Στις πολιτικές για την προώθηση της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και στις νομοθετικές πρωτοβουλίες που προετοιμάζονται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τα μέσα μικροκινητικότητας αναφέρθηκε ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, μιλώντας σήμερα στο Eco Fest 2020.

Αναφερόμενος στο απαραίτητο κανονιστικό πλαίσιο για την επίτευξη των στόχων του Εθνικού Πλαισίου Πολιτικής για την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων στις μεταφορές, απαρίθμησε τις δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, που καθορίζουν τις προϋποθέσεις και τις τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση σημείων ανεφοδιασμού πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και συσκευών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Αύξηση σημείων ανεφοδιασμού και φόρτισης στο εθνικό οδικό δίκτυο

«Επιδιώκουμε την απλοποίηση της διαδικασίας ώστε να επιτευχθεί αύξηση του αριθμού σημείων ανεφοδιασμού CNG και των σημείων επαναφόρτισης, διασφαλίζοντας την ύπαρξη ικανού αριθμού για τους χρήστες οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων στο Εθνικό Οδικό δίκτυο» είπε ο κ. Κεφαλογιάννης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, το 2017 ο αριθμός σημείων ανεφοδιασμού με CNG ανέρχονταν σε 11, το 2018 σε 13 και μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2019 υπήρχαν 16 σημεία. Παράλληλα, αυξητική τάση καταγράφεται και στον αριθμό των οχημάτων με CNG. Συγκεκριμένα, το 2017 υπήρχαν 1.096 οχήματα (συμπεριλαμβανομένων επιβατικών, ελαφρών, βαρέων και λεωφορείων) και το 2018 ανήλθαν σε 1.406.

Χαρακτηρίζοντας την ηλεκτροκίνηση κεντρικό πυλώνα στη νέα γενιά τεχνολογίας καυσίμων, έθεσε ως στόχο για το 2020 τους 2.000 σταθμοί φόρτισης. «Το 2019 αδειοδοτήθηκαν έξι πρατήρια με τελευταίας τεχνολογίας συσκευές ταχυφόρτισης.

Παράλληλα, σχεδιάζεται η ηλεκτρονική βάση δεδομένων, μέσω της οποίας οι πολίτες θα ενημερώνονται σχετικά με τη θέση και τη διάθεση των σημείων φόρτισης για όλη τη χώρα σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, το Υπουργείο μας συμμετέχει σε Ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα για την ενιαία απεικόνιση των δεδομένων των υποδομών φόρτισης με τα υπόλοιπα κράτη μέλη» σημείωσε κατά την ομιλία του.

Μια ακόμη νομοθετική πρωτοβουλία που αποσκοπεί στην ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροκίνησης, είναι η έκδοση της απόφασης για την επισκευή και συντήρηση ηλεκτρικών οχημάτων, όπως και αυτή που αφορά στον τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων.

Κίνητρα για την ανανέωση των οχημάτων

Κοινή συνισταμένη όλων των δράσεων είναι η δημιουργία, όπως είπε ο υφυπουργός, των αναγκαίων συνθηκών προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των οχημάτων που είναι φιλικά προς το περιβάλλον. «Ο στόλος των αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι πολύ γερασμένος και προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα με ένα πλέγμα ρυθμίσεων. Το πρώτο βήμα είναι οι νομοθετικές πρωτοβουλίες. Επιπλέον, συνεργαζόμαστε με το υπουργείο Οικονομικών ώστε να δοθούν κίνητρα για την αγορά νέων καθαρών αυτοκινήτων» ανέφερε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Παράλληλα, για την ανανέωση των στόλων των επαγγελματικών οχημάτων έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια πρόβλεψη για τη χρονομίσθωση και αφορά, για πρώτη φορά, όλους τους τύπους των επαγγελματικών οχημάτων.

Όσον αφορά δε τους στόλους των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αφού έψεξε την προηγούμενη κυβέρνηση για ανύπαρκτη προετοιμασία, δεδομένης της άμεσης απόσυρσης από την κυκλοφορία των οχημάτων τεχνολογίας euro 1, τόνισε ότι η προσπάθεια «έχει ξεκινήσει από το μηδέν». Στον νέο διαγωνισμό για τα λεωφορεία θα υπάρχει πρόβλεψη για έναν σημαντικό αριθμό ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

«Πιστεύουμε ότι με αυτό τον τρόπο θα ξεκινήσουμε τη μετάβαση σε μια νέα εποχή, όπου τα εναλλακτικά καύσιμα θα καταλαμβάνουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος στο σύνολο των κυκλοφορούντων οχημάτων» είπε.

Αντιρρυπαντικά οχήματα από Δήμους και Περιφέρειες

Τέλος, αναφέρθηκε και στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, απαριθμώντας τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που καταρτίζεται από το ΥΠΟΜΕ. «Δημιουργούμε τα εργαλεία ώστε οι Δήμοι και οι Περιφέρειες να αναζητήσουν χρηματοδότηση για την υλοποίηση δράσεων, όπως η αναβάθμιση των δημόσιων μέσων μεταφοράς με αντιρρυπαντικά οχήματα, η προσβασιμότητα στο δίκτυο μεταφορών για όλους, η ήπια κινητικότητα και η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, όπως τα ευφυή συστήματα μεταφορών. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό με δεδομένο ότι τα ΣΒΑΚ αποτελούν κομβικό σημείο για τη συγχρηματοδότηση έργων κατά τη νέα προγραμματική περίοδο».

Στο επίπεδο της μικροκινητικότητας, το ΥΠΟΜΕ επεξεργάζεται εδώ και μήνες ένα πλαίσιο κανόνων για την κυκλοφορία των οχημάτων μικροκινητικότητας όπως ειναι τα ηλεκτρικά πατίνια. Το προσεχές διάστημα θα υπάρκει μια νομοθετική παρέμβαση, η οποία θα αναφέρεται: στα τεχνικά χαρακτηριστικά, στη δυνατότητα εξακρίβωσής τους, τους χώρους και τις οδούς της χρήσης τους, καθώς και στις απαιτήσεις για τη χρήση τους, όπως π.χ. αν θα χρειάζεται κράνος ή να υπάρχει δίπλωμα.

«Επιπλέον, θα πρέπει να δούμε την αγορά, τα πρότυπα και τα εξαρτήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των προϊόντων αυτών» τόνισε ο υφυπουργός.