Δανεισμός με εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου, επιδότηση εργασίας και ένταξη σε ειδικά μέτρα κάλυψης απωλειών λόγω COVID-19 (φορολογικές ελαφρύνσεις, συμψηφισμοί, επιδοτήσεις επιτοκίων) συνθέτουν τους τρεις άξονες της κρατικής στήριξης προς της Aegean. Τα εν λόγω «εργαλεία» χαρτογράφησε ο πρόεδρος του ελληνικού αερομεταφορέα, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, στη σημερινή διάσκεψη με τους επενδυτές. Όπως εξήγησε, το μέγεθος της κρατικής ενίσχυσης θα είναι καθοριστικό για το πλάνο ανάκτησης των μεγεθών που είχε πριν την κρίση.

Στόχος είναι η Aegean να φτάσει το 2021 στο 75-80% των μεγεθών του 2019, όμως το πόσο εφικτό είναι αυτό θα εξαρτηθεί απόλυτα από τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Σε άλλη περίπτωση, η εταιρεία, που τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται συνεχώς, θα αναγκαστεί να «μικρύνει», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Ως ορόσημο μάλιστα ο κ. Βασιλάκης έθεσε το επόμενο 15ήμερο, κατά το οποίο θα είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουν οι αποφάσεις της κυβέρνησης, προκειμένου ο βασικός carrier της χώρας να σχεδιάσει την επανεκκίνησή του.

«Κάνουμε ό,τι μπορούμε και δεν είναι δυνατό να μην στραφούμε για βοήθεια και στο κράτος, ειδικά με δεδομένο ότι οι άλλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη το έχουν κάνει και μάλιστα με σημαντικά κεφάλαια» ανέφερε, υπογραμμίζοντας ότι αρκετές από αυτές είναι ζημιογόνες, τη στιγμή που η Aegean είναι μία υγιής και κερδοφόρος εταιρεία. Όμως το γεγονός ότι η είναι από τους λίγους Ευρωπαΐους αερομεταφορείς που δεν έχουν λάβει στήριξη, επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα της.

Επίσης, με τον δικό του τρόπο, απάντησε και στις φήμες περί κρατικοποίησης της αεροπορικής εταιρείας, τονίζοντας ότι η Aegean «δεν θα θυσιάσει την ευελιξία της», ενώ ξεκαθάρισε ότι δεν ζητείται στήριξη πολλαπλάσια της κεφαλαιακής επάρκειας της εταιρείας. Αναλυτές εκτιμούν ότι οι ανάγκες της εταιρείας θα ανέλθουν σε 400 εκατ. ευρώ.

Κάνοντας λόγο για μια πρωτοφανή κρίση, και επιφυλασσόμενος για όποια εκτίμηση, δεδομένου ότι κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τις εξελίξεις των επομένων μηνών, επισήμανε ότι «μετά την προσαρμογή που θα έχουμε ως εταιρεία και με το παρελθόν που έχουμε χτίσει ξεπερνώντας επιτυχώς τρεις κρίσεις, θεωρώ ότι θα αντεπεξέλθουμε σε όσες παραμέτρους τουλάχιστον είναι στον δικό μας έλεγχο».

Από το ζενίθ, στο ναδίρ για τα έσοδα

Μείωση εσόδων κατά 59% κατέγραψε για το πρώτο τρίμηνο του έτους η Aegean, παρά τα θετικά αποτελέσματα των πρώτων δύο μηνών που η επιβατική κίνηση παρουσίασε αύξηση κατά 11,7%. Οι συνέπειες του κορωνοϊού ήταν τραγικές, με τα αεροσκάφη να καθηλώνονται στο έδαφος. Η κακή πορεία του Μαρτίου οδήγησε τα έσοδα του τριμήνου στα 145 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 50% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Εχοντας καταγράψει στο τελευταίο τρίμηνο του 2019 και τους πρώτους δύο μήνες του 2020, τις καλύτερες ιστορικά επιδόσεις της, όπως σημείωσε ο κ. Βασιλάκης, η αεροπορική εταιρεία βίωσε έναν «καταστροφικό» Μάρτιο. Ειδικότερα, έκανε βουτιά κατά 59% στα έσοδα συγκριτικά με τον Μάρτιο του 2019.

Όσον αφορά το δεύτερο τρίμηνο του 2020, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο. Αν και το μηνιαίο κόστος έχει περιοριστεί σε 26-28 εκατ. ευρώ, η αεροπορική εταιρεία «καίει» σε μηνιαία βάση ρευστότητα ύψους 40 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία κατόπιν αιτήματος της κυβέρνησης διατήρησε έναν βασικό κορμό πτήσεων εσωτερικού για το οποίο έλαβε 2 εκατ. ευρώ ως ενίσχυση, προκειμένου να καλύψει τα λειτουργικά της έξοδα.

Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε, όμως, ότι το τρίτο τρίμηνο θα είναι ελαφρώς βελτιωμένο από άποψη ταμειακών ροών (cash flow), αλλά όπως ανέφερε θα απαιτηθούν μήνες ωσότου τα έσοδα μίας πτήσης να υπερβούν το κόστος. Στο best case senario, όπως το ονόμασε, οι πτήσεις εξωτερικού τον Ιούλιο θα φτάσουν στο 25% για να ξεπεράσουν το 50% του συνήθους προγράμματος μέχρι τον Σεπτέμβριο.

Σχετικά με το προσωπικό, εκ του οποίου το 70% έχει τεθεί σε καθεστώς αναστολής εργασίας κατ’εφαρμογή των κυβερνητικών διατάξεων. Όμως, όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος, κ. Δημήτρης Γερογιάννης, οι επόμενες κινήσεις της εταιρείας θα εξαρτηθούν από το πρόγραμμα επιδότησης εργασίας -στο πρότυπο του γερμανικού kurzabeit- που θα ανακοινώσει η κυβέρνηση.

Η Aegean λειτουργεί σήμερα με 300 άτομα λιγότερα από το περασμένο καλοκαίρι, ενώ υπάρχουν ακόμη 580 εργαζόμενοι σε εποχική βάση. Σε πρώτη φάση, έχει προχωρήσει στην μη ανανέωση περίπου 150 εποχικών συμβάσεων, ενώ ο αριθμός των πιλότων της θα μειωθεί κατά 20%, με τη μη ανανέωση ορισμένου χρόνου συμβάσεων ξένων πιλότων.

Υπό διαπραγμάτευση η επιβράδυνση της παραγγελίας από την Airbus

Όπως επισήμανε ο κ. Βασιλάκης, η παραγγελία των νέων αεροσκαφών της οικογένειας A320 neo από την Airbus δεν αλλαζει μεν, αλλά επιβραδύνεται προκειμένου να ανταποκρίνεται όχι μόνο στις δυνατότητες της εταιρείας, αλλά και στις ανάγκες της. «Οι συμφωνίες με τους προμηθευτές μας ανακλούν τις ανάγκες και τα επίπεδα εσόδων που μπορούν να επιτευχθούν σε αυτή τη νέα πραγματικότητα» επισήμανε.

Η διαδικασία διαπραγμάτευσης με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, τους lesors, την Airbus και άλλους προμηθευτές,  βρίσκεται σε εξέλιξη με τον χρόνο των pre-delivery πληρωμών και το μέγεθός τους να είναι στο τραπέζι. «Γινόμαστε ίσως λίγο πιο απαιτητικοί απέναντι στην Airbus, καθώς μέχρι σήμερα είμαστε απολύτως συνεπείς στις υποχρεώσεις μας και θεωρούμε ότι αυτό πρέπει να αναγνωρίζεται» είπε χαρακτηριστικά.

Σημείωσε δε ότι για το δεύτερο εξάμηνο του 2020 καθώς και για το 2021, η εταιρεία δεν υπάρχει υποχρέωση καταβολών.