«Φύγαμε» για σινεμά!

Τι περιμένουμε στα θερινά σινεμά τον Ιούνιο από τις κινηματογραφικές εταιρείες, που αργά αλλά σταθερά θα διακινήσουν τις ταινίες τους, καθότι μόνο στην πράξη θα φανεί τι ακριβώς θα συμβεί, όχι μόνο στους κινηματογράφους αλλά γενικότερα στους χώρους ψυχαγωγίας

Δεν χωράει καμία αμφιβολία στο ότι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού που μας έρχεται όλες οι μορφές ψυχαγωγίας θα έχουν υπoστεί αλλαγές, όχι μόνο πρακτικές αλλά και ψυχολογικές. Η απειλή του COVID-19 δεν έχει ξεπεραστεί, ο φόβος παραμένει φωλιασμένος στη συνείδηση ενός μεγάλου μέρους του κόσμου και τα αυστηρά μέτρα που θα παρθούν στους χώρους ψυχαγωγίας θα είναι σαφή μόνο στην πράξη.

Ωστόσο, ο κινηματογράφος, το πιο λαϊκό μέσο ψυχαγωγίας στη χώρα μας (και όχι μόνο) καλά φαίνεται να κρατεί. Παρά τις δυσκολίες στον καλοκαιρινό ορίζοντα, τα γραφεία κινηματογραφικής διανομής έχουν αρκετό υλικό στη διάθεσή τους: όχι μόνο τις ταινίες του περασμένου χειμώνα που θα ολοκληρώσουν την καριέρα τους εν μέσω θέρους, αλλά και καινούργιες που αναμένεται να κάνουν θερινή πρεμιέρα.

Ενθαρρυντικό πάντως είναι το γεγονός ότι με το διάγγελμά του την περασμένη Τετάρτη, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι ο ΦΠΑ των θερινών κινηματογράφων θα μειωθεί από 24% σε 13%. «Αυτό είναι μια ανάσα» ανέφερερε στο «Βήμα» ο αιθουσάρχης του «ΑΘΗΝΑΙΑ» στο Κολωνάκι κ. Σωτήρης Ρίγγας.

Ο Ιούνιος πάντως είναι ένας μήνας στον οποίο η διανομή θα κινηθεί με αρκετές επιφυλάξεις, αν και ένας από τους πρώτους, δυνατούς τίτλους νέων ταινιών που θα διανεμηθούν έχει τον ειρωνικό τίτλο «Φύγαμε». Πρόκειται για την τελευταία ταινία κινουμένων σχεδίων της PIXAR («Ψάχνοντας τον Νέμο», «Ρατατούης», «Up») που αυτή τη φορά κάνει μια βουτιά στον κόσμο των ξωτικών, τα οποία θα ζήσουν μια απρόβλεπτη και συναρπαστική περιπέτεια όταν ένα ξόρκι «στραβώνει». Ξωτικά-έφηβοι, μονόκεροι-χαμίνια, δράκοι-κατοικίδια, Κένταυροι-αστυνόμοι και πολλά άλλα πλάσματα παρελαύνουν στην ταινία που φέρει την υπογραφή του Νταν Σκάνλονστη σκηνοθεσία («Μπαμπούλες πανεπιστημίου») και θα παιχτεί τόσο μεταγλωττισμένη όσο και στην πρωτότυπη, αγγλική γλώσσα με υποτίτλους.

Γαλλική κυριαρχία

Σε εντελώς διαφορετικό κλίμα, πάντα την Πέμπτη 4 Ιουνίου, ανοίγει η ταινία «Μάντεψε ποιος ήρθε για τα γενέθλιά σου» («Happy birthday»), μια από τις πάρα πολλές γαλλικές που είναι προγραμματισμένες για τον Ιούνιο. Τη σκηνοθέτησε ο Σεντρίκ Καν,ο οποίος «παρακολουθεί» τα περιστατικά που πρόκειται να λάβουν χώρα ανάμεσα στα μέλη μιας μεγάλης γαλλικής οικογένειας που συγκεντρώνεται σε μια έπαυλη στη Νότια Γαλλία για να γιορτάσει τα γενέθλια της μητέρας – καμία άλλη από την Κατρίν Νενέβ. Είναι σχεδόν όλοι εκεί: πατέρας, γιοι, σύζυγοι, σύντροφοι, εγγόνια. Ενώ όμως όλα μοιάζουν να πηγαίνουν μια χαρά, η εμφάνιση του «μαύρου προβάτου» της οικογένειας (Εμανουέλ Μπερκό), αναστατώνει τη συγκέντρωση. Αξίζει να πούμε ότι αυτή η ταινία είχε ανοίξει την εβδομάδα που πάρθηκαν τα μέτρα για τον κορωνοϊό, άρα δεν κατάφερε να επικοινωνήσει με το ελληνικό κοινό, που τώρα, επιτέλους, θα μπορέσει να τη δει.

Στην ίδια περίπτωση της παραλίγο διανομής εμπίπτει και η ταινία «Οι μεταφραστές» («Les traducteurs») του Ρεζίς Ρονάρ που διανέμεται στις 18 Ιουνίου και είναι ένα παράξενο θρίλερ που θυμίζει συνθήκη βιβλίου μυστηρίου και εγκλήματος Αγκαθα Κρίστι. Οι μεταφραστές του τίτλου της ταινίας προέρχονται από διάφορες χώρες του κόσμου (ανάμεσά τους και η Ελλάδα με «εκπρόσωπο» τον Μανώλη Μαυροματάκη), οι οποίοι για λογαριασμό ενός πάμπλουτου εκδότη (Λαμπέρ Ουιλσόν) καλούνται να κάνουν ταυτοχόρονως τη μετάφραση ενός μυθοστορήματος που αναμένεται να γίνει παγκόσμιο μπεστ σέλερ. Ομως στον χώρο όπου βρίσκονται κλεισμένοι πολλά και διάφορα θα αρχίσουν να συμβαίνουν και η διαρροή ενός μέρος του βιβλίου στο Διαδίκτυο κάνει τα πράγματα ακόμα χειρότερα…

Γαλλική όμως είναι και η θαυμάσια ταινία του Σεντρίκ Κλαπίς «Μόνοι στο Παρίσι» («Deυx moi»), επίσης για τον Ιούνιο. Πρόκειται για την ιστορία δύο μοναχικών ανθρώπων, του Ρεμί (Φρανσουά Σιβίλ) και της Μελανί (Ανα Ζιραρντό) που μένουν στην ίδια παριζιάνικη γειτονιά, δεν γνωρίζονται μεταξύ τους και κάποια στιγμή ίσως συναντηθούν. Μια ταινία που ανεπιφύλακτα συνιστούμε καθότι την έχουμε δει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ της Unifrance στο Παρίσι τον περασμένο Ιανουάριο.

Μέσα στον Ιούνιο θα δούμε επίσης τα «Πουλιά στον αέρα» («Le dindon»), μια κινηματογραφική μεταφορά του έργου ερωτικής απιστίας του Ζορζ Φεϊντόγυρισμένη από τον Τζαλίλ Λεσπέρ. Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο δημοφιλής γάλλος κωμικός Ντανί Μπουν δίπλα στους Αλίς Πολ, Καμίλ Λελούς και Γκιγιόμ Γκαγέν. Ο Μπουν είναι επίσης πρωταγωνιστής στην τρελή κωμωδία του Λουντοβίκ Κολμπό Ζαλστάν «Οι αταίριαστοι» («Le lion») που θα ανοίξει στις 4 Ιουνίου. Οι αταίριαστοι του τίτλου είναι ο ίδιος ο Μπουν και ο Φιλίπ Κατρίν που υποδύεται τον… ψυχίατρό του. Περί τα τέλη του μηνός, ένα πολύ γνώριμο πρόσωπο, ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ, πρωταγωνιστεί στο «Ρουά ματ» («Fatih»)του Πιερ-Φρανσουά Μαρτέν-Λαβάλ. Η ταινία περιγράφει τη σχέση ανάμεσα σε έναν κορυφαίο γάλλο προπονητή σκακιού με έναν οκτάχρονο σκακιστή από το Μπανγκλαντές, ο οποίος μαζί με τον πατέρα του βρίσκονται στο χείλος της αστεγίας και της απελπισίας στο σύγχρονο Παρίσι. Ωσπου τα πράγματα θα αλλάξουν…

Eνδιαφέρουσα όμως είναι και η ιδέα που διαχειρίζεται ο Κριστόφ Ονορέ στην ταινία «Μια νύχτα μαγική» («Chambre 212»), που επίσης θα παιχτεί στις αίθουσες τον Ιούνιο – η μόνη της «μικρής» εταιρείας One From the Heart. Εδώ, ύστερα από 20 χρόνια γάμου, μια γυναίκα (Κιάρα Μαστρογιάνι) αποφασίζει ν’ αφήσει πίσω της τη συζυγική στέγη και να εγκατασταθεί στο δωμάτιο 212 του ξενοδοχείου απέναντι από το σπίτι της, από όπου έχει πανοραμική θέα του διαμερίσματός της. Και φυσικά του συζύγου της, όπως – κατά μια έννοια – του ίδιου του γάμου της. Αλλοτε ονειρικό, άλλοτε ρεαλιστικό, άλλοτε κωμικό και άλλοτε μελαγχολικό, το φιλμ είναι ένας απολογισμός ζωής, ειπωμένος με αρκετά πρωτότυπο τρόπο.

Τέλος, γυρισμένη στη Λατινική Αμερική, η τελευταία ταινία του γάλλου σκηνοθέτη Ολιβιέ Ασαγιάς «Wasp Network» είναι και αυτή προγραμματισμένη για τον Ιούνιο στα σινεμά. Το φιλμ, στο οποίο πρωταγωνιστούν ο Εντγκαρ Ραμίρεζ, η Πενέλοπε Κρους και ο Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, πραγματεύεται την αληθινή ιστορία ενός γκρουπ κουβανών στρατιωτικών οι οποίοι αναγκάστηκαν να βάλουν στον πάγο τις οικογένειές τους προκειμένου να γίνουν πράκτορες του κομμουνιστικού καθεστώτος στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η ταινία προβλήθηκε πέρυσι στο Φεστιβάλ της Βενετίας διεκδικώντας τον Χρυσό Λέοντα.

Από τον Πινόκιο στο Μπόλιγουντ

Κάποιες εταιρείες δεν θα ρισκάρουν τη διανομή των ταινιών α’ προβολής στο πρώτο 15ήμερο του Ιουνίου, οπότε οι αίθουσες θα παίξουν και πολλές επαναλήψεις. Η ODEON, για παράδειγμα, θα διανείμει την πρώτη νέα ταινία της την Πέμπτη 18 Ιουνίου και αυτή θα είναι ο «Πινόκιο» («Pinnochio») του Ματέο Γκαρόνε. Σταρ της ταινίας δεν είναι ο ίδιος ο κούκλος του πασίγνωστου παραμυθιού του Γκολντόνι, αλλά ο «πατέρας» του, ο ξυλουργός Τζεπέτο, τον οποίο υποδύεται ο Ρομπέρτο Μπενίνι. Να θυμίσουμε εδώ ότι ο Μπενίνι έχει κι αυτός υποδυθεί τον ξύλινο κούκλο στην ταινία που σκηνοθέτησε ο ίδιος το 2004.  Ως τις 18 Ιουνίου πάντως (αλλά και αργότερα) πολλές από τις ταινίες της ODEON που ήδη προβάλλονταν πριν από την καραντίνα θα συνεχίσουν να παίζονται. Ανάμεσά τους οι «1917» του Σαμ Μέντες, η «Βροχερή μέρα στη Νέα Υόρκη» του Γούντι Αλεν, το «Πόνος και δόξα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ και το «The Gentlemen» του Γκάι Ρίτσι.

Στις 18 Ιουνίου αναμένεται να ανοίξoυν και τα «Ονειρα στην Καλιφόρνια» («The high hope») της Νίσα Γκανάτρα, μια ταινία που πραγματεύεται τον κόσμο της μουσικής βιομηχανίας του Λος Αντζελες με κεντρικές ηρωίδες μια σούπερ σταρ με φωνητικό ταλέντο και υπέρμετρο εγωισμό (Τρέισι Ελις Ρος) και την παραμελημένη προσωπική βοηθό της (Ντακότα Τζόνσον), η οποία έχει περιοριστεί στο να κάνει καθημερινά θελήματα, χωρίς όμως να έχει εγκαταλείψει το παιδικό της όνειρο, που είναι να γίνει μουσική παραγωγός.

Στις 11 Ιουνίου το «Bloodshot»του Ντέιβιντ Γουίλσον, με πρωταγωνιστή τον «μάτσο» Βιν Ντίζελ, φέρνει στην οθόνη τις περιπέτειες ενός κόμικ υπερήρωα που επανήλθε στη ζωή χάρη στην προηγμένη τεχνολογία μιας διφορούμενης οργάνωσης. Για την ίδια ημερομηνία όμως έχει προγραμματιστεί και η πολυβραβευμένη ρομαντική ινδική ταινία της Ροχένα Γκέρα «Μη με λες κύριο» («Sir»), που αναφέρεται σε μια ιστορία απαγορευμένης αγάπης με φόντο τα στερεότυπα και τον έντονο κοινωνικό διαχωρισμό που επικρατεί στην Ινδία.

Αφιέρωμα στον Μπονγκ Τζουν Χο

Για όσους αγάπησαν τα κορεατικά «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν Χο που εφέτος θριάμβευσαν στα Οσκαρ κερδίζοντας τέσσερα βραβεία, ανάμεσα στα οποία τα καλύτερης ταινίας, καλύτερης διεθνούς ταινίας και εκείνο της καλύτερης σκηνοθεσίας, η ψηφιακή πλατφόρμα Cinobo, που όμως ασχολείται και με την κινηματογραφική διανομή, προετοίμασε ένα μεγάλο αφιέρωμα στον ταλαντούχο σκηνοθέτη. Από το ντεμπούτο του το 2000, με την ταινία «Σκύλος που γαβγίζει», φάνηκε ότι ο Μπονγκ Τζουν Χο είναι ένας δημιουργός που δεν περιορίζεται στις αποδεκτές παραμέτρους του χιούμορ, της αγωνίας ή του τρόμου. Οι ταινίες του (στις οποίες πάντα υπάρχουν στοιχεία ενδοοικογενειακών σχέσεων και ταξικών δυναμικών) είναι καθηλωτικά θρίλερ και ταυτόχρονα τραγικωμωδίες χαρακτήρων, αρχετυπικές τραγωδίες ή κοινωνικές σάτιρες. Οι παλαιότερες ταινίες του «Μνήμες φόνων», «Μητέρα» και «Σκύλος που γαβγίζει» περιλαμβάνονται στο αφιέρωμα, από το οποίο φυσικά δεν θα λείπουν τα «Παράσιτα». Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για το αθηναϊκό κοινό να ανακαλύψει ευρύτερα το έργο του σκηνοθέτη, του οποίου παλαιότερες ταινίες, όπως οι «Snowpiercer» και  «Επισκέπτης», είχαν συναρπάσει το σινεφίλ κοινό.

Ενα συναρπαστικό ταξίδι στην Ελλάδα

Τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου οι αίθουσες είναι προγραμματισμένες να φιλοξενήσουν την τελευταία μέχρι σήμερα ταινία «ταξιδιού» του τρίο Μάικλ Γουίντερμποτομ – Στιβ Κούγκαν – Ρομπ Μπράιντον, που είναι το «Ταξίδι στην Ελλάδα» («The trip to Greece»). Ακόμη ένας ειρωνικός τίτλος, αφού ένα από τα πιο φλέγοντα ερωτήματα του τρέχοντος καλοκαιριού είναι πόσοι τελικά θα είναι οι ταξιδιώτες του εξωτερικού με προορισμό την Ελλάδα και τις φυσικές ομορφιές της. Αυτές δηλαδή που θα ζήσουν από κοντά ο Κούγκαν και ο Μπράιντον που συνεχίζουν στη χώρα μας τη σειρά των διάσημων κινηματογραφικών οδοιπορικών τους.

Ολα είχαν ξεκινήσει το 2010 με το «The Trip», και πάλι σε σκηνοθεσία Μάικλ Γουίντερμποτομ, που με «ξεναγούς» τους δύο διάσημους ηθοποιούς όργωσε τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια της Βρετανίας, φτιάχνοντας έτσι έναν πολύ πρωτότυπο τουριστικό οδηγό, από τον οποίο δεν απουσίαζε το καυστικό χιούμορ. Ακολούθησαν τα ταξίδια τους στην Ιταλία και στην Ισπανία και τώρα σειρά έχει η Ελλάδα. Μάλιστα, τον περασμένο Ιανουάριο ο Μπράιντον μοιράστηκε στα κοινωνικά δίκτυα μια φωτογραφία του με τον Κούγκαν κάνοντας λόγο για την επανένωσή τους στη χώρα μας. Στη λεζάντα γράφει «Γεύμα με έναν φίλο, για να συζητήσουμε την ταινία «Ταξίδι στην Ελλάδα»». Ενθουσιώδης όμως ήταν και ο Κούγκαν, ο οποίος, όταν στα τέλη του 2018 εμφανίστηκε σε ένα επεισόδιο του «Off Camera With Sam Jones» για την προώθηση της ταινίας «Stan & Ollie», άφησε να διαρρεύσει ότι μια τέταρτη ταινία «The Trip» ήταν στα σκαριά. «Θα κάνουμε ακόμα ένα ταξίδι την επόμενη χρονιά, που είναι το «Ταξίδι στην Ελλάδα»». Ευχής έργον, πάντως, ανάλογα ταξίδια ανά την Ελλάδα να κάνουν όσο το δυνατόν περισσότεροι τουρίστες…

Πολιτισμός
Σίβυλλα
Helios Kiosk