Το ραντεβού μας δίνεται σε ένα ήσυχο καφέ της Αιόλου. Ενας μοτοσικλετιστής περνά, τον αναγνωρίζει και τον χαιρετά. Ο Στέλιος Μάινας είναι δημοφιλής. Για την ακρίβεια, ένας από τους πιο δημοφιλείς ηθοποιούς στην Ελλάδα. Και ας έγινε ηθοποιός τυχαία, «γιατί ο γιος μιας μοδίστρας και ενός καπετάνιου δεν γίνεται συνήθως καλλιτέχνης» όπως λέει. Στα πρώτα του βήματα συνάντησε τον Κακογιάννη, τον Βουτσινά, τον Βολανάκη. Γκουρού χαρακτηρίζει τον τελευταίο. «Μία φορά σε έβλεπε και θυμόταν το όνομά σου, το τηλέφωνό σου απ’ έξω – ήταν αριθμομνήμων -, όλο σου το βιογραφικό. Υπήρξε ευεργέτης πολλών ηθοποιών. Εσωσε πολλούς νέους. Τους συντηρούσε από το υστέρημά του χωρίς να περιμένει τίποτα» λέει και περιγράφει το μικρό γραφειάκι που διατηρούσε ο Βολανάκης στα Εξάρχεια, εκεί όπου κέρναγε κουραμπιέδες Νέας Καρβάλης, χειμώνα καλοκαίρι.

Δίπλα σε αυτή τη γενιά πρόλαβε και ανδρώθηκε ο Στέλιος Μάινας ανήκοντας σε αυτό το σπάνιο είδος ηθοποιού που μπορεί να κινηθεί το ίδιο άνετα καλά σε δράμα και κωμωδία.  «Και όμως, την κωμωδία τη φοβήθηκα» υποστηρίζει. «Ισως γι’ αυτό δεν έμεινα σε αυτή. Δεν είμαι έμφυτα κωμικός. Δεν το ‘χω στο τσεπάκι. Είχα μάθει έναν τρόπο να παίζω. Οι πραγματικά μεγάλοι κωμικοί δεν προσπαθούν, δεν μπορούν απλά να κάνουν διαφορετικά. Ξεκλειδώνουν την προσωπική τους ήττα, γελοιοποιώντας την».

Κύριε Μάινα, είστε από τους ηθοποιούς που θα ανέβουν στη σκηνή αυτό το καλοκαίρι…

«Ξέρετε, θα συμμετείχα στην παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών «Bάκχες». Ματαιώθηκε για εφέτος. Θέλησα όμως να δώσω το «παρών» αυτό το καλοκαίρι με μια περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Και δεν ήταν βιοποριστικοί τόσο οι λόγοι. Δεν είμαι βέβαια κανένας πλούσιος, δεν είχα ποτέ σπίτι στην Κηφισιά και τετρακίνητο, αλλά αυτά τα χρόνια είχα κάνει τα κουμάντα μου και θα μπορούσα να μην εργασθώ για ένα διάστημα. Ηταν περισσότερο μια συμβολική κίνηση».

Και έτσι επιστρέφετε στον «Κήπο», ένα έργο του Μπρους Γκουτς που πραγματεύεται τη μοναξιά και στο οποίο συμπρωταγωνιστείτε με τη σύζυγό σας, την ηθοποιό Κάτια Σπερελάκη.

«Nαι. Δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι συναντιούνται. Ενας σκληρός βετεράνος του Βιετνάμ που αναρρώνει από μια εγχείρηση και μια ευαίσθητη γυναικά που προσλαμβάνεται για να τον φροντίσει. Και το ερώτημα γεννάται: μπορείς να είσαι αυθύπαρκτος στη ζωή; Ο COVID-19 μάς έδειξε ότι δεν γίνεται. Το ίδιο πρεσβεύει και ο Γκουτς, αυτός ο γλυκύτατος Καναδός που λατρεύει την Ελλάδα. Εχεις ανάγκη τον διπλανό σου».

Γίνατε ευρέως γνωστός το 1993 μέσα από τη σειρά «Οι Μεν και οι Δεν». Σας τρόμαξε η επιτυχία;

«Ναι. Και ξεκαθαρίζω ότι είναι μια σειρά που αγαπώ. Θα σας διηγηθώ μια ιστορία από εκείνη την εποχή. Είναι 24 Δεκεμβρίου και κατεβαίνω στον Πειραιά να δώσω μια συνέντευξη. Τότε οι πρωινές εκπομπές ήταν πολύ στα πάνω τους και το πρόγραμμα εξέπεμπε από κρουαζιερόπλοιο. Ερημος ο δρόμος. Ξαφνικά σταματά δίπλα μου ένα αυτοκίνητο. Ο οδηγός κατεβάζει το τζάμι και μου λέει: «ρε Μάινα, πες καμιά μαλ…. να γελάσουμε». Toν κοιτάζω και του απαντάω: «Φίλε μου, ίσως να μην το έχεις αντιληφθεί, αλλά είπες κάτι σοφό για το επάγγελμά μου: για όλους τους υπόλοιπους είμαστε διασκεδαστές και μόνο για τον εαυτό μας ηθοποιοί». Οταν τελείωσε η σειρά αυτή πήγα να παίξω στο θέατρο του Χουβαρδά».

Είστε ένα πρόσωπο που έχει συνδεθεί με το Μega. H επιστροφή του πώς σας φάνηκε;

«Με αφορά η επιστροφή του. Το Μega υπήρξε για χρόνια τροφοδότης της πνευματικής ζωής του τόπου, απευθυνόμενο στον μέσο Ελληνα. Φέρει βαριά προίκα σε ψυχαγωγία αλλά και ενημέρωση».

Αυτό το διάστημα γίνονται έντονες ζυμώσεις στον χώρο σας. Πώς βλέπετε πρωτοβουλίες όπως η κίνηση Support Art Workers;

«Γενικά φύσει και θέσει απεχθάνομαι το οπαδιλίκι. Προτιμώ να γίνομαι συνοδοιπόρος. Ως προς τους Support Art Workers, συμβαδίζω με το 90% των όσων λένε. Είμαι όμως ένας άνθρωπος πρακτικός, ίσως έχω και μια ηλικία. Τι θέλω να πω; Οτι οι καλλιτέχνες, όπως και όλοι οι άνθρωποι δηλαδή, πρέπει να αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα. Γιατί άλλο πράγμα είναι να είσαι ολλανδός εργαζόμενος, άλλο έλληνας και άλλο αφρικανός. Κάθε διεκδίκηση πρέπει να έχει έναν παρονομαστή, και αυτός ο παρονομαστής να είναι η πραγματικότητα».

Πιστεύετε ότι το υπουργείο Πολιτισμού ολιγώρησε;

«Πιστεύω ότι τα αντανακλαστικά ήταν άμεσα. Δεν με ενδιαφέρει να υποστηρίξω την υπουργό. Δεν έχω συμφέρον. Αλλά γνωρίζω ότι τα υπουργεία είναι αλληλεξαρτώμενα. Εν πολλοίς, τα μέτρα που θα παρθούν εξαρτώνται από το υπουργείο Οικονομικών και Εργασίας. Είδα θετικές κινήσεις: τον διπλασιασμό των θεατρικών επιχορηγήσεων στις Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες, τη δημιουργία μητρώου καλλιτεχνών. Θέλω να πιστεύω ότι τα μέτρα είναι ακόμη εν εξελίξει. Ισως είμαι αφελής. Αλλά το προτιμώ από το να είμαι καχύποπτος».

Μπορεί να προκύψει κάποια ευκαιρία μέσα σε αυτόν τον Αρμαγεδδώνα;

«Ναι, να σηκώσουμε το καπάκι και να δούμε τι μαγειρεύαμε τόσο χρόνια. Να μην έχει κανείς πλέον άλλοθι. Να μην πει κανείς δεν ήξερα. Γιατί οι ηθοποιοί δουλεύουμε τσάμπα. Εδώ και 15 χρόνια, όχι μόνο δεν αμειβόμαστε κατά τη διάρκεια των προβών, αλλά ούτε ασφαλιστική κάλυψη δεν λαμβάνουμε. Με την ανοχή των καλλιτεχνών, και συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου, σιγά-σιγά η αδυναμία των εργοδοτών να μας αποζημιώνουν για τις ασφαλιστικές εισφορές των προβών κατέληξε καθεστώς και «εθιμικό δίκαιο». Δεν ευθύνεται ο ηθοποιός που το ανέχεται όλο αυτό. Αν δεν το δεχόταν ίσως να μην είχε να πάρει ούτε τυρόπιτα. Και δεν πουλάω λαϊκισμό. Είναι ώρα να μπουν κανόνες».

Ιδεολογικά μάλλον τοποθετείστε στην Αριστερά. Πώς κρίνετε την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη;

«Ιδεολογικά είμαι συνοδοιπόρος κάθε σκεπτόμενου πολίτη που σέβεται και τιμά τον κόπο και τον αγώνα εκείνων που έβαλαν ένα λιθαράκι να πάει μπροστά ο τόπος. Eχουν μεσολαβήσει τόσες ματαιώσεις, τόσες διαψεύσεις, που θα επαναλάβω τη ρήση ενός μεγάλου άνδρα που καθοδήγησε αισθητικά και κατ’ επέκταση και ιδεολογικά τη γένια μου και με εκφράζει πλήρως. «Δύο είναι οι εχθροί της πολιτικής και του πολιτισμού: ο λαϊκισμός και ο ελιτισμός» είχε πει ο Μάνος Χατζιδάκις. Σε δύο κρίσιμα ζητήματα τώρα, στην κρίση στον Εβρο και στην αντιμετώπιση του COVID-19, η κυβέρνηση τα πήγε καλά. Βέβαια, τα ακόμη πιο δύσκολα ίσως τώρα ξεκινούν».

«Ο κήπος». Σκηνοθεσία Δημήτρης Μυλωνάς. Η παράσταση θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα.