Ως έργο εθνικού επιπέδου, ειδικό και σημαντικό, χαρακτηρίστηκε η Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, το έργο που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της 84ης ΔΕΘ. Η αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης με υπερυψωμένη λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας από τον κόμβο του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου έως τη σύνδεση με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Μουδανιών, εκτιμώμενου κόστους 300 εκατ. ευρώ, πρόκειται να υλοποιηθεί με σύμβαση σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Σύμφωνα με την απόφαση την οποία υπογράφει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, το έργο εντάσσεται στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών και παράλληλα συγκροτείται η συμβουλευτική επιτροπή παρακολούθησης. Η επιτροπή θα αναλάβει την επανεξέταση και οριστικοποίηση του σχεδιασμού του έργου, το οποίο διαθέτει από το 2012 έγκριση περιβαλλοντικών όρων, δεδομένου ότι κρίνεται απαραίτητος ο περαιτέρω εξορθολογισμός του κόστους κατασκευής και λειτουργίας. Αυτό για να καταστεί, όπως αναγράφεται στην απόφαση, «βιώσιμο και χρηματοδοτήσιμο, χωρίς όμως να υποβαθμιστούν οι περιβαλλοντικές επιδόσεις του».

Συγκεκριμένα, έργο της επιτροπής είναι η επισκόπηση και αξιολόγηση του υφιστάμενου σχεδιασμού, η υποβολή προτάσεων για την τροποποίηση ή προσαρμογή του με βάση τις αρχές του value engineering, η εποπτεία υλοποίησής του. Επίσης, ο προγραμματισμός εκπόνησης των υπολειπομένων μελετών και των αναγκαίων υποστηρικτικών δράσεων που πρέπει να υλοποιηθούν προκειμένου να προταθεί για να λάβει έγκριση από την Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ.

Η «υπερυψωμένη» λύση για την Περιφερειακή Θεσσαλονίκης

Η εσωτερική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης, συνολικού μήκους 13 χλμ., θεωρείται κορεσμένη ήδη από το 2007, όμως ο όποιος σχεδιασμός είχε γίνει εγκαταλείφθηκε λόγω οικονομικής κρίσης. Σήμερα, εκτιμάται ότι κινούνται  καθημερινά στην Περιφερειακή πάνω από 110.000 οχήματα. Το έργο πρόκειται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης της Θεσσαλονίκης, στο τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου έως τον ανισόπεδο κόμβο που βγάζει στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Μουδανιών.

Με την ήδη αδειοδοτημένη περιβαλλοντικά λύση (βάσει προμελέτης) προβλέπεται η διαπλάτυνση της οδού με 3 κύριες λωρίδες ανά κατεύθυνση. Ένα τμήμα, μήκους 655 μέτρων στην περιοχή Μετεώρων θα καλυφθεί (με εκσκαφή, επανεπίχωση και κατασκευή στεγάστρου) και στεγάστρου 548 μ. στην περιοχή των Κωνσταντινοπολίτικων.

Επίσης, προβλέπεται να κατασκευαστεί υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος ως κλειστός αυτοκινητόδρομος τετράιχνης διατομής (με δύο λωρίδες κυκλοφορίας δηλαδή ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένο οδόστρωμα και λωρίδα έκτακτης ανάγκης). Αυτή θα υλοποιηθεί ως επί το πλείστον εντός του εύρους της υφιστάμενης απαλλοτρίωσης της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού. Η υπερυψωμένη λεωφόρος, η οποία θα κινείται πάνω από την υφιστάμενη περιφερειακή οδό, προβλέπεται να γίνει με οδογέφυρα μήκους περίπου 4,1 χλμ. και δίδυμη σήραγγας μήκους 600 μ. στην περιοχή της Κηπούπολης.

Τέλος, η λύση προβλέπει τη αναδιαμόρφωση των ανισόπεδων συνδέσεων κατά μήκος της ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού.

Όπως επισημαίνεται στην απόφαση, με την έγκριση της οριστικής μελέτης οδοποιίας και κόμβων το 2014 από τη Διεύθυνση Μελετών της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που εμπεριέχονταν στην εγκεκριμένη περιβαλλοντική αδειοδότηση, επήλθε μερικός ανασχεδιασμός του Έργου, ώστε να περιοριστούν περαιτέρω οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, με γνώμονα και τον εξορθολογισμό του κόστους κατασκευής και λειτουργίας.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε πει ο Πρωθυπουργός, οι μελέτες για το έργο θα ολοκληρωθούν εντός του 2020 και θα ακολουθήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού