• Αναζήτηση
  • Η «κυρά Φροσύνη» στο θέατρο Αβατον

    Με μια σπάνια ομορφιά, γητεύτρα και αντισυμβατική, η κυρά Φροσύνη συνεχίζει εν έτει 2019 να συντηρεί τον μύθο της

    ΤοΒΗΜΑ Team

    Με μια σπάνια ομορφιά, γητεύτρα και αντισυμβατική, η κυρά Φροσύνη συνεχίζει εν έτει 2019 να συντηρεί τον μύθο της. Η ιστορία της -ανιψιά μητροπολίτη και σύζυγος πλούσιου έμπορου που τα έφτιαξε με τον γιο του Αλή Πασά και αυτός την έπνιξε από ζήλεια μαζί με άλλες 17 γυναίκες- στάθηκε η έμπνευση για το νέο έργο του Στέφανου Παπατρέχα, που ανεβαίνει αυτή την περίοδο στο θέατρο Άβατον.

    Πρόκειται για έναν μονόλογο, που ερμηνεύει η Σύνθια Μπατσή. Η πρωταγωνίστρια μιλά για το έργο και τους αντικατοπτρισμούς του στο σήμερα.

    – Τι διαπραγματεύεται η «Φροσύνη»;

    Ο  Στέφανος Παπατρέχας, με αφορμή την ιστορία της Φροσύνης έχει γράψει ένα καταπληκτικό, κατά τη γνώμη μου, κείμενο. Μια ηθοποιός επιστρέφει σπίτι της από την πρόβα της. Της έχει ζητηθεί να ετοιμάσει για την επόμενη μέρα έναν αυτοσχεδιασμό για την κυρά Φροσύνη. Ξεκινάει ψάχνοντας πληροφορίες στο Ίντερνετ. Ακολουθούν κάποιες άτσαλες, άγουρες και αστείες προσπάθειες προσέγγισης και σιγά σιγά οι δύο γυναίκες (ηθοποιός και Φροσύνη) αρχίζουν να συνδιαλέγονται μπαίνοντας η μια στον ψυχισμό της άλλης. Μέχρι που τελικά βλέπουμε τη Φροσύνη πια επί σκηνής.

    – Ποιες είναι οι αντιστοιχίες της Φροσύνης με τις γυναίκες του σήμερα;

    Ο λόγος που θέλησα να ασχοληθώ με αυτό το κείμενο είναι γιατί με άγγιξε βαθιά από την πρώτη ανάγνωση. Πραγματεύεται θεματικές και προβληματισμούς που με απασχολούσαν πριν το διαβάσω. Μπορεί η Φροσύνη να έζησε σε μια διαφορετική εποχή, όμως ακόμα μας απασχολεί η έννοια της ελευθερίας, το πόσο μας καθορίζουν οι γύρω μας και οι κοινωνικές απαιτήσεις γενικότερα. Το κατά πόσο γνωρίζουμε τον εαυτό μας. Το πώς δημιουργούνται οι ήρωες. Το πόσο βαθιά δινόμαστε στον έρωτα.

    – Πόσο δύσκολο είναι να ερμηνεύεις έναν μονόλογο;

    Πριν το κάνω μου φαινότανε βουνό. Δεν θα έμπαινα ποτέ σε αυτή τη διαδικασία αν δεν με γοήτευε τόσο πολύ το συγκεκριμένο κείμενο! Στην πορεία αντιλαμβάνομαι πως παλεύω με έναν φόβο μου, αντλώντας μεγάλη ικανοποίηση και από τη διαδικασία αλλά και από τις αντιδράσεις του κοινού. Είναι κάπως αντιφατικό. Υπεύθυνοι για όλο αυτό είναι φυσικά ο Στέφανος Παπατρέχας και ο Λάζαρος Βαρτάνης που σκηνοθετούν την παράσταση. Ήταν μια δουλειά πολύ ομαδική! Και οι δυο τους είχαν παρά πολύ έξυπνη μάτια πάνω στο σκηνοθετικό κομμάτι και υπήρχε μεγάλη ελευθερία από όλους προς όλους -και τεράστια κατανόηση. Ακόμα και τα λιγοστά σημεία διαφωνίας μας, εξέλιξαν ακόμα πιο δημιουργικά τη διαδικασία της πρόβας.

    – Ποια είναι τα στοιχεία της ηρωίδας που σε γοητεύουν;

    Η Φροσύνη είναι μια γυναίκα που έζησε από το 1773 μέχρι το 1801. Ήταν μια έντονη προσωπικότητα. Ήταν μορφωμένη και δραστήρια. Δεν της άρεσε να μπαίνει στο καλούπι των συνηθισμένων γυναικών της εποχής της που περιορίζονταν στο σπίτι. Ήταν κοινωνική. Της άρεσαν οι συναναστροφές με τους άντρες γιατί αντλούσε γνώσεις από αυτές για τα όσα συνέβαιναν στον κόσμο. Ταυτόχρονα, αν και παντρεμένη με Έλληνα και με δύο παιδιά, ερωτεύτηκε και σύναψε σχέση με τον γιο του Αλί Πασά, Μουχτάρ. Ακολούθησε το πάθος της και αυτό την οδήγησε και στην καταστροφή. Όλα αυτά τα στοιχεία συνθέτουν έναν πολύ γοητευτικό χαρακτήρα γενικά, πόσο μάλλον όταν πρόκειται να τον υποδυθεί κανείς.

    – Θεωρείς ότι είναι μια προκλητική ηρωίδα;

    Είναι θέμα οπτικής. Σίγουρα ήταν προκλητική για την εποχή της. Στα δικά μου μάτια φαντάζει ανθρώπινη. Με έντονα πάθη.

    – Και τελικά είναι μια παρεξηγημένη ηρωίδα και γιατί;

    Η Φροσύνη ανακηρύχθηκε ηρωίδα επειδή ο θείος της μητροπολίτης Ιωαννίνων και Λάρισας προσπάθησε για αυτό. Υποστηρίζεται ότι την έπνιξε ο Αλί Πασάς γιατί τον αρνήθηκε. Αυτό δεν επιβεβαιώνεται ιστορικά. Δεν φαίνεται δηλαδή να εναντιώθηκε με κάποιον τέτοιο «ηρωικό» τρόπο στον κατακτητή. Αυτό την κάνει παρεξηγημένη ηρωίδα αυτόματα. Όμως η ανθρώπινη πλευρά της τα πάθη της και ο μαρτυρικός της θάνατος την καθιστούν αγαπημένη ηρωίδα σε όσους ασχολούνται με την ιστορία της.

    Η «Φροσύνη» του Στέφανου Παπατρέχα παρουσιάζεται στο θέατρο Άβατον από τις 20 Φεβρουαρίου 2019 και για 8 παραστάσεις.

    Σκηνοθεσία Λάζαρος Βαρτάνης και Στέφανος Παπατρέχας

    Ερμηνεύει η Σύνθια Μπατσή

    Σκηνικά -Κοστούμια: Έλλη Εμπεδοκλή

    Μουσική: Σίσσυ Βλαχογιάννη

    Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

    Φωτογραφίες-Trailer- Σχεδιασμός αφίσας: Ναταλία Β.

    Βοηθός σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Καναβός

    Στην παράσταση ακούγεται η φωνή του Αιμίλιου Χειλάκη

    Info:

    Θέατρο Άβατον, Ευπατρίδων 3, Κεραμεικός (Μετρό –

    Κεραμεικός)

    Παραστάσεις: Κάθε Τετάρτη στις 20.30

    Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 3412689

    Τιμές εισιτηρίων: €10 κανονικό, €8 φοιτητικό, €5 ανέργων

    Πολιτισμός
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Μαχητικά και ιστιοφόρα Τα τουρκικά πολεμικά αεροσκάφη περνούσαν συνέχεια πάνω από την Ικαρία. Μια μαυροντυμένη γυναίκα με ροζιασμένο πρόσωπο και τα κατάλευκα... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk