Ο θεμέλιος λίθος για το πιο σύγχρονο και φιλικό προς το περιβάλλον αεροδρόμιο της χώρας, που θα αναβαθμίσει τον γεωστρατηγικό ρόλο της Κρήτης, μπήκε πριν λίγη ώρα από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο Καστέλι Ηρακλείου. «Το νέο αεροδρόμιο βρίσκεται στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου, σε απόσταση μικρότερη των 4 ωρών από τις μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. Θα μετατρέψει, δηλαδή, την Κρήτη σε τουριστικό προορισμό και κόμβο αεροπορικό ολόκληρο το χρόνο και σε όλες τις εποχές» είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Η αξία του νέου αεροδρομίου που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο «Νίκος Καζαντζάκης», θα ξεπεράσει το 1 δις ευρώ, ενώ θα δημιουργηθούν 7.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. 

Αναφέροντας ότι σε πέντε χρόνια θα γίνει το κόσμημα του νησιού και θα είναι έτοιμο να υποδεχτεί τους ταξιδιώτες του, ο Πρωθυπουργός επισήμανε ότι «ένα τέτοιο κορυφαίο έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί παρά μόνο από φορείς που ξέρουν και μπορούν: από τη μία πλευρά, το ελληνικό Δημόσιο με την ισχύ και την εμπειρία του κράτους. Και από την άλλη, ο ιδιωτικός τομέας με την εμπειρία και την ευελιξία του. Όπως αντιλαμβάνεσθε πρόκειται για μία ιδανική σύμπραξη που εγγυάται γρήγορο και καλό αποτέλεσμα».

Επισημαίνοντας ότι πρόκειται για την πρώτη ινδική επένδυση στην Ελλάδα, ο Πρωθυπουργός έδωσε έμφαση στη συνεισφορά του νέου αεροδρομίου στην εθνική οικονομία. Το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί το 46% του μετοχικού κεφαλαίου. Θα καταβάλει ως άμεση χρηματοδότηση 180 εκατομμύρια κι άλλα 125 εκατομμύρια αργότερα, από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων. Μαζί με τα 160 εκατομμύρια που θα συνεισφέρει ο ιδιώτης-μέτοχος, καλύπτουν πλήρως το ύψος της επένδυσης.

«Το Δημόσιο θα πάρει, όμως, πίσω και με το παραπάνω τα ποσά που θα συνεισφέρει. Στα 35 χρόνια της περιόδου διαχείρισης, τα μερίσματα μόνο του Δημοσίου από τα κέρδη του αεροδρομίου υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, στα οποία θα προστίθενται ακόμη 115 εκατομμύρια από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα και σημαντικά έσοδα από την ετήσια φορολόγηση». Ακόμη, στο τέλος της παραχώρησης, «η αξία του αεροδρομίου -με μοναδικό, πλέον, ιδιοκτήτη το ελληνικό Δημόσιο- εκτιμούμε ότι θα ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ». 

Αξιοποίηση του υφιστάμενου αεροδρομίου

Για ένα έργο καθοριστικό για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού, αλλά και για την εθνική οικονομία, έκανε λόγο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Αχ. Καραμανλή. Παράλληλα με την έναρξη της περιόδου 35ετούς παραχώρησης, ξεκινούν οι μελέτες για την αξιοποίηση και αναβάθμιση του σημερινού αεροδρομίου, έκτασης 2.800 τ.μ. Η αξιοποίηση θα γίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μέσω «προτάσεων καινοτομίας». 

Η αναγκαιότητα του νέου αεροδρομίου

Το υφιστάμενο αεροδρόμιο βρίσκεται εντός της πόλης του Ηρακλείου, αποτελεί το δεύτερο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ακολουθώντας τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και έχει ήδη ξεπεράσει κατά πολύ τη χωρητικότητα της επιβατικής του κίνησης, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα απορρόφησης περαιτέρω αύξησης της κίνησης. Για το 2019, η συνολική κίνηση ξεπέρασε τα 8 εκατ. επιβάτες. 

Το υφιστάμενο αεροδρόμιο αντιμετωπίζει περιορισμούς λόγω συμφόρησης ιδιαίτερα κατά τους μήνες αιχμής, περιορίζοντας μια σημαντική θετική προοπτική. Κατά συνέπεια, οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου μειονεκτούν σε σχέση με τις προδιαγραφές των σύγχρονων αεροδρομίων που εξυπηρετούν δημοφιλείς προορισμούς.

Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου στην περιοχή του Καστελίου θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα και θα κατασκευαστεί σύμφωνα με ένα σύνολο τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών προκειμένου να ικανοποιήσει τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες κίνησης καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης. Μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν περιλαμβάνονται και οι οδικές συνδέσεις του νέου αεροδρομίου.

Εμπλεκόμενα μέρη

• Εταιρεία Αεροδρομίου κατά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης:

Ελληνικό Δημόσιο (45,90%) – ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (32,46%) – GMR Airports Ltd (21,64%)

• Κατασκευαστής: ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (100%)

Οικονομικές Παράμετροι Προσφοράς:

• Συμμετοχή Δημοσίου στην Εταιρεία Αεροδρομίου: 45,90%

• Κόστος κατασκευής: €480.000.000,00 εξαιρουμένου του εξοπλισμού αεροναυτιλίας ο οποίος εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και θα καθοριστεί μετά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης από κοινού με την ΥΠΑ.

• Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, το οποίο θα καταβάλλεται από την Εταιρεία ετησίως ως εξής: Συνολικά 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του Έργου, εκ των οποίων 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) και 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις}.

 

Χρονοδιάγραμμα Έργου

• Συμβατική διάρκεια Περιόδου Παραχώρησης: 35 έτη από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης (07/02/2020) και συμπεριλαμβάνει την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.

• Συμβατική διάρκεια Περιόδου Μελέτης-Κατασκευής: έως (60) μήνες από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης.

Απασχόληση – Θέσεις Εργασίας

• 2.000 εργαζόμενοι κατά την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.

Η στελέχωση της Εταιρείας του Αεροδρομίου, θα περιλαμβάνει το μόνιμο προσωπικό, κατανεμημένο σε διευθύνσεις και τμήματα, ενώ σύμφωνα και με τις συνήθεις πρακτικές των αεροδρομίων, η Εταιρεία προτίθεται να αναθέσει κάποιες παροχές/εργασίες σε τρίτους (πχ εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, καθαριότητα, συντήρηση πρασίνου, τεχνική (IT) υποστήριξη , ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κτλ), προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση σε συνδυασμό με τη βέλτιστη ποιότητα.

 

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ (ΕΡΓΟ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ)

• 1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E

• 1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους

• 8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο

• 2 συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου

• Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C)

• 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων περί τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι

• 11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου

• Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου

• Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)

• Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας

• Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους

• Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400στρ

 

ΤΟΠΙΚΑ ΕΡΓΑ – ΟΔΟΙ ΣΥΝΔΕΣΗΣ

• Παρεμβάσεις επί του ΒΟΑΚ για την κατασκευή του νέου Α/Κ Χερσονήσου με επεμβάσεις αναβάθμισης των χαρακτηριστικών των τοπικών οδών προς Χερσόνησo

• Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18km, 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος

• Αποκατάσταση της υφιστάμενης Ε.Ο. Χερσόνησος – Καστέλι στα σημεία επιρροής από την νέα οδό σύνδεσης ΒΟΑΚ – Αεροδρομίου

• Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6km, με 1 λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος

• Περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5km

• Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20km