Τα οικονομικά αποτελέσματα του 2019, η μετατόπιση των καταναλωτών στα σταθερά δίκτυα λόγω της πανδημίας, αλλά και η πρόσφατη έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το κόστος των δεδομένων στην κινητή βρέθηκαν στο επίκεντρο ενημέρωσης δημοσιογράφων από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Vodafone Ελλάδος, κ. Χάρη Μπρουμίδη. «Η σύγκριση τιμών ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες και αγορές είναι μια σύνθετη δουλειά που απαιτεί την κατάλληλη εμπειρία. Χωρίς να είναι μομφή για κάποιον, η συγκεκριμένη μελέτη, που είναι, αν δεν κάνω λάθος, desk research. Δεν μπορείς να λαμβάνεις υπόψη μόνο δεδομένα δημοσιευμένα σε sites, αλλά να γνωρίζεις τη χρήση και να κάνεις σύγκριση ανάμεσα στις ονομαστικές και τις πραγματικές τιμές» είπε χαρακτηριστικά.

Σημειώνοντας ότι στη συγκεκριμένη έκθεση της φινλανδικής Rewheel για λογαρισμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού συμπεριλαμβάνονται ανακρίβειες που «οδηγούν σε συμπεράσματα που είναι αναληθή», έφερε ως παράδειγμα τα προγράμματα που έβγαλε στην αγορά η εταιρεία τον Φεβρουάριο (με τα περισσότερα data). Όπως εξήγησε, ενώ στην έκθεση αναφέρεται ότι αυτά είναι διαθέσιμα μόνο σε νέους πελάτες ή πελάτες φορητότητας, αυτό δεν ισχύει. Για παράδειγμα, το RED START που προσφέρει 3 GB, 1000 SMS και 1000 λεπτά ομιλίας, αν και έχει επίσημη τιμή 43 ευρώ, «τη δεδομένη στιγμή μπορεί να το πάρει κάποιος με 35% έκπτωση».

Όπως εξήγησε ο κ. Μπρουμίδης, η Ελλάδα βρίσκεται λίγο πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ στις χρεώσεις των data στην κινητή, κι εφόσον αφαιρεθούν φόροι και τέλη τότε βρίσκεται πολύ κοντά στον μέσο όρο. Πιστεύει δε πως «υπάρχει χώρος για αύξηση της χρήσης των data στην Ελλάδα», δεδομένης της ψηφιακής επιτάχυνσης που έφερε η πανδημική κρίση, σε συνδυασμό με τη διείσδυση των smart phones.

Επενδυτικό πλάνο άνω των 500 εκατ. ως το 2024

Ένα νέο αναπτυξιακό έργο, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, ανακοίνωσε ο κ. Μπρουμίδης, το οποίο αφορά σε Υποθαλάσσιο καλώδιο για διασύνδεση της Αττικής με τη Σύρο, την Τήνο, τη Μύκονο, τη Νάξο, την Πάρο, τη Σαντορίνη, την Κω, τη Ρόδο και την Κρήτη, μήκους 610 χλμ. Επίσης, τη σύνδεση της Κέρκυρας με την ηπειρωτική Ελλάδα, με καλώδιο μήκους 30 χλμ., καθώς και τη διεύρυνση του αποτυπώματος του Ομίλου στα διεθνή δίκτυα επικοινωνίας.

Όπως επισήμανε ο επικεφαλής της Vodafone Ελλάδος, «η αγορά των τηλεπικοινωνιών είναι αγορά εντάσεως επενδύσεων. Τα τελευταία χρόνια επενδύονται ετησίως για υποδομές σε δίκτυα περί τα 700 εκατ. ευρώ».

Μέσα στο 2019, ολοκληρώθηκε το 5ετές επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, που ανήλθε σε 590 εκατ. ευρώ, για υποδομές στην κινητή και στη σταθερή, νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Στο πλαίσιο αυτο, υλοποιείται το δίκτυο οπτικών ινών της εταιρείας, το οποίο στα τέλη Μαρτίου είχε φτάσει σε 350.000 νοικοκυριά κι επιχειρήσεις (FTTH & FTTC) σε όλη την Ελλάδα, ενώ ως το τέλος του 2020 θα προστεθούν ακόμη 100.000 συνδέσεις.

Την σκυτάλη παίρνει το επόμενο 5ετές επίσης επενδυτικό πλάνο της Vodafone Ελλάδος, ύψους άνω των 500 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα ως το 2024, το οποίο και θα επικεντρωθεί σε δίκτυα οπτικών ινών και 5G, τηλεοπτικό περιεχόμενο και νέες καινοτόμες υπηρεσίες και εφαρμογές Internet of Things. Ως προς στο έργο Ultra Fast Broadband, η συμμετοχή της εταιρείας, που έχει προχωρήσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, μελετάται.

Η ανάπτυξη του 5G και ο τέταρτος «παίκτης» στα telecoms

Έτοιμη να προχωρήσει στην ανάπτυξη του δικτύου 5G είναι η Vodafone Ελλάδας, σύμφωνα με όσα είπε κατά τη συνέντευξη τύπου ο κ. Μπρουμίδης, προχωρώντας ήδη στον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου δικτύου της, ώστε η υποδομή να είναι έτοιμη να υποδεχθεί τη νέα τεχνολογία. Η εταιρεία αυτή την περίοδο βρίσκεται σε μια on-going διαδικασία αξιολόγησης, προκειμένου να επιλέξει εντός των επόμενων εβδομάδων τον πάροχο με τον οποίο θα προχωρήσει στην ανάπτυξη του δικού της δικτύου πέμπτης γενιάς.

Πρόκειται ουσιαστικά για την επόμενη μεγάλη επένδυση του κλάδου των τηλεπικοινωνιών, η οποία βάσει του σχεδιασμού του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα μπει σε τροχιά ως το τέλος του 2020. Αναμένεται για αυτό η ολοκλήρωση των διαδικασιών αδειοδότησης για το φάσμα. Σχολιάζοντας μάλιστα τη διαδικασία της διαβούλευσης της ΕΕΤΤ, που ολοκληρώθηκε της περασμένη εβδομάδα, είπε πως «εμφανίστηκαν και πάλι οι 3 συνήθεις ύποπτοι και δεν υπήρξε κάποιος φορέας που να επιθυμεί να γίνει ο τέταρτος παίχτης στην κινητή», ενώ τόνισε ότι το ζητούμενο είναι να υπάρχουν υγιείς πάροχοι οι οποίοι να είναι σε θέση να επενδύουν. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, στην 20χρονη εμπειρία του στον κλάδο, δεν γνωρίζει να προσήλθε εταιρεία που ήθελε να επενδύσει στην Ελλάδα και δεν της επετράπη.

Θετικά οικονομικά αποτελέσματα το 2019

Η Vodafone Ελλάδας παρουσίασε για το 2019 συνολικά έσοδα 958 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 2% έναντι της προηγούμενης χρήσης, και EBITDA 304 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 4,5%. Τα έσοδα από υπηρεσίες ανήλθαν σε 884 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 3% σε σχέση με το 2018.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, στο τέλος Μαρτίου 2020, οπότε έκλεισε η εφετινή χρήση της Vodafone Ελλάδος, η εταιρεία είχε 945.000 πελάτες σταθερής και 125.000 πελάτες τηλεόρασης, με το στόχο για 200.000 συνδρομητές στο τέλος της τρέχουσας χρήσης να μοιάζει εφικτός.

Ψηφιακή επιτάχυνση έφερε ο κορωνοϊός

Τονίζοντας ότι τα δίκτυα, σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, ανταποκρίθηκαν άμεσα στις νέες απαιτήσεις που έφερε η πανδημία, με την αύξηση της τηλεργασίας, της τηλεκπαίδευσης και της ψυχαγωγίας, ο κ. Μπρουμίδης σημείωσε ότι «τα δίκτυα είναι οξυγόνο και όχι απλώς κρίσιμη υποδομή σε καθεστώς πανδημίας».

Όσον αφορά τη Vodafone Ελλάδος, οι υπηρεσίες φωνής στη σταθερή αυξήθηκαν κατά 92%, στο ίντερνετ σταθερής κατά 53%. Οι υπηρεσίες Vodafone TV εκτοξεύθηκαν επίσης κατά 142%. Η χωρητικότητα του δικτύου αυξήθηκε κατά 40-65%. Η αύξηση που σημειώθηκε στην πλατφόρμα του Netflix άγγιξε το 79%.

Όπως διαπίστωσε μάλιστα σε σχέση με την ψηφιοποίηση, φαίρνοντας το παράδειγμα της ίδιας της εταιρείας, σε συγκεκριμένες υπηρεσίες, «εάν βλέπαμε πού νομίζαμε ότι η Vodafone θα φτάσει στο τέλος του 2020, μέσα σε αυτές τις 7 εβδομάδες του lockdown είδαμε ότι κάναμε πολύ πιο γρήγορα βήματα. Δεν έφερε κάτι καινούργιο αυτή η πανδημία, όλα σχεδιάζονταν και ήταν υπό εξέλιξη από πριν, αλλά τα πράγματα επιταχύνθηκαν». Μέσα δε σε αυτή τη συγκυρία, η ζήτηση για αναβάθμιση ευρυζωνικών γραμμών σταθερής αυξήθηκε κατά περίπου 50%.

Ευκαιρίες από την κρίση για τις τηλεπικοινωνίες

Μιλώντας για τις συνέπειες της πανδημικής κρίσης στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, τόνισε ότι «μια οικονομική υφεση δεν αφήνει κανέναν κλάδο ανεπηρέαστο, δεν υπάρχει ανοσία». Παρά το γεγονός ότι τα telecoms δεν έχουν υποστεί το πλήγμα άλλων κλάδων, όπως οι αερομεταφορές ή ο τουρισμός, υπάρχουν δύο αγκάθια. Το πρώτο είναι η κίνηση του roaming, με δεδομένο ότι εάν υπάρξει μια μείωση του τουριστικού ρεύματος κατά 60-70% τότε χάνεται ένα σημαντικό μέρος των εσόδων των εταιρειών. Το δεύτερο σημείο, είναι η ρευστότητα πελατών και επιχειρήσεων, που επηρεάζει την κατανάλωση και φυσικά τις πληρωμές.

Την ίδια στιγμή, όπως επισημαίνει ο κ. Μπρουμίδης, υπάρχει υψηλότερη ζήτηση για προϊόντα νέας γενιάς, διασκέδαση, τηλεόραση, τηλεκπαίδευση, σε συνδυασμό με όλες αυτές τις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου, την τηλειατρική κ.ά. «Δεν θα πρέπει να κοιτάξουμε τους 6 ή τους 12 μήνες, αλλά να ειμαστε εκεί και δυνατοί για την αναμενόμενη γρήγορη ανάκαμψη» τόνισε.