Βασικός παίκτης για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής έλξης από και προς την Κεντρική Ευρώπη με πύλη το λιμάνι του Πειραιά στοχεύει να καταστεί η PEARL, η τρίτη ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία που αποκτά πρόσβαση στο δίκτυο. Η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Οργανισμού Σιδηρόδρομων Ελλάδος (ΟΣΕ) και της Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PΕΑRL) ανοίγει τον δρόμο για τη δραστηριοποίηση της εταιρείας, η οποία έχει μισθώσει 408 φορτάμαξες, χωρητικότητας πλέον των 1.300 TEUs.

Η PΕΑRL από τον Ιανουάριο του 2017 συντονίζει ως διαμεταφορέας τη σιδηροδρομική διακίνηση φορτίων της COSCO Shipping από τον Πειραιά, που σπάει το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ. Στο 10μηνo του 2018, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον ΟΛΠ έφτασε στα 3,640 εκατ. TEUs, σημειώνοντας άνοδο 19,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017.

Για ένα ακόμη σημαντικό βήμα στην προσπάθεια αναμόρφωσης του ελληνικού σιδηροδρόμου, που τα τελευταία τρία χρόνια έχει περάσει από την απαξίωση στην ανάπτυξη, έκανε λόγο ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Θάνος Βούρδας. «Με την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου προχωρά και η εκπαίδευση του προσωπικού που λειτουργεί πάνω στο δίκτυο. Ο ΟΣΕ ανοίγει τις συνεργασίες του με όλο το φάσμα των φορέων και των εταιρειών προκειμένου να ενισχύσει το δίκτυο και να το καταστήσει απόλυτα λειτουργικό και δυναμικό» ανέφερε.

Διαγκωνίζονται για τα εμπορευματικά φορτία

Μετά την ιδιωτική πια ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Rail Cargo Logistics Goldair (κοινοπραξία της ελληνικής Goldair και των Αυστριακών Σιδηροδρόμων), η PΕΑRL γίνεται η τρίτη σιδηροδρομική εταιρεία που μπορεί να ενεργοποιηθεί στο δίκτυο. Άδεια για την εκτέλεση σιδηροδρομικών μεταφορών από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) έχει λάβει ακόμη η MAKIOS LOGISTICS με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

 Ο ανταγωνισμός εντείνεται όμως ακόμη περισσότερο. Δύο ρουμανικές εταιρείες που διαθέτουν ευρωπαϊκή άδεια έχουν καταθέσει φάκελο στην αρμόδια Αρχή για να αποκτήσουν πιστοποιητικά ασφαλείας. Πρόκειται για την Grup Feroviar Roman SA, τη μεγαλύτερη ιδιωτική εταιρεία της γειτονικής χώρας, που ήδη έχει παρουσία σε Βουλγαρία και Ουγγαρία, καθώς και την TEF LOGISTICA FEROVIARA S.R.L.

Παγκόσμιας εμβέλειας διαμετακομιστικό κέντρο

«Η δρομολόγηση μίας ακόμη εταιρείας στον τομέα των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών αποδεικνύει την αξιοπιστία του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και τη σημαντική γεωγραφική θέση της χώρας ως πύλη της Ευρώπης. Με την επικείμενη λειτουργία του Σιδηροδρομικού Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, αναμένεται ραγδαία αύξηση στις εμπορευματικές μεταφορές, καθιστώντας τη χώρα τον κεντρικό διαμετακομιστικό εμπορευματικό κόμβο της Αφρικής και Ασίας προς την Ευρώπη» δήλωσε ο πρόεδρος του ΟΣΕ, κ. Γιώργος Κακουλάκης.  

Για τη μεγάλη σημασία της έναρξης της λειτουργίας μιας ακόμη σιδηροδρομικής επιχείρησης, μίλησε και ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, κ. Παναγιώτης Θεοχάρης, επισημαίνοντας ότι  «σηματοδοτεί το άνοιγμα της αγοράς στο τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών και την εφαρμογή στην πράξη πλέον, των κοινοτικών κανόνων στη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και στις δραστηριότητες των σιδηροδρομικών μεταφορών». Όπως τόνισε, ο ΟΣΕ θα σταθεί αρωγός και με βάση την αρχή της ίσης μεταχείρισης θα συμβάλλει αποτελεσματικά στην στήριξη και την ευόδωση κάθε νέας επιχειρηματικής προσπάθειας.

Ανεξάντλητες ευκαιρίες ανάπτυξης βλέπει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της PEARL, κ. Αντώνης Παναγόπουλος, με την υπογραφή της συμφωνίας πρόσβασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, η οποία «ανοίγει το δρόμο για να γίνει η Ελλάδα Παγκόσμιο Διαμετακομιστικό Κέντρο». Η εταιρεία συνεργάζεται ήδη με τον ΟΣΕ, που έχει αναλάβει την εκπαίδευση των νεοπροσληφθέντων μηχανοδηγών της στη Σιδηροδρομική Ακαδημία. Παράλληλα, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για εκπαίδευση στελεχών της και σε άλλες συναφείς ειδικότητες του σιδηροδρομικού τομέα.

Όπως είπε ο κ. Παναγόπουλος, η εταιρία έχει μισθώσει για τις ανάγκες διαμεταφοράς 408 φορτάμαξες (Φ/Α) χωρητικότητας πλέον των 1.300 TEUs, ενώ βρίσκεται σε ώριμες διαπραγματεύσεις συμβολαίων μίσθωσης και συντήρησης έλκοντος τροχαίου υλικού με το Ελληνικό Δημόσιο.