Βαθμολογία

5: εξαιρετική

4: πολύ καλή

3: καλή

2: ενδιαφέρουσα

1: μέτρια

0: απαράδεκτη

«Απόστρατος», φρέσκο ελληνικό σινεμά!

«Ο απόστρατος» (Ελλάδα, 2019). Δραματική του Ζαχαρία Μαυροειδή

Στον «Απόστρατο», ο εγγονός ενός αξιωματικού του Ελληνικού Στρατού στον εμφύλιο, αναγκάζεται να κατοικήσει για λίγο στο σπίτι του παπού στην περιοχή του Παπάγου, εκεί όπου στη δεκατία του 1950, το ελληνικό κράτος δημιούργησε μια κοινότητα στέγασης για τους αξιωματικούς. Παντελώς άσχετος με το πολιτικό παρελθόν του πεθαμένου παππού, ο νεαρός αρχίζει να το σκαλίζει. Αφορμή, η γνωριμία του με έναν γείτονα, αγαπημένο φίλο του παππού, έναν κομμουνιστή καφετζή, στον οποίο ο αξιωματικός παραχώρησε ένα άλλο σπίτι της περιοχής, με αποτέλεσμα να γίνει δαχτυλοδεικτούμενος από την δεξιά και να αποστρατευτεί πρόωρα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο Μαυροειδής συγκροτεί μια στέρεη ιστορία καλλιεργώντας μια ταινία γεμάτη τρυφερότητα, χιούμορ, κατανόηση και αναγνωρίσιμους, χυμώδεις χαρακτήρες. Η χημεία ανάμεσα στον Μιχάλη Σαράντη /εγγονός και τον Θανάση Παπαγεωργίου/καφετζής βοηθά ουσιαστικά στην ανάπτυξη. Ο «Απόστρατος» ήταν μια από τις ελληνικές ταινίες που ξεχώρισαν στο τελευταίο φεστιβάλ  Θεσσαλονίκης –όπου μάλιστα κέρδισε το βραβείο κοινού. Ενας λόγος είναι η προσεγμένη αισθητική. Να μια ταινία που σέβεται τον θεατή και θέλει να του προσφέρει όμορφο, επαγγελματικά φτιαγμένο θέαμα που δεν έχει τίποτε να ζηλέψει από το εξωτερικό. Ο άλλος είναι η πολιτική: τολμά να αντιμετωπίσει με φρέσκο βλέμμα, ακομπλεξάριστα και χωρίς ενοχές μια μελανή περίοδο της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας (εμφύλιος), η οποία στ’ αλήθεια, δεν ξαναπεράσει ποτέ με αυτόν τον τρόπο από την μεγάλη οθόνη.

Βαθμολογία: 3

ΑΘΗΝΑ: ΔΑΝΑΟΣ- ΙΝΤΕΑΛ – ΑΙΓΛΗ – ΔΙΑΝΑ ΜΑΡΟΥΣΙ – ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ – ΑΝΟΙΞΗ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ ODEON ΙΛΙΟΝ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ ΘΕΣ/ΚΗ: ΟΛΥΜΠΙΟΝ – ΟDEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

«Το κάλεσμα της Αγριας Φύσης» («Call of the wild», ΗΠΑ, 2020). Περιπέτεια του Κρις Σάντερς

Η δουλειά που έχει γίνει πάνω στα σκυλιά είναι αυτό για το οποίο θαυμάζεις την τελευταία αυτή κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου (και θρυλικού) μυθιστορήματος του Τζακ Λόντον. Η ταινία εξετάζει την πορεία ενός από αυτά τα σκυλιά, του Μπακ, από την στιγμή που τον κλέβουν από το αρχοντικό του στον αμερικανικό Νότο. Ο Μπακ, ζώο εξαιρετικής δύναμης και ευφυίας, λυγίζει μεν αλλά δεν σπάζει. Θα γίνει σκύλος ελκήθρου (με κουμανταδόρο τον Ομάρ Σι) και αργότερα, ο πιστός σύντροφος ενός γεροχρυσοθήρα (Χάρισον Φορντ – και αφηγητής της ταινίας). Παραμύθι ενάρετων μηνυμάτων για μικρούς και μεγάλους, θαυμάσια φωτογραφημένο από τον Γιάνους Καμίνσκι (Οσκαρ φωτογραφίας για την «Λίστα του Σίντλερ») και γυρισμένο εξ’ ολοκλήρου σε χιονισμένες περιοχές του Καναδά, γεγονός που προσθέτει πολλά στην ρεαλιστική όψη  του.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: ODEON ΟΠΕΡΑ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΑΕΛΛΩ – ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΑΘΗΝΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ODEON ΙΛΙΟΝ – WEST CITY – ΦΟΙΒΟΣ – NANA – NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – CINERAMA – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΒΑΚΟΥΡΑ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEΜΑ ONE

«Eμα» («Ema», Χιλή, 2019). Δράμα του Πάμπλο Λαρέν.

Εντονα ερωτικά πάθη, αψιμαχίες, χορός, ναρκωτικά, τα μυστήρια της γυναικείας ψυχοσύνθεσης και κάπου μέσα σε όλα αυτά, το επίμαχο ζήτημα της υιοθεσίας, συνθέτουν τον παράξενο αλλά και αληθινό κόσμο της τελευταίας ταινίας του Πάμπλο Λαρέν (από τις πιο δυναμικές φωνές της νέας γενιάς των σκηνοθετών της Χιλής και σκηνοθέτης της τριλογίας «Τόνι Μανέρο», «Post Mortem» και «Νο» πάνω στην δικτατορία του Αουγκούστο Πινοτσέ). Εδώ απουσιάζει το πολιτικό «περίβλημα» όλων σχεδόν των προηγούμενων ταινιών του σκηνοθέτη, η ταινία κοιτάζει με μοντέρνο τρόπο μοντέρνους ανθρώπους με μια νεαρή γυναίκα (Μαριάνα Ντι Τζιρόλαμο) στον πυρήνα της. Η Εμα νιώθει στοιχειωμένη από το κοντινό παρελθόν της τροφοδοτεί κάθε συναίσθημα του θεατή – και είναι πολλά τα συναισθήματα. Πίσω από μια απάθεια που μπορεί να γίνει ως και εκνευριστική, αντιλαμβάνεσαι τον βουβό πόνο της από την αδυναμία της να διορθώσει ένα λάθος καταλυτικής σημασίας που στην πραγματικότητα έχει διαμορφώσει ολόκληρη την ζωή της. Η Ντι Τζιρόλαμο είναι εξαιρετική στον σύνθετο αυτό ρόλο, δίπλα στον Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ που δεν κάνει πολλά μεν αλλά έχει μια σκηνή ξεσπάσματος εναντίον της σύγχρονης ποπ κουλτούρας που δεν ξεχνιέται με τίποτε!

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: ΑΝΔΟΡΑ –  ΑΣΤΟΡ –  ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΑΣ ΘΕΣ/ΚΗ: Π.ΖΑΝΝΑΣ

———————————————-

«Στον λαβύρινθο» («Into the labyrinth», Ιταλία/ ΗΠΑ, 2020). Θρίλερ του Ντονάτο Καρίσι

Ο Ντονάτο Καρίσι είναι ο σκηνοθέτης του ανατρεπτικού θρίλερ «Το κορίτσι στην ομίχλη» (2017), όπου ο Τόνι Σερβίλο υποδύθηκε τον αστυνομικό που προσπαθεί να βρει την λύση στην υπόθεση ενός εξαφανισμένου κοριτσιού. Ο ίδιος ηθοποιός, εδώ, υποδύεται έναν παρακμιακό αλλά πανέξυπνο ιδιωτικό ντετέκτιβ, που και πάλι προσπαθεί βγάλει την άκρη με την υπόθεση ενός εξαφανισμένου κοριτσιού. Στην παράλληλη ιστορία της ταινίας,  παρακολουθούμε την εργασία ενός Αμερικανού προφάιλερ πάνω σε ένα άλλο κορίτσι που είχε εξαφανιστεί και βρέθηκε μετά από χρόνια και που τώρα αναρρώνει. Όμως η σύνδεση των δύο ιστοριών δεν γίνεται μια αρμονία οπότε ο λαβύρινθος που αναφέρεται στον τίτλο κάποια γίνεται αφόρητος και τότε η ροή χάνεται τελείως. Μόνος και αβοήθητος στη μέση ενός σεναριακού χάους, ο θεατής τα χάνει και το μόνο που μένει είναι η ατμόσφαιρα, μέσω της οποίας ο σκηνοθέτης αποτίνει φόρο τιμής στο giallo, το φτηνιάρικο αλλά αισθητικά ενδιαφέρον είδος αστυνομικών ταινιών τρόμου της δεκαετίας του 1970 που άνθισε στην Ευρώπη – κυρίως στην χώρα του.

Βαθμολογία: 1 ½

ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ  – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE METRO MALL – ΑΒΑΝΑ – WEST CITY – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE COSMOS – ΦΑΡΓΚΑΝΗ

————————————-

«Στη Γη του Άγριου Μελιού» («Honeyland») ντοκιμαντέρ των Λιούμπομιρ Στεφάνοφ και Τάμαρα Κοτέφσκα.

Η πρώτη ταινία στην ιστορία των Όσκαρ που κατάφερε να προταθεί τόσο στην κατηγορία του καλύτερου ντοκιμαντέρ, όσο και της καλύτερης διεθνούς (μη αγγλόφωνης ταινίας), προέρχεται από την Βόρεια Μακεδονία και αφηγείται την ιστορία της Χατίτζε, μιας μελισσοκόμου άγριου μελιού, η οποία εμπορεύεται μικρές παρτίδες του αγνού προϊόντος της στην πλησιέστερη πόλη που απέχει τέσσερις ώρες με τα πόδια. Οι σκηνοθέτες έχουν κάνει τρομερή δουλειά σε ότι αφορά την εικόνα της ταινίας: πηγαίνοντας κόντρα στο περιεχόμενο το «Στη γη του άγριου μελιού» αποκτά την όψη έπους – κάτι σαν το έπος της φτώχιας και της αγνότητας.  Η Χατίτζε είναι φυσικά η ψυχή της ταινίας, ένα πλάσμα αποφασιστικό και γενναίο, φύλακας άγγελος της γριάς μητέρας της, της Ναζιφέ (οι σκηνές που την ταίζει προκαλούν ανάμεικτα συναισθήματα γέλιου και μελαγχολίας). Η παράλληλη ιστορία της οικογένειας με τα επτά παιδιά που στήνει το νοικοκυριό της δίπλα στο «σπίτι» της Χατίτζε πυροδοτεί ένα άλλο επίπεδο της ταινίας, την σύγκρουση ανάμεσα στο φυσικό περιβάλλον και τους ανθρώπους, την αρμονία και την ασυμφωνία, την εκμετάλλευση και τη βιωσιμότητα. Μια αξέχαστη μαρτυρία πάνω σε έναν τρόπο ζωής που τείνει προς την εξαφάνιση.

Βαθμολογία: 3

ΑΘΗΝΑ: ΕΛΛΗ – ΔΑΝΑΟΣ – ΔΙΑΝΑ

Επίσης στις αίθουσες

Sonic Η ταινία (Sonic the Hedgehog, ΗΠΑ, 2019).Παιδική περιπέτεια του Τζεφ Φάουλερ

Ο γρηγορότερος σκαντζόχοιρος του κόσμου, συνεργάζεται με τον καλύτερό του φίλο, έναν άνθρωπο (Τζέιμς Μάρντσεν) έτσι ώστε να προστατεύσουν την Γη από έναν σατανικό επιστήμονα (Τζιμ Κάρεϊ). Συνδυασμός κινουμένου σχεδίου και ανθρώπινου στοιχείου βασισμένος στην επιτυχημένη παγκοσμίως σειρά videogame της Sega

Προβάλλεται μεταγλωττισμένη σε περισσότερες από 90 αίθουσες της Ελλάδας

-Οι αεροναύτες (The Aeronauts, 2020). Δραματική περιπέτεια του Τομ Χόλαντ. Βασισμένη σε πραγματικά πρόσωπα και περιστατική η ταινία εστιάζει σε μια πτήση με αερόστατο που κατέρριψε κάθε ρεκόρ και άλλαξε τα δεδομένα της επιστήμης της μετεωρολογίας. Παίζουν: Εντι Ρεντμέιν, Φελίσιτι Τζόουνς.

ΑΘΗΝΑ: ODEON ESCAPE – TOWN CINEMA – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE  – WEST CITY – ΑΕΛΛΩ –  ΑΘΗΝΑΙΟΝ –  ΑΙΓΛΗ – ΕΛΛΗ – ΖΕΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ –  ΝΑΝΑ – ΟΝΕΙΡΟ – ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ –  ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: CINEΜΑ ΟΝΕ – ODEON MAKEΔONIA – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE COSMOS – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ – ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ