Eιδική στήριξη, συνολικού ύψους 115 εκατ. ευρώ, στον κρίσιμο κλάδο των αερομεταφορών ανακοίνωσαν από κοινού τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών.

Για το πακέτο που αφορά συνολικά το οικοσύστημα των αερομεταφορών, που απασχολεί άμεσα 11.000 εργαζόμενους, είχε γράψει το Βήμα της Κυριακής .

Με το ειδικό πακέτο επεκτείνονται η προσωρινή αναστολή συμβάσεων εργασίας ως τον Ιούλιο, καθώς και η έκπτωση 40% στα ενοίκια ως και τον Αύγουστο, οι εργαζόμενοι εντάσσονται στο πρόγραμμα επιδότησης εργασίας και προβλέπεται μόνιμος συντλεστής 15% στον φόρο μισθωτών υπηρεσιών για το πτητικό προσωπικό. Ακόμη, προβλέπεται αποζημίωση 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση για Απρίλιο και Μάιο στις πτήσεις άγονων γραμμών.

Σύμφωνα δε με τη σχετική ανακοίνωση, οι ελληνικές εταιρίες του κλάδου (αεροπορικές, εταιρίες υπηρεσιών εδάφους-handling, αεροδρόμια) είχαν πολύ καλές επιδόσεις τα τελευταία χρόνια, χάρη στις υψηλές τουριστικές αφίξεις και εισπράξεις, «για αυτό, δεν χρειάζονται υπέρογκα ποσά στήριξης, ούτε άμεσες κεφαλαιακές ενισχύσεις (capital injection), όπως έγινε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες». Αποστροφή που φαίνεται ότι απαντά στις αιτιάσεις περί ειδικής στήριξης συγκεκριμένων εταιρειών, όπως η Aegean, στο πρότυπο της Air France/KLM ή πόσο μάλλον της γερμανικής Lufthansa, της οποίας βέβαια το πακέτο ύψους κοντά στα 10 δισ. ευρώ έχει σκοντάψει.

Αναλυτικά το ειδικό πακέτο προβλέπει τα εξής:

1. Επέκταση οριζόντων μέτρων στις μεταφορές για την περίοδο μετά τον Μάιο 2020

Τα οριζόντια μέτρα στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων της πρώτης φάσης
αντιμετώπισης της κρίσης συνεχίζονται και μετά τον Μάιο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον
τομέα των μεταφορών, ο οποίος και περιλαμβάνει, φυσικά, και τις επιχειρήσεις του
ευρύτερου κλάδου των αεροπορικών μεταφορών. Πρόκειται για μέτρα, όπως η προσωρινή αναστολή των συμβάσεων εργασίας για τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων, συνοδευόμενη από ειδική έκτακτη αποζημίωση, μέχρι και τον Ιούλιο και η έκπτωση 40% στα ενοίκια των επιχειρήσεων, μέχρι και τον Αύγουστο, και των εργαζομένων σε αυτές οι οποίοι βρίσκονται σε προσωρινή αναστολή της σύμβασης εργασίας μετά τον Μάιο.

Προβλέπεται ότι η χρήση της αποζημίωσης ειδικού σκοπού που θα κάνουν οι εργαζόμενοι
του κλάδου των αερομεταφορών θα έχει κόστος περί τα 22 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας
υπόψη και την κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών από το Κράτος.

2. Πρόγραμμα «Συν-Εργασία».
Το πρόγραμμα θα αφορά την περίοδο 15 η Ιουνίου μέχρι και 31 η Δεκεμβρίου 2020. Επιπλέον,
προβλέπεται επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδότη και εργαζομένου) για τον εργασιακό χρόνο που δεν απασχολούνται οι εργαζόμενοι. Το όφελος από αυτή την παρέμβαση εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ, έως τον Δεκέμβριο του 2020.

3. Ειδική φορολόγηση πτητικού προσωπικού
Αντί της φορολόγησης στην κλίμακα εισοδήματος, προβλέπεται ειδικός συντελεστής 15%
για τον φόρο μισθωτών υπηρεσιών των πιλότων αεροσκαφών, πληρωμάτων καμπίνας και
τεχνικών αεροσκαφών, όπως ισχύει για τη φορολόγηση ναυτικών. Αυτό θα οδηγήσει σε
μείωση του μισθολογικού κόστους των εταιριών του κλάδου, με εξοικονόμηση 7,7 εκ. ευρώ
κατ’ έτος. Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί μόνιμο μέτρο.

4. Αποζημίωση πτήσεων Απριλίου-Μαΐου με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση (πλέον
ΦΠΑ)
Για πτήσεις εκμετάλλευσης τακτικών αεροπορικών γραμμών, στις οποίες έχουν επιβληθεί
υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας, καταβάλλεται κατ’ εξαίρεση, κατά το δίμηνο
Απριλίου και Μαΐου 2020, επιπλέον αντιστάθμισμα στις εν λόγω πτήσεις, που ανέρχεται
στο ποσό των είκοσι (20) ευρώ ανά προσφερόμενη θέση, πλέον αναλογούντα ΦΠΑ. Το
όφελος του κλάδου από την εν λόγω διάταξη εκτιμάται στα 6 εκατ. ευρώ.

5. Μείωση ΦΠΑ στις μεταφορές
Η μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές από το 24% στο 13%, για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31
Οκτωβρίου 2020, θα έχει θετική επίπτωση και στις αερομεταφορές. Η απώλεια δημοσίων
εσόδων από το συγκεκριμένο μέτρο εκτιμάται, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαίτερες
συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί κατά την τρέχουσα περίοδο, στα 30 εκατ. ευρώ.

Η ειδική στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών που η συνολική του συνεισφορά στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙΑΤΑ, ανέρχεται σε 10,2% του ΑΕΠ και στηρίζει συνολικά 457.000 θέσεις εργασίας. Αφορά 306 εταιρίες και 11.000 απασχολούμενους και η συστημική του σημασία έγκειται στο γεγονός ότι το 82-85% των τουριστικών εσόδων της χώρας (σύνολο εσόδων 18 δισ. ευρώ ετησίως), προέρχεται από τους τουρίστες που επισκέπτονται με αεροπλάνο τη χώρα μας και χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες των αεροδρομίων.

Δεδομένου ότι, η οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα στην Ελλάδα επανέρχεται σταδιακά από τις 4 Μαΐου, μετά την άρση του lockdown, ενώ η χώρα θα αρχίσει να υποδέχεται τουρίστες και από το εξωτερικό από τις 15 Ιουνίου 2020, οι τουριστικές αφίξεις θα επηρεάσουν θετικά το πτητικό έργο και την κίνηση στα αεροδρόμια.

Υπενθυμίζεται δε ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν επωφεληθεί από τα οριζόντια μέτρα που ελήφθησαν από την Ελληνική Κυβέρνηση από την αρχή της κρίσης, όπως:

– αναστολή των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων,
– προσωρινή αναστολή των συμβάσεων εργασίας για τους εργαζόμενους των
επιχειρήσεων, συνοδευόμενη από ειδική έκτακτη αποζημίωση,
– έκπτωση 40% στα ενοίκια των επιχειρήσεων και των εργαζομένων σε αυτές,
– δυνατότητα για εκ περιτροπή εργασία στις επιχειρήσεις, λόγω της κρίσης, κατά την
πρώτη φάση αντιμετώπισής της,
– παροχή της έκτακτης αποζημίωσης στους μικρούς επαγγελματίες που
δραστηριοποιούνται εντός πληττόμενων κλάδων,
– δυνατότητα συμμετοχής στο σχήμα της επιστρεπτέας προκαταβολής, τόσο της
πρώτης φάσης, όσο και της επικείμενης δεύτερης φάσης, συνολικού ύψους 2 δισ.