Κατακτητές των θαλασσών με το βλέμμα στο μέλλον αποδεικνύονται οι έλληνες εφοπλιστές. Σε μια αγορά ιδιαίτερα ανταγωνιστική, ο Πειραιάς προετοιμάζεται για το νέο μεγάλο παιχνίδι που θα παιχτεί στις θάλασσες με τη μεταφορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου, του γνωστού και LNG.

Για το θέμα αυτό ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το ρεπορτάζ που δημοσίευσε η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt η οποία αφού αποθεώνει τη νέα γενιά ελλήνων εφοπλιστών, άξιων συνεχιστών του Αριστοτέλη Ωνάση, αναφέρεται στην συγκεκριμένη αγορά του LNG και στη μάχη επικράτησης μέσω των δεκάδων παραγγελιών ειδικών πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι σε εξέλιξη είναι οι μεγάλες γεωτρήσεις της Exxon Mobil στην κυπριακή ΑΟΖ ενώ αναμένονται κι άλλες έρευνες στα κοιτάσματα της Κύπρου, της Αιγύπτου, του Ισραήλ και φυσικά της Ελλάδας. Οι εκτιμήσεις είναι ότι υπάρχουν μεγάλα κοιτάσματα αερίου και τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να γίνει η μεταφορά τους στις αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής. Η κατασκευή του αγωγού East Med από Ελλάδα-Ισραήλ-Αίγυπτο-Κύπρο, είναι ένα μεγαλεπίβολο σχέδιο, ιδιαίτερα κοστοβόρο και κανείς δεν ξέρει αν θα υλοποιηθεί ποτέ. Η μεταφορά υγροποιημένου αερίου, όμως, δεν μπορεί να περιμένει, και οι καλά προετοιμασμένοι εφοπλιστές θα έχουν τον πρώτο λόγο σε μια αγορά ταχέως αναπτυσσόμενη.

Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η κατασκευή τάνκερ LNG, γι» αυτό και οι έλληνες εφοπλιστές έχουν ήδη αρχίσει να ετοιμάζονται.

Σύμφωνα με την Handelsblatt: «Οι Έλληνες εφοπλιστές στοιχηματίζουν στη μεγάλη άνοδο του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Οι συνεχιστές του μεγιστάνα εφοπλιστή Ωνάση επενδύουν δισεκατομμύρια σε τάνκερ μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ειδικοί του κλάδου προειδοποιούν για υπερπροσφορά στην ικανότητα μεταφοράς, αλλά οι Έλληνες θέλουν να είναι προετοιμασμένοι».

Οπως δείχνουν τα στοιχεία, από τις 65 παραγγελίες LNG τάνκερ στην Άπω Ανατολή για το 2018, οι 33 προέρχονται από την Ελλάδα. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει καράβια αξίας 8,9 δισ. ευρώ το 2018 και τα 2/3 αφορούν τάνκερ μεταφοράς φυσικού αερίου. Το αλάνθαστο ένστικτό τους για την τάση στις μεταφορές των φορτηγών πλοίων εξασφαλίζει την επιτυχία τους. Διαθέτουν, έτσι, το μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως και ελέγχουν τον 1/5 του παγκόσμιου τονάζ, όντας μπροστά από την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Γερμανία στην κατάταξη».

Ο Πειραιάς ετοιμάζεται

Η γερμανική εφημερίδα αναφέρει μάλιστα ότι οι γερμανοί εφοπλιστές είναι επιφυλακτικοί σε αντίθεση με τους Έλληνες. «Σε παγκόσμιο επίπεδο, βρίσκονται 100 τάνκερ υπό κατασκευή και πολλοί ειδικοί προειδοποιούν ήδη για υπερπροσφορά. Για το λόγο αυτό, οι Γερμανοί εφοπλιστές είναι επιφυλακτικοί στο θέμα των παραγγελιών. Ωστόσο, οι έλληνες εφοπλιστές το βλέπουν διαφορετικά. Στις αρχές του 2020, πράγματι θα υπάρξει υπερπροσφορά, σύμφωνα με ειδικούς στον Πειραιά, αλλά με την περαιτέρω ανάπτυξη του παγκόσμιου δικτύου τερματικών σταθμών, από το 2023 η ζήτηση θα αυξηθεί σημαντικά και οι εφοπλιστές του Πειραιά θέλουν να είναι προετοιμασμένοι».

Από τις παραγγελίες που έχουν γίνει για νέα τάνκερ ξεχωρίζει η παράδοση πρόσφατα στην Dynagas του τάνκερ «Boris Solokov» μήκους 214 μέτρων και ικανότητας μεταφοράς 45.000 κ.μ. LNG. Το τάνκερ αυτό έχει την ιδιαιτερότητα ότι μπορεί να πλεύσει στην Αρκτική – σπάζοντας πάγο πάχους 1,80 μ.- πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί όλο το χρόνο να προσεγγίζει την Χερσόνησο Τζαμάλ στην Αρκτική και να μεταφέρει από εκεί φυσικό αέριο σε όλο τον κόσμο.

Ακόμη, η Gaslog του Π. Λιβανού διαθέτει 26 LNG τάνκερ, ενώ 9ακόμα βρίσκονται υπό κατασκευή. Η TMS Cardiff Gas του Χρήστου Οικονόμου έχει κάνει οκτώ παραγγελίες τάνκερ σε δύο ναυπηγεία. Ο εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης έχει παραγγείλει τέσσερα LNG τάνκερ. Επίσης, η εφοπλιστική οικογένεια Αγγελικούση έχει παραγγείλει δύο τάνκερ αξίας 370 εκατ. δολ. στο κορεάτικο ναυπηγείο Daewoo. Με την παραγγελία αυτή, τα LNG τάνκερ της οικογένειας ανέρχονται στα 37 συνολικά, με τα 27 να βρίσκονται ήδη σε χρήση και τα 10 υπό κατασκευή.

Σύμφωνα με την Handelsblatt, οι Έλληνες εφοπλιστές περιμένουν καλές αποδόσεις από τις επενδύσεις τους σε LNG τάνκερ. Καθώς η ζήτηση αυξάνεται, οι τιμές charter αυξάνονται ταυτόχρονα. Κατάρ, ΗΠΑ, Αίγυπτος, Αλγερία και Αυστραλία βασίζονται στο LNG για τις εξαγωγές τους σε φυσικό αέριο. Οι μεγαλύτερες χώρες-αποδέκτες είναι η Ιαπωνία, η Ν. Κορέα και η Κίνα. Η Κίνα, συγκεκριμένα, εισήγαγε τους 11 μήνες του 2018 48 εκ. τόνους LNG- αύξηση 44% σε σύγκριση με πέρυσι.

Για τις περιφερειακές χώρες, όπως η Ελλάδα, το LNG αποκτά μεγαλύτερη σημασία. Εκτός από τον ήδη εν ενεργεία τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, στην Αλεξανδρούπολη βρίσκεται υπό κατασκευή νέος τερματικός σταθμός LNG. Ο σταθμός αυτός θα μπορούσε να συντελέσει στην ανεξαρτησία των χωρών της Αν. Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Για το λόγο αυτό, το έργο προωθείται από την ΕΕ και στηρίζεται πολιτικά από τις ΗΠΑ. Η Βουλγαρία έχει ήδη εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον. Εξάλλου, στο εν λόγω εγχείρημα συμμετέχει με ποσοστό 20% η εταιρεία Gaslog του Π. Λιβανού. Ο εφοπλιστής μπορεί να αναμένει διπλά κέρδη σε στεριά και θάλασσα με την αναμενόμενη άνοδο του υγροποιημένου φυσικού αερίου, καταλήγει το δημοσίευμα της Handelsblatt.

Ο Ωνάσης

Όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα, μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι έλληνες εφοπλιστές Λιβανός, Νιάρχος, Λαιμός και Λάτσης κυριάρχησαν διεθνώς στη μεταφορά πετρελαίου με τα τάνκερ τους. Εξάλλου, ο Αριστοτέλης Ωνάσης, «ο βασιλιάς των τάνκερ», θεωρείται ότι διέσωσε τη γερμανική εφοπλιστική βιομηχανία, με παραγγελίες, μεταπολεμικά, 18 πλοίων σε Βρέμη, Κίελο και Αμβούργο. Η καθέλκυση του τάνκερ «Τίνα Ωνάση» το 1953 στο Αμβούργο, του μεγαλύτερου τάνκερ της εποχής, πραγματοποιήθηκε ενώπιον 100.000 θεατών. Μέχρι στιγμής, ο «μαύρος χρυσός» ήταν ιδιαίτερα προσοδοφόρος για τους έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι έχουν πλέον στραφεί στη μεταφορά LNG. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο έχει καταστήσει πιο ευέλικτο το εμπόριο και τη μεταφορά φυσικού αερίου, διότι οι χώρες που το λαμβάνουν δεν εξαρτώνται από αγωγούς και προμηθευτές.