Στο «γήπεδο» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται πια το μπαλάκι για το πολύπαθο έργο του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, καθώς, όπως υπογράμμισε σήμερα μιλώντας στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορώς, κ. Κώστας Καραμανλής, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πήρε υπεύθυνες πολιτικές αποφάσεις. Χαρακτηρίζοντας τις συζητήσεις με την Κομισιόν για την επανένωση με την Ολυμπία Οδό ως προχωρημένες, κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, ο υπουργός έριξε τα βέλη του στον ΣΥΡΙΖΑ για την κατάτμηση του έργου.

Όσον αφορά τη συμφωνία με τον παραχωρησιούχο της Ολυμπίας Οδού, αυτή έγινε, όπως είπε, σε χρόνο ρεκόρ 6 μηνών, με ένα προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ, έναντι των 510 εκατ. ευρώ που προβλεπόταν στην επιλογή της κατάτμησης που έκανε ο προκάτοχός του και βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ κ. Χρήστος Σπίρτζης.

Το μικροσκόπιο της Κομισιόν

Από τις τρεις απαιτούμενες εγκρίσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει ληφθεί, όπως ενημέρωσε, η πρώτη από την DGRegio, η οποία ουσιαστικά αποδέχεται ότι, από τη στιγμή που δεν προχωρά η κατάτμηση του έργου, εξασφαλίζεται η χρηματοδότηση από τη νέα προγραμματική περίοδο ως έργο phasing.

Επίσης, έχει ήδη σταλεί η πρώτη ειδοποίηση στην DGGrow -παρά τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία- η οποία και θα πρέπει να δώσει το πράσινο φως για να «ξανακολλήσει» το Πάτρα-Πύργος στην παραχώρηση. Ακολούθως, εφόσον τεκμηριωθεί ότι δεν υπάρχει μη συμβατή κρατική ενίσχυση, θα ληφθεί και η έγκριση από την DGComp.

Όσον αφορά το ενδιάμεσο διάστημα, μέχρι δηλαδή να ληφθούν οι εγκρίσεις και να προχωρήσει το έργο, η ολοκλήρωση του οποίου απαιτεί 36 μήνες, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά σε στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφαλείας, ύψους έως 30 εκ. ευρώ.

«Με άλλα λόγια, όσα ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπόρεσε να κάνει 4,5 χρόνια, τα πράξαμε εμείς σε λιγότερο από ένα έτος. Συντονισμένα και υπεύθυνα. Όποιοι θέλουν να μείνουν στο χθες, ας μείνουν. Εμείς προχωρούμε στο αύριο» είπε ο κ. Καραμανλής.

Διόδια θα υπάρχουν με τιμές ανάλογες με το υπόλοιπο εθνικό δίκτυο δηλαδή 0,06 ευρώ/χιλιόμετρο. Ο υπουργός μάλιστα αποκάλυψε πως το υπουργείο είναι διατεθειμένο να δώσει και πριμ για την ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου.

Βέλη στον ΣΥΡΙΖΑ για την κατάτμηση του έργου

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε ότι όταν, τον Οκτώβριο του 2014, η τότε κυβέρνησης δημοπράτησε το έργο του οδικού άξονα Πάτρας-Πύργου είχε εξασφαλισθεί η χρηματοδότηση ύψους 443 εκατ. ευρώ. «Αν η διαδικασία αυτή είχε προχωρήσει κανονικά, τότε το έργο θα ήταν έτοιμο από το 2019… Εδώ κι ένα χρόνο δηλαδή και θα είχε παραδοθεί στους πολίτες» τόνισε.

Ως προς το ιστορικό του πολύπαθου έργου, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ακύρωσε το διαγωνισμό, προχώρησε στο «σπάσιμο» του έργου σε 8 κομμάτια κι εν συνεχεία, καθυστέρησε 14 μήνες για να το επαναδημοπρατήσει.

«Είπατε τότε, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δήθεν το κάνετε αυτό για να κοστίσει το έργο λιγότερα. Και τελικά προέκυψε ακριβότερο από όσο θα ήταν ως ενιαίο έργο. Είπατε τότε, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δήθεν το κάνετε για να ευνοήσετε τον ανταγωνισμό. Και τελικά, από τον πολύ ανταγωνισμό, τέσσερις από τις οκτώ εργολαβίες τις πήρε η ίδια εταιρεία. Είπατε ότι δήθεν θέλετε να στηρίξετε και τις μικρότερες εταιρείες του χώρου. Και τελικά, κατά σατανική σύμπτωση, αυτές τις τέσσερις εργολαβίες τις πήρε η εταιρεία εκείνου του εργολάβου που θέλατε να κάνετε και καναλάρχη!» σημείωσε απευθυνόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση.

Ο κ. Καραμανλής καυτηρίασε συνολικά την τακτική των κατατμήσεων στα έργα, που κοστίζουν ακριβότερα, καθυστερούν και βάζουν σε περιπέτειες την ολοκλήρωση των έργων, φέρνοντας ως παράδειγμα την περίπτωση του Άκτιο-Αμβρακία. Χαρακτηριστικά είπε, «προβληματικές εταιρείες που αναλαμβάνουν τα έργα με τεράστιες εκπτώσεις και μετά δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Αυτό που λέτε ότι το έργο θα τέλειωνε, είναι εικονική πραγματικότητα».

Τα 8 κομμάτια του Πάτρα-Πύργος

Δίνοντας μια εικόνα για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι 8 εργολαβίες, ο κ. Καραμανλής έδωσε τα εξής στοιχεία:

· Στο 1ο δεν είχε γίνει καμία απολύτως εργασία και ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.

· Στο 2ο , αντί για 31% είχε σημειωθεί πρόοδος εργασιών στο 14%. «Αυτό ήταν και το καλύτερο από τα οκτώ. Στην καλύτερη δυνατή περίπτωση δηλαδή θα τελείωνε με σοβαρή καθυστέρηση μόνο αυτό και θα ήταν ένα τυφλό κομμάτι δρόμου, χωρίς σύνδεση πριν ή μετά», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.

· Στο 3ο τμήμα, δεν έγινε καμία εργασία γιατί εκκρεμούσε ακόμα στο ΣτΕ.

· Στο 4ο , δεν έγινε καμία απολύτως εργασία και ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.

· Στο 5ο, αντί για 33% είχαν υλοποιηθεί εργασίες μόνο στο 0,12%. “Εδώ παραλάβαμε και έναν ωραιότατο σκουπιδότοπο. Δεν πιστεύαμε στα μάτια μας!” σχολίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

· Στο 6ο τμήμα, αντί για 33% είχαν υλοποιηθεί εργασίες μόνο στο 2%.

· Στο 7ο , αντί για 33% είχαν υλοποιηθεί εργασίες μόνο στο 0,62%.

· Και στο 8ο, μετά από υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,1%, ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος και ενώ είχε εισπράξει προκαταβολή για το έργο ύψους 1.400.000 ευρώ, οι εργασίες που έχει εκτελέσει έχουν αξία μόλις 40.139,38 ευρώ.

«Καταλαβαίνετε για τι μιλάμε…Κι εσείς μας ρωτάτε γιατί δεν συνεχίσαμε το υποτιθέμενο έργο με αυτές τις συνθήκες; Γιατί αυτό προφανώς δεν μπορούσε να συνεχιστεί!» τόνισε ο κ. Καραμανλής.