Θερινό, διασκεδαστικό, εξυπηρετικό, καθαρό από περιβαλλοντικής απόψεως αλλά… εξόχως επικίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα του αναβάτη και των γύρω του. Και επιπλέον εξόχως επιβαρυντικό για το κυκλοφοριακό αλαλούμ των μεγαλουπόλεων. Ο λόγος για το ηλεκτρικό πατίνι, το νέο μεταφορικό μέσο που κατέκτησε τάχιστα τις ευρωπαϊκές πόλεις, συμπεριλαμβανομένων βεβαίως και των ελληνικών. Ο αιφνιδιασμός όλων από την εμφάνιση των ηλεκτρικών πατινιών ήταν μεγάλος. Κάποιοι, ωστόσο, ξεκίνησαν ήδη τις προσπάθειες να βάλουν κάποια τάξη στην άναρχη κυκλοφορία τους.

Οι Γάλλοι αποφάσισαν να ρυθμίσουν με αποφασιστικότητα την κατάσταση. «Είναι αλήθεια ότι δεν είχαμε προβλέψει τη δημοτικότητα που θα αποκτούσε το ηλεκτρικό πατίνι. Αλλά ήδη διαπιστώνουμε μια μεγάλη αύξηση των ατυχημάτων με το καινούργιο αυτό μέσο ατομικής μεταφοράς. Δεχόμαστε επίσης πλήθος διαμαρτυριών εκ μέρους των πεζών, που αισθάνονται πολύ ανασφαλείς πλέον όταν περπατούν στα πεζοδρόμια» δήλωσε στην εφημερίδα «Le Parisien» η υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας Ελιζαμπέτ Μπορν.

Η απαγόρευση της κυκλοφορίας των ηλεκτρικών πατινιών στα πεζοδρόμια του Παρισιού και των άλλων πόλεων είναι ένα από τα μέτρα που θα εφαρμοστούν στη Γαλλία τον Σεπτέμβριο του 2019 – φευ, το καλοκαίρι το κυκλοφοριακό μπάχαλο θα είναι γενικευμένο ακόμα και στην Πόλη του Φωτός. Εν πάση περιπτώσει, όπως αναφέρει ο γαλλικός Τύπος, η κυρία Μπορν και η κυβέρνηση του Εντουάρ Φιλίπ επεξεργάζονται πυρετωδώς διάταγμα που θα υπογράψει ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν – ενδιαμέσως θα πρέπει να εγκριθεί από το Εθνικό Συμβούλιο Αξιολόγησης Προτύπων και από το Συμβούλιο της Επικρατείας, διαδικασία που απαιτεί κάποιον χρόνο, όπως είναι φυσικό.

Τσουχτερά πρόστιμα

Ταυτόχρονα η κυβέρνηση του Παρισιού μελετά τροποποιήσεις και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που θα εφαρμοστούν από τον επόμενο Σεπτέμβριο. Οι αλλαγές που μελετώνται αφορούν κατ’ αρχάς την απαγόρευση της κίνησης με ηλεκτρικό πατίνι στα πεζοδρόμια των πόλεων. Οι παραβάτες θα καταβάλλουν πρόστιμο 135 ευρώ. Παρενθετικώς αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελιζαμπέτ Μπορν αποκάλυψε ότι τα μέτρα για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας των πατινιών οι επιτελείς του υπουργείου της τα εμπνεύστηκαν από τους κανόνες που διέπουν την κυκλοφορία των ποδηλάτων. «Πρωταρχικός μας στόχος είναι να πάψουν οι πεζοί να ξυρίζουν τους τοίχους των σπιτιών» δήλωσε χαρακτηριστικά η υπουργός.

Ενα δεύτερο μέτρο που θα θεσπίσει η γαλλική κυβέρνηση είναι ο καθορισμός ανώτατου ορίου ταχύτητας 25 χλμ./ώρα για τα πατίνια. Οπως αναφέρει η «Le Figaro», τον περασμένο Ιανουάριο προκάλεσε αίσθηση στο Διαδίκτυο η εικόνα ενός άνδρα να τρέχει με πατίνι σε αυτοκινητόδρομο με την ιλιγγιώδη ταχύτητα των 85 χλμ./ώρα! Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι με πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων οι εταιρείες ενοικιάσεως πατινιών έχουν περιορίσει την ανώτατη ταχύτητά τους στα 20 χλμ./ώρα. Αλλά ας μην ξεχνάμε ότι τα πατίνια που κυκλοφορούν δεν είναι μόνο ενοικιαζόμενα. Είναι και ιδιωτικά. Ετσι, κάθε αναβάτης πατινιού στη Γαλλία θα πρέπει να προσέχει να μην ξεπερνά τα 25 χιλιόμετρα την ώρα. Επίσης θα πρέπει να κυκλοφορεί στους ποδηλατοδρόμους. Και όταν δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, θα πρέπει να κυκλοφορεί μόνο σε δρόμους που έχουν ανώτατο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων και των άλλων οχημάτων τα 50 χλμ./ώρα. Οι παραβάτες θα πληρώνουν πρόστιμο που μπορεί να φθάνει και τα 1.500 ευρώ!

Πρόστιμο θα καταβάλλουν επίσης οι «πατινέρ» των οποίων τα οχήματα δεν θα διαθέτουν φανάρια εμπρός και πίσω και επίσης κουδούνι ή τέλος πάντων κάποια κόρνα ώστε να ειδοποιούν για την έλευσή τους.

Τέρμα το δικάβαλο

Το προεδρικό διάταγμα που ετοιμάζει το γαλλικό υπουργείο Μεταφορών προβλέπει επίσης, σύμφωνα με τις πληροφορίες του γαλλικού Τύπου, και ρύθμιση για την κατώτατη ηλικία των «πατινέρ». Ετσι, θα απαγορεύεται η χρήση ηλεκτρονικού πατινιού σε παιδιά κάτω των 8 ετών, ενώ θα απαγορεύονται η μεταφορά δεύτερου επιβάτη και η χρήση ακουστικών. Και επίσης, όπως συμβαίνει και με τη χρήση των ποδηλάτων, οι αναβάτες κάτω των 12 ετών θα πρέπει να φορούν κράνος.

Εξετάζεται, τέλος, το ενδεχόμενο να υποχρεούνται όλοι οι οδηγοί πατινιών, ανεξαρτήτως ηλικίας, να φορούν φωσφορίζον γιλέκο σε περίπτωση που κυκλοφορούν σε μη καλά φωτιζόμενο δρόμο. Οπως αντιλαμβάνεται κανείς, αυτό είναι ένα ντελικάτο ζήτημα για τη Γαλλία, όπου από το περασμένο φθινόπωρο κάθε Σάββατο διοργανώνουν μαχητικές διαδηλώσεις τα διαβόητα «κίτρινα γιλέκα». Διότι εύκολα θα μπορούσε να στοχοποιηθεί από τις δυνάμεις ασφαλείας ο κάθε αθώος «πατινέρ».