Μετά από μια τετραετία που σημείωνε ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης της τάξεως του 20%, η αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα έχει «παγώσει» από το 2016 στο 1 εκατ. χρήστες.

Στασιμότητα που αποδίδεται από τη μία μεριά στην υπερφορολόγηση του κλάδου, που φτάνει σε ποσοστό το 40% του μηνιαίου λογαρισμού για υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών.

Την ίδια στιγμή, ο ανταγωνισμός από μεγάλες πλατφόρμες, όπως Netflix, Amazon Prime Video και Apple TV+, όλο και αυξάνεται, με τη διαφορά ότι σε αυτές δεν επιβάλλεται κανένας αντίστοιχος φόρος.

Την ίδια στιγμή, τα τελευταία στοιχεία της πανελλαδικής έρευνας της Focus Bari, για τη διείσδυση των υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης δείχνουν ότι κινείται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας Focus Tech On Life για το τελευταίο τρίμηνο του 2019, το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που χρησιμοποιεί κάποια υπηρεσία συνδρομητικής τηλεόρασης φθάνει στο 45%, ενισχυμένο κατά 2 μονάδες σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο. Πριν από ένα χρόνο η ίδια έρευνα έδειχνε τη διείσδυση στο 36%.

Το γεγονός ότι στην έρευνα περιλαμβάνεται και υπηρεσίες τύπου Netflix, ενώ οι πάροχοι αντίστοιχων υπηρεσιών στην Ελλάδα (Cosmote, Nova, Vodafone, Wind) εκτιμούν τη διείσδυση περίπου στο 30% με 33%, αποδεικνύει τη γιγάντωση του ανταγωνισμού. Οι διοικήσεις των τηλεπικοινωνιακών παρόχων κάνουν συχνά λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό προς όφελος των επιχειρήσεων που δεν δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ενώ ρίχνουν όλα τους τα όπλα στη μάχη για να μοιράσουν μια πίτα που δεν μεγαλώνει.

Όπως προκύπτει από τα δημοσιευμένα στοιχεία, ο εκτιμώμενος κύκλος εργασιών των ελληνικών εταιρειών συνδρομητικής τηλεόρασης έχει μειωθεί από 265 εκατ. ευρώ το 2016 σε 245 εκ. ευρώ το 2019. Συνεπώς, τα εκτιμώμενα ετήσια έσοδα του ελληνικού δημοσίου από τον φόρο συνδρομητικής ανέρχονται σήμερα σε περίπου 25 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, οι συνδρομητές των επιχειρήσεων τηλεπικοινωνιών και συνδρομητικής τηλεόρασης που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα επιβαρύνονται με ειδικό τέλος 10% που επεβλήθη από τον Ιούλιο του 2016. Ο οποίος φόρος επιβαρύνεται στη συνέχεια με ΦΠΑ 24%.

Ταυτόχρονα, αποδίδουν ετησίως έως και 3% επί των εσόδων τους για την άδεια δορυφορικής εκπομπής, καθώς και τους προβλεπόμενους φόρους επί των διαφημίσεων που προβάλλουν. Ακόμη, αποδίδουν ποσοστιαίες εισφορές της τάξεως αθροιστικά του 2% επί του τζίρου τους υπέρ των Κέντρων Αποκατάστασης και Εκπαίδευσης Τυφλών, υπέρ ελληνικών Κινηματογραφικών παραγωγών και καταβάλλουν πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα υπέρ των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων. Επιπλέον, πριν λίγους μήνες, επεβλήθη νέα επιβάρυνση υπέρ του ασφαλιστικού φορέα των δημοσιογράφων, ύψους 2% επί των συνολικών εσόδων της συνδρομητικής τηλεόρασης (και όχι μόνο επί των διαφημιστικών τους εσόδων).