Μεγάλη μέρα για το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, καθώς το φαραωνικό έργο του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δόθηκε σε λειτουργία με τη μεταφορά της Turkish Airlines από το «Ατατούρκ» να ολοκληρώνεται σε χρόνο ρεκόρ.

Δρόμοι και λεωφόροι έκλεισαν και οι πτήσεις σταμάτησαν προκειμένου να μεταφερθεί ο εξοπλισμός, του εθνικού αερομεταφορέα της Τουρκίας, με τη μετακίνηση να διαρκεί συνολικά  45 ώρες και να χαρακτηρίζεται ως «η μεγαλύτερη στην ιστορία της αεροπλοϊας». 47.000 τόνοι εξοπλισμού μεταφέρθηκαν με 686 φορτηγά και εκατοντάδες άλλα οχήματα από την παλιά τους βάση επιχειρήσεων στη νέα, σε απόσταση περίπου 40 χιλιομέτρων, ενώ και 337 αεροσκάφη της πέταξαν στη νέα τους έδρα.

Τα βίντεο που διαφήμιζαν το αεροδρόμιο φυσικά είχαν ξεκινήσει πολύ πριν την παράδοση του…

Προκειμένου να ολοκληρωθεί η «μετακόμιση» έκλεισαν τρεις αυτοκινητόδρομοι και σταμάτησε για 12 ώρες η εναέρια κυκλοφορία τόσο από το Ατατούρκ όσο και από το νέο αεροδρόμιο, το προσωπικό του οποίου υποδέχθηκε την Turkish Airlines στο «νέο της σπίτι».

Το νέο αεροδρόμιο εντάσσεται στο πλαίσιο των σχεδιασμών φαραωνικών έργων του Ρ. Ερντογάν, ο οποίος επιχειρεί – ανεπιτυχώς μέχρι στιγμής – να αντικαταστήσει τον Κεμάλ Ατατούρκ στις συνειδήσεις των Τούρκων πολιτών, με κινήσεις επίδειξης πολυτέλειας και εντυπωσιασμού. Η τουρκική κυβέρνηση θέλει να καταστήσει το νέο αεροδρόμιο στο μεγαλύτερο της υφηλίου και την Τουρκία μια από τις δέκα μεγαλύτερες στον τομέα των αερομεταφορών. Άλλωστε ο ίδιος ο Τούρκος πρόεδρος ήταν αυτό που προώθησε το σχέδιο κάνοντας λόγο για «το αεροδρόμιο που αξίζει στην Κωνσταντινούπολη».

Υπενθυμίζεται ότι ο Ρ. Ερντογάν είχε σπεύσει να εγκαινιάσει το νέο αεροδρόμιο τον περασμένο Οκτώβριο, αμέσως μετά τις εκλογές για να ενισχύσει τη νίκη του, ωστόσο καθυστερήσεις και απεργίες είχαν αναβάλει την λειτουργία του.

Το Σάββατο το τελευταίο αεροσκάφος των τουρκικών αερογραμμών απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Ατατούρκ με προορισμό τη Σιγκαπούρη, με τον τούρκο υπουργό Μεταφορών Mehmet Turhan να την χαρακτηρίζει την απογείωση «ιστορική». «Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ξεπροβοδίσω  ως τους τελευταίους εμπορικούς επιβάτες του αεροδρομίου Ατατούρκ», είπε λίγο πριν απογειωθεί  το αεροπλάνο, στις 2.44 π.μ. για να προσθέσει ότι: «Με την επιστροφή σας, θα προσγειωθείτε στο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στον κόσμο».








Στόχος των τουρκικών Αρχών, σύμφωνα και με τους υπολογισμούς που έχουν γίνει είναι το νέο αεροδρόμιο να εξυπηρετεί 90 εκ. επιβάτες ετησίως με τρεις διαδρόμους στην παρούσα φάση ανάπτυξής του, όταν το πλέον πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου, εκείνο της Ατλάντα των ΗΠΑ εξυπηρέτησε πέρυσι 104 εκ. ταξιδιώτες.

Η τουρκική κυβέρνηση έχει στόχο μέχρι το 2028, στο “Istanbul Airport” να λειτουργούν έξι διάδρομοι και τέσσερις τερματικοί σταθμοί και να εξυπηρετούνται 200 εκ. επιβάτες ετησίως καλύπτοντας μια έκταση 76 τ.χλμ.

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά διεθνή ΜΜΕ το κυβερνών κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) του Ρ. Ερντογάν δαπάνησε 10.2 δισ ευρώ για το νέο αεροδρόμιο  με στόχο να προσελκύσει ψήφους. Ανεπιτυχώς θα λέγαμε όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος και μάλιστα σε μία χώρα που η οικονομία της βουλιάζει με άμεσο αντίκτυπο στους πολίτες της, με το κόστος του αεροδρομίου να προκαλεί σωρεία αντιδράσεων μεταξύ των πολιτών. Επίσης ακτιβιστές καταγγέλλουν ότι με την τεράστια ανάπτυξη στην περιοχή του αεροδρομίου καταστράφηκαν δάση με απρόβλεπτες συνέπειες και για την άγρια πανίδα. Να σημειωθεί ότι εργαζόμενοι το 2018 – λίγο πριν τα εγκαίνια του έργου από το «Σουλτάνο» – είχαν προχωρήσει σε κινητοποιήσεις διαμαρτυρόμενοι για την καταβολή δεδουλευμένων και συνθήκες εργασίας με τις δυνάμεις ασφαλείας να διαλύουν τις κινητοποιήσεις με δακρυγόνα και εκτοξευτήρες νερού