Βελτίωση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, αύξηση των συνδρομητών και μείωση στην κατανάλωση ενέργειας που θα φτάσει τουλάχιστον το 11% περιλαμβάνει η πορεία προς την ενηλικίωση για τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Το ξεχωριστό αυτό έργο έκλεισε 15 χρόνια λειτουργίας, με 61.797.672 διελεύσεις, 100% κατανάλωση ενέργειας από ΑΠΕ, 25.000 ώρες παρακολούθησης και συντήρησης στον αέρα κι ακόμη 7.000 ώρες μέσα στο νερό.

Η στροφή στην ηλεκτροκίνηση, η αντικατάσταση του οδοφωτισμού από LED, η μείωση από το 2005 της κατανάλωσης ενέργειας κατά συνολικά 40% μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια και η αποφυγή εκπομπής 42.000 τόνων CO2 είναι μόνο μερικοί από τους “πράσινους” στοχους που έθεσε η διοίκηση της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. σε ειδική εκδήλωση στο Αντίρριο το πρωί του Σαββάτου.

Ως επιστέγασμα της 15ετούς διαδρομής της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης», παρουσιάστηκε ο νέος γαλανόλευκος λογότυπος, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ, δρ. Παναγιώτη Παπανικόλα να κάνει λόγο για ένα σύγχρονο τεχνικό μνημείο για τη χώρα μας.

Το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα στον στόλο της Γέφυρας

Συμβολίζοντας μάλιστα τις νέες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει το έργο, ήδη οι δυο χώροι στάθμευσης εκκατέρωθεν των διοδίων έχουν εξοπλιστεί με φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων της εταιρείας Blink και ο στόλος της Γέφυρας απέκτησε το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα του που φέρει στο αμάξωμα το σύνθημα: «Το κλίμα αλλάζει, αλλάζουμε κι εμείς».

Ακόμη, έχουν ήδη παραληφθεί τουλάχιστον 170 νέα φωτιστικά με LED για το οδόστρωμα, προκειμένου από τον Οκτώβριο να νεκινήσει η εγκατάστασή τους.

Στόχος η αύξηση του e-pass

Επενδύοντας στην αύξηση των συνδρομητών στο ποσοστό του 50% των διελεύσεων από τη Γέφρυα Ρίου-Αντιρρίου από το 24% που είναι σήμερα, η διοίκηση δίνει έμφαση στον τοπικό χρήστη, αλλά και σε νέα εκπτωτικά προϊόντα. Η τοπική κίνηση στη Γέφυρα έχει σήμερα φτάσει στο 40% από 25,26% που ήταν στο ξεκίνημά της. Οι συνδρομητές ανέρχονται σήμερα σε 17.000, με το μέσο ημερήσιο κόστος καθημερινής διέλευσης ανά μήνα να είναι 5,50 ευρώ, τη στιγμή που η απλή διέλευση κοστίζει 13,60 ευρώ.

Για το 2019, εκτιμάται ότι η κυκλοφορία στη Γέφυρα θα φτάσει τις 4 εκατ. διελεύσεις επιστρέφοντας στα δεδομένα του 2011. Το μέγιστο των διελεύσεων σε αυτή τη 15ετία το έπιασε το 2009 φτάνοντας τα 5 εκατ.

Προτεραιότητα αποτελεί ακόμα η πιο εύχρηση πληρωμή με πιστωτική κάρτα, ενώ εμπορικά θα δοθεί βάρος και στις συνεργασίες με μεγάλες διεθνείς μεταφορικές εταιρείες.

Η Γέφυρα σε αριθμούς

Καινοτόμες μελέτες και μέθοδοι υπεράκτιας κατασκευής χρησιμοποιήθηκαν, ώστε να γίνει πραγματικότητα η πρωτοπόρος σε διεθνές επίπεδο καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων, μήκους 2.252 μέτρων, που ενώνει το Ρίο με το Αντίρριο. Από την έναρξη της λειτουργίας της έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 61 εκατομμύρια διελεύσεις με το 84% να αφορά Ι.Χ.

Η γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» έχει αεροδυναμική ευστάθεια για ταχύτητα ανέμου ως 266,4 χλμ/ώρα, αντέχει σε πρόσκρουση πλοίου 180.000 τόνων που πλέει με ταχύτητα 16 κόμβων και ανταποκρίνεται σε τεκτονικές μετακινήσεις έως 2 μέτρων προς οποιαδήποτε κατεύθυνση μεταξύ διαδοχικών βάθρων. Διεθέτει 20 σεισμικούς αποσβεστήρες καταστρώματος και 2 αρμούς με ικανότητα μέγιστης διαμήκους κίνησης +2,81 μ./-2,20 μ. και εγκάρσιας κίνησης +/-2,6 μ.

Αποτελείται από 312.517 κυβικά μέτρα οπλισμένου σκυροδέματος και 17.700 τετραγωνικά μέτρα δομικού χάληβα. Το μέγιστο βάθος θεμελίωσης είναι τα 65 μέτρα, το συνολικό της ύψος από τη βάση ως την κορυφή του ψηλότερου πυλώνα ανέρχεται σε 227 μέτρα και η μέγιστη διάμετρος των θεμελίων είναι 90 μέτρα. Τα 368 καλώδια ανάρτησης καταστρώματος έχουν συνολικό μήκος 61,6 χλμ. Και περιλαμβάνουν χαλύβδινους τένοντες συνολικού μήκους όσο η μισή ακτίνα της Γης (3.212 χλμ.).

Συντήρηση κι αναβάθμιση αξίας 38 εκατ. ευρώ στα 15 χρόνια

Μέσα στα πρώτα δύο χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της γέφυρας έγιναν δύο σημαντικές τεχνικές αναβαθμίσεις, συνολικής αξίας 13 εκατ. ευρώ, με την τοποθέτηση 208 αποσβεστήρων ταλάντωσης καλωδίων ανάρτησης και με 13.900 μέτρα συρματόσχοινα ανοξείδωτου χάλυβα για την ενίσχυση της αντικεραυνικής προστασίας. Το κόστος της συντήρησης σε αυτή την δεκαπενταετία ανέρχεται σε 25 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι το μέσο ετήσιο κόστος συντήρησης της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου ανέρχεται σε 2 εκατ. ευρώ.

«Όσο πιο καλή είναι η κατασκευή, τόσο περισσότερο αργεί η βαριά συντήρηση. Βαριά συντήρηση γίνεται βάσει των συνεχών δοκιμών και μετρήσεων που κάνουμε, αλλά γενικά προτιμούμε την προληπτική συντήρηση» επισήμανε ο κ. Άρης Σταθόπουλος-Βλάμης, τεχνικός διευθυντής της Γέφυρας. Η πρώτη συντήρηση του οδοστρώματος ξεκινάει σε μία εβδομάδα από σήμερα. Ο προϋπολογισμός του τμήματος που θα αντικατασταθεί ανέρχεται σε 250.000-300.000 κι αφορά στην περιοχή των διοδίων.

«Μία εξαιρετικά καινοτόμος κατασκευή όπως η Γέφυρα, χρειάζεται καινοτομίες και στη συντήρησή της. Στη Γέφυρα, τηρούμε μια σειρά από αυστηρούς ελέγχους, σε καθημερινή βάση, με στόχο να διασφαλίζουμε την ανταπόκρισή της στο στοίχημα της μακροζωίας και της ασφάλειάς της. Αξιολογώντας τα δεδομένα που καταγράφουμε από τους ελέγχους, διερευνούμε τρόπους για να κάνουμε τη δομική της συντήρηση αποδοτικότερη και τη λειτουργία της φιλικότερη προς το περιβάλλον» συνέχισε.

Βελτίωση εσόδων 2% για το 2019, κέρδη μετόχων και διόδια

Τα έσοδα της Γέφυρα ΑΕ αναμένονται βελτιωμένα κατά 2% για το 2019, επιτυγχάνοντας λειτουργική κερδοφορία, η οποία καταγράφεται και πάλι τα τελευταία 2-3 χρόνια. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Γέφυρα ΑΕ, κ. Παναγιώτη Παπανικόλα, από τα ίδια κεφάλαια οι μέτοχοι δεν έχουν πάρει πίσω το αρχικό κεφάλαιο, ύψους 70 εκατ. ευρώ, εξαιτίας της κρίσης. Υπενθυμίζεται ότι η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο συνολικό κόστος της παραχώρησης ανήλθε σε ποσοστό 40% (περίπου 300 εκατ. ευρώ), ενώ ο παραχωρησιούχος έλαβε και δάνειο από την ΕΤΕπ ύψους 370 εκατ. ευρώ.

«Η αποπληρωμή των δανείων και τα κέρδη των μετόχων δεν σχετίζονται με αύξηση των διοδίων. Δεν υπάρχει αύξηση του διοδίου, υπάρχει βάσει της σύμβασης παραχώρησης τιμαριθμική αναπροσαρμογή σε ετήσια βάση. Εάν όμως δεν κάνουμε την προσαρμογή κάποιες χρονιές, δεν χάνουμε το δικαίωμά μας να την κάνουμε σωρευτικά» εξήγησε ο κ. Παπανικόλας, σημειώνοντας ότι ως προς το μέγιστο δυνατό όριο αυτό εξαντλείται στο απλό κόμιστρο για τα ΙΧ, πράγμα που δεν ισχύει για τους συνδρομητές, ενώ για βαριά οχήματα και λεωφορεία δεν έχει φτάσει στο μέγιστο επιτρεπτό. Η μέγιστη συνολική απόδοση επί των ιδίων κεφαλαίων στο τέλος της παραχώρησης μπορεί να φτάσει το 11,3%.