• Αναζήτηση
  • Κωσταράκος: Ο αρμόδιος για την εισήγηση των κρίσεων τελεί υπό προθεσμία

    «Δεν τρέφω βέβαια αυταπάτες. Θεωρώ ότι ο κ.ΥΕΘΑ δεν έχει την απαραίτητη ευαισθησία για να αυτοπεριορισθεί και να πάρει μια τέτοια απόφαση αποχής δίχως αυτή να του επιβληθεί άνωθεν»

    O πόλεμος μεταξύ Πάνου Καμμένου και του επίτιμου Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας Μιχάλη Κωσταράκου καλά κρατεί. Μετά τη σύγκρουση γιατί ο δεύτερος κατηγόρησε τον υπουργό Αμυνας επειδή φοράει συνεχώς στρατιωτικές στολές και την απάντηση του κ. Καμμένου, ο πρόεδρος της Στρατιωτικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης δίνει συνέχεια στην κόντρα.

    Με μια αιχμηρή ανάρτηση στα Social Media, ο Μιχάλης Κωσταράκος επισημαίνει ότι ο κ. Καμμένος «έχει αυτοβούλως απεμπολήσει το ηθικό δικαίωμα του να διενεργήσει τις κρίσεις της ηγεσίας των Κλάδων».

    Ο επίτιμος Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, αναφέρει, επίσης ότι «είναι ανεπίτρεπτο, μη ηθικό και κυρίως αναξιοπρεπές και αντιδεοντολογικό να αποφασίσει για κάτι τέτοιο κάποιος που έχει εργαλειοποιήσει την πολύ σοβαρή δημόσια θέση του και που απειλεί διαρκώς να την εγκαταλείψει. Και μάλιστα να το πράξει ενώ γνωρίζει ότι διάγει τις τελευταίες ημέρες (ή ώρες) της θητείας του».

    Δείτε ολόκληρη την ανάρτησή του:

    «Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας και οι Κρίσεις των Αρχηγών Γενικών Επιτελείων.

    Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που θα κληθεί στο άμεσο μέλλον να αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση είναι οι κρίσεις των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων (ΑΓΕ). Όπως είναι γνωστό οι τρείς Αρχηγοί συμπληρώνουν την νομοθετικά προβλεπόμενη διετή θητεία τους στις 15 Ιανουαρίου και πρέπει να αποφασισθεί από το ΚΥΣΕΑ (βάση σχετικής εισήγησης του κ.ΥΕΘΑ) εάν θα αντικατασταθούν ή εάν η θητεία τους (όλων ή κάποιων) θα παραταθεί για ένα ακόμα έτος. Η ημερομηνία 15/01 είναι ελάχιστα ελαστική και πλησιάζει ταχύτατα.

    Η όποια απόφαση προκύπτει ως αποτέλεσμα μίας συγκεκριμένης, θεσμοθετημένης διαδικασίας, στο τέλος της οποίας ο κ.Πρωθυπουργός, δια του ΚΥΣΕΑ, αποφασίζει για την τύχη της ηγεσίας. Στη πραγματικότητα εγκρίνει και νομιμοποιεί την εισήγηση του κ.ΥΕΘΑ, ο οποίος έχει τον πρώτο λόγο στο θέμα αυτό ως φυσικός πολιτικός προϊστάμενος, μέσω του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, των Αρχηγών των τριών Κλάδων. Η διαδικασία αυτή είναι η προβλεπόμενη από το νόμο και συνταγματικά κατοχυρωμένη.
    Αυτήν την φορά όμως βιώνουμε μία ιδιάζουσα κατάσταση. Ο αρμόδιος για την εισήγηση προς το ΚΥΣΕΑ, κ.ΥΕΘΑ τελεί υπό προθεσμία. Εδώ και μήνες συναρτά την παραμονή στην θέση του με την έλευση της Συμφωνίας των Πρεσπών για κύρωση στην ελληνική Βουλή. Αναλόγως της ημέρας δηλώνει ότι θα παραιτηθεί (ή ότι «μπορεί» να παραιτηθεί), ότι θα «ρίξει» (ή ότι δεν θα «ρίξει») την κυβέρνηση. Την ίδια ώρα περιέρχεται την χώρα «αποχαιρετώντας» δυνητικά (όχι όμως και σίγουρα) τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ). Ο ίδιος έχει θέσει τον εαυτό του υπό προθεσμία και μόνος του έχει δώσει στη θητεία του πιθανή ημερομηνία λήξεως.

    Υπό τις συνθήκες αυτές, θεωρώ ότι απαιτείται η παρέμβαση του κ.Πρωθυπουργού. Πιστεύω ότι ο κ.ΥΕΘΑ έχει αυτοβούλως απεμπολήσει το ηθικό δικαίωμα του να διενεργήσει τις κρίσεις της ηγεσίας των Κλάδων. Θεωρώ ότι είναι ανεπίτρεπτο, μη ηθικό και κυρίως αναξιοπρεπές και αντιδεοντολογικό να αποφασίσει για κάτι τέτοιο κάποιος που έχει εργαλειοποιήσει την πολύ σοβαρή δημόσια θέση του και που απειλεί διαρκώς να την εγκαταλείψει. Και μάλιστα να το πράξει ενώ γνωρίζει ότι διάγει τις τελευταίες ημέρες (ή ώρες) της θητείας του.

    Δεν τρέφω βέβαια αυταπάτες. Θεωρώ ότι ο κ.ΥΕΘΑ δεν έχει την απαραίτητη ευαισθησία για να αυτοπεριορισθεί και να πάρει μια τέτοια απόφαση αποχής δίχως αυτή να του επιβληθεί άνωθεν. Και φυσικά αναφέρομαι στον δικό του προϊστάμενο, τον κ.Πρωθυπουργό. Ο οποίος έχει την δύναμη και το δικαίωμα να παρέμβει και να αποτρέψει ακόμα ένα ολίσθημα του Υπουργού του. Ή, ως ύστατη γραμμή άμυνας, να μην εγκρίνει την όποια εισήγησή του στο ΚΥΣΕΑ αναφορικά με το μέλλον των ηγεσιών των Γενικών Επιτελείων των τριών Κλάδων και κατ’ επέκταση το μέλλον των ΕΔ.

    Στο σημείο αυτό πρέπει να διευκρινισθεί ότι η υποβολή εισήγησης του κ.ΥΕΘΑ στο ΚΥΣΕΑ για την ηγεσία των Κλάδων είναι απόλυτα νόμιμη και αποτελεί συνταγματικό δικαίωμά του μέχρι την τελευταία ημέρα που βρίσκεται στο γραφείο του και κατέχει το υπόψη αξίωμα. Κατά τη γνώμη μου, προχωρώντας περισσότερο σε βάθος, δύο είναι οι λόγοι που επιβάλλουν μια διαφορετική προσέγγιση και την ενδεχόμενη προσωπική παρέμβαση του κ.Πρωθυπουργού στο θέμα αυτό:

    Κατ’ αρχήν, οι Αρχηγοί, επιλεγμένοι από τον ίδιο και εγκεκριμένοι από το ΚΥΣΕΑ πριν από δύο χρόνια, είναι καταξιωμένοι επαγγελματίες και κατά τη γνώμη μου έχουν εκτελέσει τα καθήκοντά τους κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οι Αρχηγοί αντικαθίστανται ή για σοβαρές παραλείψεις στη εκτέλεση των καθηκόντων τους (δεν νομίζω ότι τίθεται τέτοιο θέμα) ή όταν απαιτείται να δοθεί μια νέα πνοή στην ηγεσία των ΕΔ. Η κυβέρνηση βρίσκεται στο τέλος της θητείας της, ο κ.ΥΕΘΑ έχει μεταβάλλει την –πιθανολογούμενη- αντίθεσή του με την κυβερνητική πολιτική για τις Πρέσπες σε ψηφοθηρικό τέχνασμα που δεν του βγαίνει γιατί δεν το πιστεύει ούτε ο ίδιος, ενώ καμία αλλαγή πολιτικής δεν πρόκειται να συμβεί διότι καμία ουσιαστική πολιτική για τις ΕΔ δεν υπάρχει ούτως ή άλλως, ώστε να σχεδιαστεί η αλλαγή της.
    Κατά δεύτερον, ένας πολιτικός στο τέλος της θητείας του, χωρίς συνεισφορά αλλά και χωρίς μέλλον στο Υπουργείο Εθνικής Αμυνας(ΥΠΕΘΑ), δεν δικαιούται ηθικά να αποφασίσει για την τύχη των Αρχηγών και των Ανωτάτων Αξιωματικών που συνιστούν τη στιγμή αυτή τους κορυφαίους επαγγελματίες των Κλάδων τους με προσφορά δεκαετιών στην υπηρεσία της Πατρίδος. Είναι ασφαλώς νόμιμο, αλλά ταυτόχρονα είναι απάνθρωπο και άηθες, την στιγμή που σχεδιάζει να παραδώσει (ή έτσι τουλάχιστον διαμηνύει) τα καθήκοντά του μέσα στις επόμενες ημέρες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι κρίσεις της ηγεσίας των ΕΔ (ο Υπουργός στο ρόλο του Θεού ή της μοίρας, να επηρεάζει καταλυτικά τις ζωές των ανθρώπων σε προσωπικό επίπεδο,«διασκεδάζοντας» τον κυρίαρχο ρόλο του) είναι από τα προνόμια που απολαμβάνει η εκάστοτε πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, μαζί με τις τελετές, τα αγήματα, τις βόλτες με αεροσκάφη και ελικόπτερα, τα ταξίδια και την αναντίρρητη απόδοση τιμών και σεβασμού. Αυτός είναι και ο λόγος που καμία πολιτική ηγεσία δεν δέχτηκε να αλλάξει το απάνθρωπο, δαπανηρό, αναποτελεσματικό και αιμορραγικό σύστημα εξέλιξης και προαγωγών των Αξκών των ΕΔ που θεσπίστηκε για λόγους αποχουντοποίησης στη δεκαετία του 1970 αλλά παραμένει στη θέση του δεκαετίες μετά. Ασφαλώς ορισμένοι ΥΕΘΑ στο παρελθόν αντιμετωπίζοντας το ρόλο τους με τη σοβαρότητα που του αρμόζει έκαναν τη δουλειά τους (και τις κρίσεις) με υπευθυνότητα, σοβαρότητα και αξιοπρέπεια, προσπαθώντας να αποκαταστήσουν την αξιοκρατία.

    Για αυτούς τους λόγους πιστεύω ότι ο νυν ΥΕΘΑ δεν πρέπει να αφεθεί να κάνει την οποιαδήποτε κρίση στο Στράτευμα. Εκείνος ο οποίος δεν ξέρει το πολιτικό του αύριο, και ο οποίος, κατά την γνώμη μου, «παίζει» με την εθνική πολιτική και το εθνικό συμφέρον για μικροπολιτικά οφέλη και για την προσωπική του, πολιτική, επιβίωση, δεν μπορεί να αποφασίζει για το μέλλον των ΕΔ. Επαναλαμβάνω, είναι νόμιμο δικαίωμα του κ.ΥΕΘΑ, αλλά δεν είναι ηθικό, αξιοπρεπές και δεοντολογικό. Οι Αρχηγοί είναι επιλεγμένοι και ήδη εκτελούν τα καθήκοντά τους επί διετία. Μπορεί κάλλιστα να παρατείνει ο κ.Πρωθυπουργός χωρίς δισταγμό ή δεύτερες σκέψεις την θητεία τους για έναν ακόμα χρόνο, όπως προβλέπεται από το νόμο, μέσω αποφάσεως ενός ΚΥΣΕΑ τις επόμενες ημέρες και να γλυτώσει την κυβέρνησή του (και τον κυβερνητικό του εταίρο) από ακόμα ένα ατόπημα, το οποίο να είναι σίγουρος ότι δεν θα του προσφέρει οφέλη. Απλά θα βλάψει τις ΕΔ.

    Όσον αφορά στο θέμα της φημολογούμενης αντικατάστασης του κ.ΥΕΘΑ, σε περίπτωση παραίτησής του από τον ΑΓΕΕΘΑ Ναύαρχο Αποστολάκη, θα ήθελα να υπενθυμίσω στον Πρωθυπουργό (είμαι σίγουρος ότι το γνωρίζει καλά), ότι ο πολιτικός έλεγχος των ΕΔ είναι προϋπόθεση της Δημοκρατίας. Γι’ αυτό και όλες οι μεταδικτατορικές κυβερνήσεις τοποθετούσαν στην ηγεσία του ΥΠΕΘΑ ως υπουργούς, επιφανείς πολιτικούς, εκλεγμένους από τον λαό. Απόστρατοι ανώτατοι αξκοί πολλές φορές τοποθετούνται ως Υφυπουργοί σε συμβουλευτικό, τεχνοκρατικό ρόλο με καθήκοντα που τους αναθέτει ο κ.ΥΕΘΑ. Όλα αυτά γιατί σε περίπτωση κρίσεως ή πολέμου, ο ΥΕΘΑ ως πολιτικός προϊστάμενος των ΕΔ θα εισηγηθεί ενέργειες ή θα λάβει αποφάσεις που θα επηρεάσουν απόλυτα το σύνολο του ελληνικού λαού και τις ζωές πολιτών και στρατιωτικών. Και γι’ αυτές τις σοβαρές και καθοριστικές αποφάσεις απαιτείται «δημοκρατική νομιμοποίηση». Ασφαλώς και ο κ.Πρωθυπουργός μπορεί να διορίσει έναν μη στρατιωτικό πολιτικό του σύντροφο ή φίλο στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, όπως έχει γίνει ήδη με τον ΑΝΥΕΘΑ κ.Ρήγα, σε ρόλο τοποτηρητού. Προσωπικά πιστεύω όμως ότι μη εκλεγμένος πολιτικός δεν πρέπει να τοποθετηθεί ως ΥΕΘΑ. Υπάρχουν εκλεγμένοι πολιτικοί στο κόμμα του ή σε άλλα κόμματα που μπορούν να αναλάβουν πολιτικοί προϊστάμενοι των ΕΔ. Σε αυτήν τη χώρα μας πήρε πολλά χρόνια να ξεκαθαρίσουμε τι είναι ο πολιτικός έλεγχος των ΕΔ και ποιος τον ασκεί. Πιστεύω ότι ο κ.Πρωθυπουργός δεν θα θέλει η κυβέρνηση του να ξεφύγει από τον χρυσό κανόνα της δημοκρατίας. Δεν χρειάζεται να αφαιρούμε δικλείδες ασφαλείας χωρίς λόγο. Δεν μπορούμε να παίζουμε με τους θεσμούς. Πολύ περισσότερο αν ο νέος ΥΕΘΑ κληθεί να υλοποιήσει τις ετήσιες τακτικές κρίσεις στελεχών που γίνονται στο πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου, και πολύ περισσότερο αν θελήσει να τις επηρεάσει ενόψει εκλογών ή εξαιτίας της υποκειμενικότητας που του επιβάλλει αναγκαστικά η παρούσα θέση του.
    Κρατήστε κύριοι της κυβέρνησης, τις ΕΔ έξω από το κάδρο των πολιτικών σκοπιμοτήτων. Αποκαταστήστε τη σοβαρότητα και την ηρεμία που φοβάμαι ότι έχει κλονισθεί. Δεν είναι θέμα επιλογής, είναι υποχρέωση και καθήκον σας προς την πατρίδα.

    Κοινωνία
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Κι όλα μοιάζουν… παραμύθι Η λεπτεπίλεπτη μελαχρινή γυναίκα περπατάει με αργά, νωχελικά βήματα. Τα μαύρα πλούσια μαλλιά της μόλις που αγγίζουν το κόκκινο... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk