Ενθαρρυντικά αποτελέσματα έδωσαν οι πρώτες κλινικές δοκιμές ενός εμβολίου για τον ιό SARS-CoV-2 το οποίο αναπτύσσεται από την εταιρεία Moderna. Αν και χρειάζεται να μεσολαβήσουν κι άλλες κλινικές δοκιμές ώστε να κριθεί οριστικά η αποτελεσματικότητά του, το εμβόλιο με την προσωρινή ονομασία «mRNA-1273» πέρασε επιτυχώς τη Φάση 1, της οποίας ο στόχος είναι η μελέτη των ανοσολογικών αποκρίσεων στον ανθρώπινο οργανισμό σε διάφορες δόσεις του εμβολίου. Συγκεκριμένα, 45 υγιείς εθελοντές χωρίστηκαν ανά 15 σε τρεις ομάδες, σε καθεμία από τις οποίες χορηγήθηκε διαφορετική δόση εμβολίου: 25 μg, 100 μg και 250 μg. Όλοι οι εθελοντές ανέπτυξαν αντισώματα απέναντι στον ιό, ενώ οκτώ συνολικά άνθρωποι από τις δύο πρώτες ομάδες εθελοντών ανέπτυξαν εξουδετερωτικά αντισώματα για τον ιό σε επίπεδο αντίστοιχο ή και μεγαλύτερο από αυτό που έχει παρατηρηθεί σε ασθενείς οι οποίοι είχαν προσβληθεί από τον ιό και ανέρρωσαν. Το διακύβευμα σε αυτή τη φάση είναι να εντοπιστεί η δόση η οποία ταυτόχρονα προκαλεί την επιθυμητή απόκριση και είναι ασφαλής για τον οργανισμό.

Ένα mRNA εμβόλιο

Το υπό ανάπτυξη εμβόλιο πρόκειται για ένα mRNA εμβόλιο, ένα βιολογικό παρασκεύασμα το οποίο διαφοροποιείται από τα κλασικά εμβόλια τα οποία βασίζονται στην εισαγωγή αδρανοποιημένων παθογόνων μικροοργανισμών ή πρωτεϊνών αυτών στον οργανισμό ώστε να προκληθεί ανοσολογική απόκριση. Στην περίπτωση του σχετικά καινούριου τύπου εμβολίων οι ερευνητές συνθέτουν σε πρώτο στάδιο ένα mRNA μόριο το οποίο περιέχει μερικές από τις πληροφορίες τις οποίες κωδικοποιεί το γενετικό υλικό του ιού. Όταν το μόριο εισαχθεί στον οργανισμό, τα κύτταρα αρχίζουν να συνθέτουν μερικές από τις πρωτεΐνες του ιού, οι οποίες ωστόσο είναι ακίνδυνες αφού δεν μπορούν να συγκροτήσουν ένα ολοκληρωμένο ιικό στέλεχος. Ο οργανισμός αναγνωρίζει αυτές τις «ξένες» πρωτεΐνες και ενεργοποιεί εξειδικευμένη ανοσολογική απόκριση. «Τα αποτελέσματα της Φάσης 1, παρόλο που είναι πρώιμα, καταδεικνύουν ότι ο εμβολιασμός με το συγκεκριμένο mRNA προκαλεί ανοσολογική απόκριση ίδιας εμβέλειας με αυτή που προκαλείται έπειτα από φυσική μόλυνση» ανέφερε σε σχετικές δηλώσεις του ο Δρ. Ταλ Ζακς, επικεφαλής ιατρικός σύμβουλος της εταιρίας.

Παράλληλα, ένα άλλο ιδιαίτερα ενδιαφέρον αποτέλεσμα της μελέτης του συγκεκριμένου εμβολίου ήταν ότι το εν λόγω mRNA σε προκλινικές μελέτες εμποδίζει πλήρως την αναπαραγωγή του ιού SARS-CoV-2 σε πνεύμονες ποντικών. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ήδη έχει εγκριθεί από την Υπηρεσία Τροφίμων κα Φαρμάκων (FDA) των ΗΠΑ η μελέτη της αποτελεσματικότητας του εμβολίου στην επόμενη φάση κλινικών δοκιμών