Κάθε αρχή και δύσκολη, αλλά για τα δυο εκατομμύρια περίπου των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας η νέα σχολική χρονιά έχει καταρχάς έναν επιπρόσθετο βαθμό δυσκολίας: την υποχρεωτική χρήση μάσκας. Τόσο στις αυλές και στα διαλείμματα όσο και στους διαδρόμους και μέσα στις σχολικές αίθουσες οι μαθητές υποχρεούνται να φοράνε προστατευτική μάσκα. Με τον τρόπο αυτό η τοπική κυβέρνηση ελπίζει να περιορίσει τον αριθμό των νέων κρουσμάτων.

«Είναι εκνευριστικό» λέει ο 15χρονος Κρίστοφερ Νιαντισάι, μαθητής της 11ης τάξης στο 5ο Γενικό Σχολείο της Βόννης. «Δεν μπορώ να αναπνεύσω καλά. Δεν μπορείς να παρακολουθείς έτσι, ούτε να συγκεντρωθείς». Η υποχρεωτική χρήση μάσκας ισχύει καταρχάς μέχρι τις 31 Αυγούστου. Ο ίδιος ελπίζει να επιτραπεί στη συνέχεια στους μαθητές να τη βγάζουν τουλάχιστον κατά την ώρα του μαθήματος.
Την αγωνία αυτή συμμερίζεται και η 16χρονη συμμαθήτριά του Αμελί Γκέμπχαρντ. «Το να φοράμε μάσκα μόνο στην αυλή δεν ενοχλεί. Είναι βέβαια πολύ πιο ωραία ότιαν μπορείς να χαμογελάσεις στον άλλο και να τον κοιτάς όταν του μιλάς». Η ίδια λέει ότι τηρεί πολύ αυστηρά τα λοιπά μέτρα προστασίας, δηλαδή αποστάσεις και υγιεινή χεριών.

Δύσκολες συνθήκες διδασκαλίας

Οι περισσότεροι μαθητές χαίρονται που επιστρέφουν έστω και υπό τις νέες συνθήκεςΟι περισσότεροι μαθητές χαίρονται που επιστρέφουν έστω και υπό τις νέες συνθήκες

Όπως εξηγεί η διευθύντρια του σχολείου Ούρσουλα Ντρέσερ, μαζί με τους συναδέλφους της συμφώνησαν σε μια δέσμη μέτρων για την προστασία των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Αυτά προβλέπουν, μεταξύ άλλων, ξεχωριστές εισόδους για την κάθε τάξη, τακτικό αερισμό των χώρων και τήρηση αποστάσεων ακόμη και στις αυλές. Η πρόσφατη απόφαση της τοπικής κυβέρνησης να καταστήσει στη Βόρεια Ρηνανία Βεστφαλία – και δη ως μοναδικό κρατίδιο – καταρχήν υποχρεωτική τη χρήση μάσκας και εν ώρα μαθήματος αιφνιδίασε την ίδια και τους συναδέλφους της, όπως λέει. «Έπαθα σοκ διότι δεν μπορώ να φανταστώ πώς αντέχει κανείς να έρχεται με λεωφορείο και τραμ φορώντας μάσκα, να τη βγάζει μόνον για λίγο και ουσιαστικά να τη φορά όλη μέρα».

Επιπλέον δεν είναι σαφές εάν και σε ποιο βαθμό μπορούν να παρακολουθήσουν υπό αυτές τις συνθήκες οι μαθητές το μάθημα. «Ιδρώνεις και κάποια στιγμή χαλάει η διάθεσή σου» επισημαίνει η εκπαιδευτικός. «Από την άλλη βέβαια κανείς δεν γνωρίζει ποιος είναι ο καλύτερος και πιο ενδεδειγμένος τρόπος διαχείρισης της κατάστασης. Σε κάθε περίπτωση είναι προτιμότερο να προφυλάσσεται κανείς παρά να αρρωσταίνει» όπως χαρακτηριστικά λέει. Γι΄ αυτό και η ίδια επιμένει στην ευλαβική τήρηση του μέτρου. Όσοι μαθητές δεν συμμορφώνονται ενδέχεται να τιμωρηθούν ακόμη και με αποβολή, όπως διευκρίνισε η υπουργός Παιδείας του κρατιδίου.

«Πρόκληση για όλους»

Οι μάσκες περιορίζουν τους μαθητές σε σημαντικό βαθμό, εκτιμά και ο μαθηματικός στο Γυμνάσιο Φρίντριχ-Έμπερτ της Βόννης Στέφαν Γκρότε. «Είναι μια πρόκληση για όλους τους συμμετέχοντες. Αλλά δεν βλέπω εναλλακτική. Είναι για το καλό της υγείας όλων και υπάρχουν επιστημονικές έρευνες που δείχνουν ότι το μέτρο είναι ορθό και αποτελεσματικό». Γι΄ αυτό και ο ίδιος δεν συμφωνεί με ενδεχόμενη χαλάρωση των μέτρων. Ο μαθηματικός έχει συνηθίσει μεν να φοράει τη μάσκα του, αλλά δυσκολεύεται να αναγνωρίσει αμέσως και τους μαθητές του, όπως λέει.

O μαθηματικός στο Γυμνάσιο Φρίντριχ-Έμπερτ της Βόννης Στέφαν ΓκρότεO μαθηματικός στο Γυμνάσιο Φρίντριχ-Έμπερτ της Βόννης Στέφαν Γκρότε

Παρά τις δύσκολες νέες συνθήκες πάντως οι περισσότεροι μαθητές εμφανίζονται ανακουφισμένοι και χαρούμενοι που μπορούν να επιστρέψουν στα θρανία τους μετά την αναγκαστική ανάπαυλα του lockdown. «Χαίρομαι που κάθομαι και πάλι δίπλα στις φίλες μου» λέει η 11χρονη Ρόζα Χόλτσβαρτ, προσθέτοντας βέβαια ότι θεωρεί «χαζή» τη μάσκα.

Στη βάση του αποκεντρωμένου ομοσπονδιακού συστήματος θέματα παιδείας στη Γερμανία εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των κρατιδίων. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι ρυθμίσεις και τα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό διαφέρουν από κρατίδιο σε κρατίδιο και συχνά από πόλη σε πόλη αλλά και από σχολείο σε σχολείο. Και αυτό διότι οι τοπικές κυβερνήσεις ορίζουν τους βασικούς κανόνες και ορισμένες γενικές κατευθυντήριες γραμμές, αφήνοντας όμως την υλοποίηση αλλά και εξειδίκευση των μέτρων στις σχολικές διευθύνσεις, έτσι ώστε αυτές να τα προσαρμόζουν στις ανάγκες αλλά και τις δυνατότητές τους. Στο 5ο της Βόννης, για παράδειγμα, ισχύουν «μονόδρομοι» στους διαδρόμους του σχολείου, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και συγχρωτισμός, ενώ στο Φρίντριχ-Έμπερτ και καιρού επιτρέποντος πολλά μαθήματα γίνονται στην αυλή.

Πέτερ Χίλε

Επιμέλεια: Κώστας Συμεωνίδης