Έναν πλανήτη, που ανακαλύφθηκε το 2003, «βάπτισε» πριν από λίγες ημέρες το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Και το όνομα αυτού… Δίμορφος.

Πρόκειται για έναν δορυφόρο του παραγήινου αστεροειδούς «Δίδυμος», ο οποίος αποτελεί τον στόχο της πρώτης στην ιστορία διαστημικής αποστολής πλανητικής άμυνας, στην οποία  συμμετέχει και το  ΑΠΘ.

Η επίσημη ονομασία, την οποία εμπνεύστηκε ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής του Αριστεοτελείου, Κλεομένης Τσιγάνης, εγκρίθηκε από τη Διεθνή Αστρονομική Ένωση και ανακοινώθηκε επισήμως στις 23 Ιουνίου 2020, με ταυτόχρονα δελτία τύπου από την IAU, τη NASA και την ESA.

Τον Ιούλιο του 2021 η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία θα εκτοξεύσει το 600 κιλών σκάφος DART με προορισμό το ζεύγος Δίδυμου-Δίμορφου, προκειμένου έναν χρόνο αργότερα, το 2022, να συγκρουστεί με τον Δίμορφο, με ταχύτητα περίπου 25.000 χλμ./ώρα.

Με το πείραμα αυτό θα δοκιμαστεί για πρώτη φορά στην πράξη η εκτροπή ενός δυνητικά επικίνδυνου για τη Γη αστεροειδούς. Οι επιστήμονες εξηγούν, ότι οι δύο αυτοί πλανήτες δεν συνιστούν πραγματικό κίνδυνο για τη Γη, όμως θα διέλθουν σε αρκετά κοντινή απόσταση από τον πλανήτη μας, γεγονός που καθιστά εφικτό το πείραμα και την παρακολούθησή του από μεγάλα επίγεια τηλεσκόπια.

Μετά την αποστολή DART θα ακολουθήσει, το 2024, η αποστολή Hera (Ήρα) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος που θα μελετήσει λεπτομερώς τα αποτελέσματα της σύγκρουσης τόσο μορφολογικά όσο και κινητικά.

Για να καταλήξουν στο όνομα του δορυφόρου, οι επικεφαλής των δύο αποστολών συγκέντρωσαν προτάσεις από την επιστημονική κοινότητα, τις οποίες προώθησαν στους ερευνητές που είχαν ανακαλύψει το σύστημα των δύο σωμάτων και εκείνοι  επέλεξαν την, κατά τη γνώμη τους καλύτερη, και την πρότειναν στη Διεθνή Αστρονομική Ένωση.

«Το όνομα Δίμορφος μαρτυρά τις μορφολογικές μεταβολές που θα υποστεί ο στόχος μας με την πρόσκρουση του DART», εξήγησε σχετικά με την επιλογή του ονόματος ο κ. Τσιγάνης, ο οποίος συμμετέχει στην ερευνητική ομάδα των δύο αποστολών (DART και Hera) . «Ο Δίμορφος θα γίνει το πρώτο ουράνιο σώμα στην ιστορία που θα είναι γνωστό στον άνθρωπο με δύο διαφορετικές μορφές: αυτή που θα αντικρίσει η αποστολή DART, πριν από την πρόσκρουσή της σε αυτό, και η μεταγενέστερη, την οποία θα ‘’δει’’ η Hera, μερικά χρόνια αργότερα».