Αύριο Τετάρτη συζητείται στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το νέο βελτιωμένο επενδυτικό σχέδιο (master plan) του ΟΛΠ , ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ.

Αναφορικά με το σχέδιο, από την κυβέρνηση λένε πως πρόκειται για σημαντική αύξηση της μεγάλης επένδυσης που γίνεται στον Πειραιά, κατά 200 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 33%.

Προσθέτουν ότι μέσω της κίνησης αυτής στον ΟΛΠ, η Cosco επενδύει στις αναπτυξιακές προοπτικές που ανοίγονται στην Ελλάδα με την πολιτική αλλαγή της 7ης Ιουλίου και την νέα κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Το νέα βελτιωμένο σχέδιο του ΟΛΠ περιλαμβάνει την κατασκευή τέταρτου προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και το κέντρο εξυπηρέτησης επιβατών στους σταθμούς κρουαζιέρας με καταστήματα χωρίς δασμούς (Duty Free Shops).

Το ύψος της νέας επένδυσης στον ΟΛΠ που αφορά τον τέταρτο προβλήτα, ο οποίος θα κατασκευαστεί στα ανατολικά του προβλήτα 1, υπολογίζεται στα 300 εκατ. ευρώ, ενώ η δυναμικότητά του θα είναι στα 2,8 εκατ. teu, αυξάνοντας τη συνολική χωρητικότητα (capacity) του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας πάνω από τα 10 εκατ. teus.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΟΛΠ, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2018 έφτασε τα 4,9 εκατ. teus με αύξηση 18,4% σε σχέση με το 2017, ενώ φέτος αναμένεται νέα αύξηση στα επίπεδα των 5,5 εκατ. teu.

Αναφορικά με το κέντρο εξυπηρέτηση επιβατών στους σταθμούς κρουαζιέρας με καταστήματα χωρίς δασμούς (Duty Free Shops), θα είναι κατά πολύ μικρότερο από τον αρχικό σχεδιασμό από τα 44 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, στα 22 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, καθώς στη νέα βελτιωμένη πρόταση δεν συμπεριλαμβάνεται το εμπορικό κέντρο (mall).

Πηγές του ΟΛΠ αναφέρουν ότι στόχος με την κατασκευή του τέταρτου προβλήτα είναι το λιμάνι του Πειραιά να καταστεί ο σημαντικότερος σταθμός στη Μεσόγειο για τη μεταφόρτωση εμπορευμάτων από την Κίνα προς τις ευρωπαϊκές χώρες και να μπει στη λίστα με τα πέντε κορυφαία εμπορικά λιμάνια της Ευρώπης. Επίσης στη νέα βελτιωμένη πρόταση δεν συμπεριλαμβάνεται το εμπορικό κέντρο (mall) για το οποίο είχαν διατυπωθεί αντιδράσεις.

Ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Γιάννης Πλακιωτάκης είχε δηλώσει για το θέμα ότι: «Η επένδυση αυτή αποτελεί ένα τεράστιο στοίχημα για την χώρα. Και αυτό γιατί στέλνει ένα σαφές και ξεκάθαρο μήνυμα προς τους ξένους επενδυτές, τόσο στην Κίνα, όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο, ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη, στο πλαίσιο της νομιμότητας πάντα, να προχωρήσει με γρήγορο ρυθμό σε όλες εκείνες τις δομικές αλλαγές που απαιτούνται ώστε να βρουν πρόσφορο έδαφος όλα εκείνα τα επενδυτικά προγράμματα που βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα της εθνικής μας οικονομίας σε παγκόσμιο επίπεδο, ωφελώντας όχι μόνο τους επενδυτές, αλλά και τον ελληνικό λαό».

Υπενθυμίζεται ότι ο νέος Πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε. – Cosco Shipping κ. Yu Zenggang κατά τη πρόσφατη συνάντηση που είχε με τον κ. Πλακιωτάκη είχε τονίσει ότι η κινεζική πλευρά αφενός δεσμεύεται πως θα ξεκινήσει άμεσα τα έργα που προβλέπονται στο νέο master plan αμέσως μετά την έγκριση του από την ΕΣΑΛ και αφετέρου ότι οι επενδύσεις αυτές αποτελούν μόνο την αρχή, καθώς, όπως ανέφερε, στόχος της COSCO είναι να μεγαλώνει και να ενδυναμώνει συνεχώς το λιμάνι του Πειραιά.

Από την πλευρά του ο Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ κ. Νεκτάριος Σαντορινιός δήλωσε ότι «τα νέα σχέδια ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά, πριν συζητηθούν στην ΕΣΑΛ, πρέπει να περάσουν από διαδικασία διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς»

Ο κ. Σαντορινιός επεσήμανε ότι «το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί μια κρίσιμη υποδομή για την οικονομία της χώρας και η ανάπτυξη του πρέπει να αποτελεί στόχο προτεραιότητας.

Ωστόσο η βιώσιμη ανάπτυξη του λιμανιού με σεβασμό στις ανάγκες και στις λειτουργίες των πόλεων και των κατοίκων τους, η προστιθέμενη αξία στην τοπική οικονομία και στην οικονομία της χώρας και η προστασία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που συνδέονται με τη λιμενική δραστηριότητα, είναι απαραίτητες για την επιτυχία μιας σημαντικής επένδυσης στο λιμάνι του Πειραιά.

Αναμένουμε απαντήσεις στα ερωτήματά μας και περιμένουμε από την Κυβέρνηση να υπερασπιστεί την σύννομη διαδικασία, ώστε να ανοίξει το «νέο» σχέδιο σε διαβούλευση. »