Την πτήση του μοιραίου Boeing της Ethiopian Airlines που στοίχισε τη ζωή 157 ανθρώπους έσπευσαν να εκμεταλλευτούν χρήστες του διαδικτύου καθώς και μέσα ενημέρωσης είτε λόγω άγνοιας και ή ελλιπούς πληροφόρησης είτε για λόγους επισκεψιμότητας.

Από το μεσημέρι της Δευτέρας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατακλύστηκαν από βίντεο τα οποία φέρεται να παρουσιάζουν τα τελευταία δραματικά λεπτά των επιβατών μέσα από το αεροσκάφος. Μάλιστα, κάποιοι το πήραν ακόμη παραπέρα, μεταδίδοντας ακόμη και τη συντριβή του Boeing.

Η εμφάνιση των βίντεο αυτών έγινε αρχικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ωστόσο αργότερα επεκτάθηκε σε μέσα ενημέρωσης, τα οποία δραματοποιούσαν ακόμη περισσότερο την τραγωδία.

Τα βίντεο, όμως, που κυκλοφόρησαν είναι τραβηγμένα σε αντίστοιχες περιπτώσεις που δεν έχουν καμιά σχέση με το συγκεκριμένο τραγικό δυστύχημα.

Γιατί είναι fake news

Με μια σύντομη περιήγηση στο διαδίκτυο, τις λεπτομέρειες που αποδεικνύουν την απάτη αναλύουν ειδικοί παρατηρητές αντίστοιχων θεμάτων.

Ειδικότερα, στο επίμαχο βίντεο διακρίνεται το εσωτερικό του αεροσκάφους το οποίο διαθέτει δύο διαδρόμους. Το 737 Max, όμως, είναι αεροσκάφος μονού διαδρόμου. Επομένως, το βίντεο αντιστοιχεί σε αεροπλάνο τύπου 787 ή Airbus A350.

Επίσης, αναντιστοιχία υπάρχει και στο χρόνο της συντριβής. Κι αυτό διότι, τα βίντεο φαίνεται να έχουν τραβηχτεί βράδυ, ενώ το τραγικό περιστατικό συνέβη πρωινές ώρες.

Το πιο χαρακτηριστικό δείγμα πάντως που αποδεικνύει την μη αυθεντικότητα των βίντεο είναι οι μάσκες του οξυγόνου που διακρίνονται σε αυτά. Σύμφωνα με αναφορές, το αεροσκάφος απογειώθηκε στις 8:38 π.μ. τοπική ώρα και συνετρίβη περίπου έξι λεπτά αργότερα. Τα στοιχεία από το FlightRadar24 έδειξαν ότι το υψηλότερο υψόμετρο που έφτασε ήταν 8.600 πόδια (περίπου 2.620 μέτρα) πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Οι μάσκες οξυγόνου, όμως, είναι αδύνατον να έχουν πέσει τόσο νωρίς, καθώς δεν έχει βρεθεί ακόμη στο υψόμετρο όπου αυτό συμβαίνει αυτόματα. Οι μάσκες οξυγόνου κατεβαίνουν αυτόματα με βάση το υψόμετρο. Για παράδειγμα, για το Airbus A320, αυτό το υψόμετρο είναι 14.000 πόδια.

Στα έξι λεπτά που βρίσκονταν στον αέρα το Boeing 737-800-MAX δεν «παραβίασε» αυτό το ασφαλές υψόμετρο, είναι επομένως απίθανο να έχουν τεθεί εν λειτουργία, όπως φαίνεται στο βίντεο.