Με τη συμμετοχή και των πέντε κοινοπρακτικών σχημάτων που συμμετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για τα ηλεκτρονικά διόδια στους αυτοκινητόδρομους, η διαδικασία προχωρά στη δεύτερη φάση. Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού περί τα 400 εκατ. ευρώ, στο οποίο στοιχηματίζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αναλογικότερη χρέωση των διοδίων στο σύνολο της επικράτειας.

Εφόσον το δεύτερο στάδιο του διεθνούς διαγωνισμού, στον οποίο μετέχουν οι μεγάλοι των κατασκευών της χώρας, προχωρήσει δίχως μεγάλες καθυστερήσεις, αναμένεται το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών στις αρχές του 2019. Αυτό θα ανοίξει τον δρόμο ώστε μέχρι το επόμενο καλοκαίρι να υπογραφεί η σύμβαση του έργου «Εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική αναγνώριση».

Οι συμμετέχουσες κοινοπραξίες είναι οι εξής:

1.Άκτωρ – Intrakat – Ιntrasoft Inl- Autostrade

2.Μυτιληναίος-Nusz (Ουγγαρία)

3Τερνα – Vinci – Kapsch Traffic Com (Γερμανία)

4.ΟΤΕ- T-Systems International GmbH, (που είναι επίσης θυγατρική του ομίλου Deutsche Telekom)

5.STRABAG- SkyToll (Σλοβενία)

Συμπράττοντας με εκπροσώπους μεγάλων ξένων εταιρειών από την Ιταλία, τη Γερμανία, την Ουγγαρία και τη Σλοβενία, οι ελληνικές εταιρείες θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν εμπειρία στην εγκατάσταση παρόμοιων συστημάτων. Την ίδια στιγμή, η εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων θα γίνει σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους των ελληνικών αυτοκινητόδρομων. Ανάμεσά τους και η Εγνατία Οδός, στην οποία αν και δεν θα γίνει «η επίσημη πρώτη» του νέου συστήματος, όπως ήθελε –και είχε αρχικά δεσμευτεί- το Υπουργείο, δεν εξαιρείται από την εφαρμογή των e-διοδίων.

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της Επιτροπής Διαγωνισμού, όλοι οι διαγωνιζόμενοι πληρούσαν τα κριτήρια του πρώτου σταδίου. Σημειώνεται ότι οι προσφορές κατατέθηκαν στις 4 Απριλίου 2018.

Η αναλογική χρέωση εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο αφενός την προσαρμογή προς την ισχύουσα σχετική κοινοτική νομοθεσία και αφετέρου τη μέγιστη δυνατή κοινωνική αποδοχή της.

Σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου, το υφιστάμενο καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς ανά 30-40 χλμ. περίπου, θα αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση μόνο της διανυθείσας απόστασης, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διοδίου τέλους.

Συγκεκριμένα θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών ήτοι:

1. Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια «Εποχούμενη Συσκευή» (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS),

2. Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).

Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους, και χρεώνονται αναλογικά με την χιλιομετρική αυτή απόσταση. Ειδικότερα η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές (όπως στη διαχείριση στόλου αυτοκινήτων, την επιτήρηση χρήσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, κ.α). Για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα καταγράφεται μόνο η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο ώστε το σύστημα να καλύπτει όλες τις προδιαγραφές προστασίας προσωπικών δεδομένων των χρηστών.