Ένα εξάμηνο για να κλείσουν τις σημαντικές εκκρεμότητες που έχουν παγώσει την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας, έχουν μπροστά τους η Εγνατία Οδός ΑΕ, το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η απόφαση επιτάχυνσης των διαδικασιών που ελήφθη σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, πατάει γκάζι σε μια σειρά διαδικασιών που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί πριν την 26η Ιουνίου 2020, νέα καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών.

Η βαριά συντήρηση του οδικού άξονα, μήκους 648 χλμ., οι εργασίες για την αποκατάσταση των γεφυρών, η αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων, καθώς και οι κατασκευαστικές εργασίες που απαιτούνται για ορισμένες από αυτές, αποτελούν τις πιο δύσκολες εκκρεμότητες. Ο προσδιορισμός των αναγκαίων κατασκευαστικών εργασιών, κυρίως δε του κόστους αυτών και ποιος θα το επωμιστεί, αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες για το ύψος των προσφορών που θα καταθέσουν οι ενδιαφερόμενοι.

Δεν ήταν τυχαία εξάλλου η αναφορά στη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Κομισιόν, τον περασμένο Νοέμβριο, που υπογράμμιζε ότι η Συμφωνία Παραχώρησης θα πρέπει να είναι ισορροπημένη χωρίς κανένα από τα δύο μέρη (παραχωρησιούχος ή ελληνικό δημόσιο) να αναλαμβάνει υπερβολικούς κινδύνους.

Για ένα σύνθετο έργο, σε όρους τεχνικούς, αδειοδοτικούς αλλά και κοινωνικούς έκαναν λόγο ο πρόεδος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Άρης Ξενόφος και ο διευθύνων σύμβουλος κ. Ριχάρδος Λαμπίρης, στο πλαίσιο καθιερωμένης συνάντησης με δημοσιογράφους. Μάλιστα, εκφράστηκε η αισιοδοξία ότι σε ό,τι αφορά το Ταμείο το πρότζεκτ μπορεί να ολοκληρωθεί εντός του  2020, δεδομένου ότι πλέον υπάρχει σαφές μήνυμα επιτάχυνσης της διαδικασίας.

Σε κάθε περίπτωση, το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας εξαρτάται από ένα πλήθος διαδικασιών, απρόβλεπτης διάρκειας, καθώς θα πρέπει ο φάκελος να ελεγχθεί πλήρως από τις ελληνικές και τις ευρωπαϊκές αρχές (Ελεγκτικό Συνέδριο σε Ελλάδα και Ε.Ε., DG Comp και DG Regio) και να κυρωθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το χρονικό διάστημα κρίνεται ως απολύτως επαρκές προκειμένου να διευθετηθούν όλα τα εκκρεμή ζητήματα της σύμβασης παραχώρησης, με στόχο η σκοπούμενη συναλλαγή να είναι η πλέον επωφελής και προσοδοφόρα για το Ελληνικό Δημόσιο και να τύχει της μέγιστης αποδοχής από τους επενδυτές αλλά και το κοινωνικό σύνολο.

Έτοιμοι οι σταθμοί διοδίων τον Μάιο του 2020 

Οι σταθμοί διοδίων που μένουν σε εκκρεμότητα θα είναι, σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, σχεδόν έτοιμοι στο σύνολό τους για λειτουργία τον Μάιο του 2020. Η πρώτη φάση ενεργοποίησης σταθμών διοδίων έκλεισε με τους σταθμούς σε Ωραιόκαστρο, Ασπροβάλτα και Στρυμωνικό, που είχε παγώσει από τα τέλη του 2018.

Η νέα τιμολογιακή πολιτική έχει εγκριθεί από την DG Move με ανατίμηση από 0,03 ερυώ/χλμ. σε 0,05 ευρώ/χλμ. και αυτή θα πρέπει να εφαρμοστεί.

Σημείο κλειδί για να περάσει ο διαγωνισμός στο επόμενο βήμα αποτελεί και η «απελευθέρωση» των εσόδων της Εγνατίας Οδού από το υφιστάμενο υπέρ της Τράπεζας Πειραιώς ενέχυρο, ώστε ο αυτοκινητόδρομος να μεταβιβαστεί ελεύθερος στον παραχωρησιούχο.

Οι γέφυρες και οι σήραγγες

Επίσης, ως τον Απρίλιο 2020 τοποθετείται η ολοκλήρωση των απαραίτητων ενεργειών για την αξιολόγηση των παλαιών γεφυρών και την αδειοδότηση των σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου. Όσον αφορά τις σήραγγες, εκκρεμεί η επιβεβαίωση από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων των κατασκευαστικών εργασιών που απαιτούνται για την πιστοποίηση των σηράγγων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η απάντηση της Αρχής είναι θετική.

Θα πρέπει ακόμη να λυθεί οριστικά το πρόβλημα των εκκρεμών συμβάσεων υλοποίησης Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ)  Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη που παραμένουν ανενεργές από το 2011.