσβασης στην υπηρεσία ή καταστάσεις όπου ο πάροχος υπηρεσιών αξιοποιεί χρηματικά τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που έχει συγκεντρώσει.

Η οικονομικά προσιτή και επαρκής πρόσβαση στο διαδίκτυο συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο των «καθολικών υπηρεσιών», που πρέπει να είναι διαθέσιμες σε όλους τους καταναλωτές, ανεξαρτήτως τοποθεσίας η εισοδήματος, ενώ προβλέπεται και η προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία στο διαδίκτυο.

Η πρώτη συζήτηση στην Επιτροπή έχει οριστεί για την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2020 και ώρα 13:00, στην Αίθουσα Συνεδριάσεων της Ολομέλειας της Βουλής.