Στη συστηματική προσπάθεια για τη «θωράκιση» της εταιρείας μέσα στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού στην πιο δύσκολη και επίπονη χρονιά στην ιστορία της AEGEAN εστίασαν οι επικεφαλής του ελληνικού αερομεταφορέα στη σημερινή Ετήσα Γενική Συνέλευση των μετόχων. Με την επανεκκίνηση των πτήσεων να βρίσκει την AEGEAN για τον Ιούλιο στο 40% της πτητικής της δραστηριότητας, που εκτιμάται θα φτάσει στο 50% τον Αύγουστο, η «καθήλωση» του στόλου κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2020 έφερε μεν ζημιές που υπολογίζονται σε 26-28 εκατ. ευρώ τον μήνα, αλλά σημαντικά χαμηλότερες από εκείνες που είχαν προβλεφθεί.

Για μια πολύ δύσκολη χρονιά για τον πλανήτη, τη χώρα και την εταιρεία, που χαρακτηρίζεται από τη δυσκολία να γίνει οποιαδήποτε πρόβλεψη, έκανε λόγο ο πρόεδρος της AEGEAN, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, τονίζοντας ότι οι προσπάθειες εστιάζονται στην αύξηση της ταμειακής θωράκισης της εταιρείας, την ενίσχυση των αντοχών και της ευελιξίας της, ώστε να προσαρμόζεται πιο εύκολα.

«Οι πέντε τελευταίοι μήνες ήταν οι πιο δύσκολοι και επίπονοι στην ιστορία της εταιρείας» ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της AEGEAN, κ. Δημήτρης Γερογιάννης. Μάλιστα, σε μια χρονιά που πήρε τη σκυτάλλη από ένα θετικό 2019, καθώς κι ένα πρώτο δίμηνο κατά το οποίο σημειώθηκαν θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης.

Όσον αφορά το δεύτερο τρίμηνο του 2020, η εταιρεία που ξεκίνησε αυτή τη δύσκολη κούρσα με ταμειακά αποθέματα ύψους 510 εκατ. ευρώ (περί το 40% του κύκλου εργασιών), σημείωσε τελικά, όπως αναφέρθηκε, ταμειακές απώλειες σημαντικά χαμηλότερες από την αρχική πρόβλεψη των 40 εκατ. μηνιαίως. Ως εκ τούτου, τα ταμειακά διαθέσιμα διατηρήθηκαν σε πάνω από 400 εκατ. ευρώ στα τέλη Ιουνίου 2020. Σε αυτά δεν υπολογίζεται η πιστωτική γραμμή, ύψους 120 εκατ. ευρώ απο τις Τράπεζες κατά τη διάρκεια αυτών των μηνών.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Γερογιάννης, συνεχίζεται η σταδιακή επαναφορά του δικτύου, η οποία ξεκίνησε από τα μέσα Μαΐου, με την προοδευτική άρση των περιορισμών στις μετακινήσεις. Για τον Ιούλιο, η εταιρεία έχει επαναφέρει το 40% της πτητικής της δραστηριότητας σε σχέση με το 2019, ενώ τον Αύγουστο εκτιμάται ότι το ποσοστό επαναφοράς θα αγγίξει το 50%.

Μέχρι τις αρχές Αυγούστου, η AEGEAN θα συνδέει την Αθήνα με 73 προορισμούς και αντίστοιχα με 52 προορισμούς αθροιστικά από τις υπόλοιπες βάσεις της σε Ηράκλειο, Ρόδο, Χανιά και Λάρνακα, με συνολικά 1.600 πτήσεις την εβδομάδα. Με δεδομένες τις μεταβαλλόμενες συνθήκες της πανδημίας αλλά και την τάση των επιβατών να έχουν μικρό ορίζοντα προγραμματισμού, η εταιρεία θα εξακολουθεί να προβαίνει στις απαραίτητες προσαρμογές στο δίκτυο δρομολογίων με δυναμικό τρόπο.

Όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης, η επιβατική κίνηση είναι μεν σε καλύτερο δρόμο, όμως προβλέψεις είναι δύσκολο να γίνουν καθώς οι επιβάτες κλείνουν το εισιτήριο τους σε χρόνο πολύ κοντινό στις πτήσεις. Οι εκτιμήσεις μέχρι στιγμής πάντως για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, τους άλλοτε πιο πολυπληθείς μήνες της θερινής περιόδου, δείχνουν χαμηλότερες απώλειες από τους προηγούμενους μήνες. Η πληρότητες των πτήσεων εμφανίζουν σταδιακά θετική εξέλιξη, διαφαίνεται όμως ότι θα παραμείνουν σημαντικά χαμηλότερες από τα συνήθη επίπεδα. Ο κίνδυνος στην περίπτωση των χαμηλών ποσοστών πληρότητας είναι να μην καλύπτεται το μεταβλητό κόστος των πτήσεων.

Επισημαίνεται ότι το 2019, ο αερομεταφορέας, διατηρώντας τον στόλο σταθερό, βελτίωσε τις επιδόσεις του χάρη στην πιο αποτελεσματική αξιοποίηση των αεροσκαφών, φτάνοντας μια μέση πληρότητα της τάξεως του 84,88%.

Συνεχίζεται η παραλαβή των νέων αεροσκαφών

Το 2020 ξεκίνησε για την AEGEAN με την παραλαβή των πρώτων νέων αεροσκαφών της οικογένειας A320neo της Airbus A320neo, έχοντας φτάσει ως σήμερα τα 5, ενώ άλλα 2 αναμένονται εντός των επόμενων μηνών, μεταξύ των οποίων και το πρώτο Α321neo. Όπως σημείωσε ο κ. Γερογιάννης, κατά την ενημέρωση των μετόχων, το επενδυτικό πρόγραμμα της AEGEAN για τη συνολική παραγγελία των 46 αεροσκαφών διατηρείται μεν, ωστόσο η εταιρεία επιδιώκει και εργάζεται ώστε να επιτύχει τις προσαρμογές και την ευελιξία που απαιτούνται.

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο διευθύνων σύμβουλος της AEGEAΝ, κ. Δημήτρης Γερογιάννης, σημείωσε: «Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε λόγω της πανδημίας του Covid19, τόσο εμείς όσο και η παγκόσμια κοινότητα, δεν έχουν προηγούμενο. Όμως οι ενέργειες μας για τη βελτίωση της ταμειακής θωράκισης της εταιρείας, τη μείωση του συνολικού μας κόστους και την προσαρμογή του προϊόντος και του δικτύου μας στις σημερινές συνθήκες, συνεχίζονται και σταδιακά παράγουν αποτέλεσμα. Η προβλεψιμότητα για μεγάλο χρονικό διάστημα παραμένει ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς η ζήτηση επηρεάζεται από τις επιδημιολογικές εξελίξεις. Η αξιοπιστία, η φιλοσοφία και η συνολική συμπεριφορά ενός αερομεταφορέα απέναντι στους ανθρώπους του και τους επιβάτες του, αποδεικνύονται ακόμα πιο σημαντικές αξίες σε τέτοιες περιόδους κρίσης».