• Αναζήτηση
  • Κλασική μουσική για μικρούς «τρομοκράτες»

    Φανταστείτε να είχατε πάει σε μια παράσταση και εκεί που απολαμβάνατε το δρώμενο, να ανέβει στη σκηνή κάποιος θεατής και να πάρει ένα μουσικό όργανο. Αδύνατον, θα πείτε, αμέσως θα επενέβαινε κάποιος από την ασφάλεια για να συλλάβει τον ένοχο.

    Φανταστείτε να είχατε πάει σε μια παράσταση και εκεί που απολαμβάνατε το δρώμενο, να ανέβει στη σκηνή κάποιος θεατής και να πάρει ένα μουσικό όργανο. Αδύνατον, θα πείτε, αμέσως θα επενέβαινε κάποιος από την ασφάλεια για να συλλάβει τον ένοχο. Πώς θα αντιδρούσαν όμως οι συντελεστές της παράστασης αν ο θεατής ήταν-δεν ήταν 5 ετών; Ο οποίος μικρός μας φίλος εντελώς αυθόρμητα δανείστηκε δύο μαράκες από το kit του μουσικού των κρουστών έστω και στη μέση της παράστασης; Μάλλον χαμογελούν, συνεχίζουν, και βαθιά μέσα τους καταλαβαίνουν ότι αυτό που παρουσιάζουν αξίζει τον κόπο.
    Αυτά και άλλα πολλά συμβαίνουν κάθε Κυριακή (έως την 1η Απριλίου) στις «Μουσικές Εποχές» στο θέατρο Βέμπο. Στο πρώτο live concert για παιδιά ηλικίας έως 5 ετών. Αλλωστε, όσο και αν φαίνεται παράξενο, η μουσική τούς είναι ιδιαιτέρως οικεία. Ο πρώτος μουσικός ρυθμός που άκουσαν ποτέ ήταν η καρδιά της μαμάς τους. Και τους άρεσε πολύ. Την επιβράβευσαν, μάλιστα, με μια τρυφερή κλωτσιά. Από τότε κάθε ρυθμικός ήχος είναι για αυτά ένα καινούργιο παράθυρο στον κόσμο. 

    Το «φαινόμενο Μότσαρτ»

    Εχοντας αυτά στο μυαλό του – αλλά και το «φαινόμενο Μότσαρτ», όπως ονομάστηκε το πόρισμα του ψυχολόγου Frances Rauscher, σύμφωνα με το οποίο η κλασική μουσική έχει τη δύναμη να βελτιώνει τις νοητικές λειτουργίες του μωρού -, ο συνθέτης Διονύσης Γιαμπανάς παρουσιάζει τις «Μουσικές Εποχές», μια παράσταση ειδικά σχεδιασμένη για μωρά, παιδιά και τους γονείς τους, και την επιμελήθηκε από την πρώτη μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια. Ο Διονύσης Γιαμπανάς συνέθεσε μουσική αποκλειστικά για τη συγκεκριμένη συναυλία, ενώ η χορεύτρια-χορογράφος Σάρα Τοσκάνο επιμελήθηκε και εκτελεί τη χορογραφία. Ακόμη και ο χώρος έχει διαμορφωθεί κατάλληλα. Γονείς και μωρά θα βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από τη δράση, πάνω στη σκηνή, καθισμένοι σε παγκάκια και αναπαυτικές μαξιλάρες. Και κάπως έτσι, μέσα σε 45 λεπτά, με οδηγό τις μελωδίες, τον χορό και τις εικόνες, μικροί και μεγάλοι θα αισθανθούν τη ζεστασιά του καλοκαιριού, τη θαλπωρή του χειμώνα, τη μαγεία της άνοιξης και τη νοσταλγία του φθινοπώρου.
    Ο Διονύσης Γιαμπανάς σπούδασε πιάνο, θεωρία και αρμονία στο Εθνικό Ωδείο Χαλανδρίου, ενώ προτού καν ολοκληρώσει το σχολείο πήρε μαθήματα ανάλυσης κλασικής μουσικής. Εχει παρακολουθήσει διαλέξεις γύρω από την ηλεκτρονική μουσική, συμμετείχε σε μαθήματα ηχοληψίας στη ΣΑΕ Αθήνας, ενώ ασχολήθηκε με τον μουσικό αυτοσχεδιασμό. Αποφοίτησε από τη σχολή Pyramind του Σαν Φρανσίσκο (δίπλωμα στην ψηφιακή παραγωγή της μουσικής), ενώ φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Guildhall στο Λονδίνο. Εχει εργαστεί στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, σε στούντιο ηχογράφησης και συναυλίες και σήμερα τον βρίσκουμε στο δικό του στούντιο να δραστηριοποιείται ως συνθέτης, ηχολήπτης και μουσικός παραγωγός.
    Και ξαφνικά κάπου εκεί αποφασίζει να στραφεί στους λιλιπούτειους θεατές, με τις όποιες δυσκολίες μπορεί να έχει ένα τέτοιο εγχείρημα. «Μιας και από τη βάση της αυτή η συναυλία εμπεριέχει μια τρυφερή πρόσκληση, οι δυσκολίες αίρονται, ενώ εμπεριέχονται το κέφι και η επικοινωνία. Αλλωστε, έχουμε προετοιμαστεί καλά με τους συνεργάτες μου, και έπειτα από πολλές πρόβες βρεθήκαμε έτοιμοι για την επιτυχή εκτέλεση του έργου, ακόμη και σε αυτό το ιδιαίτερο περιβάλλον» σημειώνει ο συνθέτης στο «Βήμα της Κυριακής».
    Εμπνευσή του «η ίδια η ζωή, οι ρυθμοί και οι μελωδίες της μου παρέχουν όλα τα εφόδια για την ενεργοποίηση της δημιουργικής μου φαντασίας. Πιο συγκεκριμένα, για αυτό το project έστρεψα την προσοχή μου προς τις εποχές του χρόνου και το ύφος που φέρει κάθε μία. Ανοιξη παιχνιδιάρικη και ανάλαφρη, φθινόπωρο στοχαστικό και μελαγχολικό. Το φλάουτο χαριτωμένο, το τσέλο πιο βαθύ. Ταυτόχρονα, είχα πρόσφατα κοντά μου το μικρό μου ανιψάκι. Ημουν τυχερός, αφού μου έδωσε όλα τα μαθήματα όσον αφορά το σκεπτικό ενός λιλιπούτειου γητευτή. Με έβαλε στην κατάλληλη διάθεση. Μιας και γνωρίζουμε ότι τα μωράκια έχουν ελλειμματική προσοχή, συνειδητά φρόντισα η μουσική να εναλλάσσεται, μέσα από μουσικούς διαλόγους και άλλα».
    Για να γίνουν όμως όλα αυτά πραγματικότητα ο Διονύσης Γιαμπανάς είχε δίπλα του τον… μεγάλο του δάσκαλο, εκτός από το ανιψάκι του. «Για μένα δάσκαλος και φιγούρα μεγάλης σημασίας είναι ο J. S. Bach. Εχω μελετήσει πολλά έργα του, έχω ακούσει με προσοχή πολλή μουσική του. Αν και η συγκεκριμένη σύνθεση φέρει μια πιο προκλασική ηχώ. Από την άλλη, το καλοκαίρι θα ακούσετε μέχρι και ρυθμό ταραντέλα, με συνοδεία τα παλαμάκια του κοινού».

    Το ιερό παιδί μέσα μας

    Οι «Μουσικές Εποχές» (έτσι ονομάζεται και το κουαρτέτο που ερμηνεύει τις συνθέσεις) πρέπει να αγαπούν τα μωρά και τα παιδιά και να μην τα αντιμετωπίζουν με μηχανιστική αντίληψη. Ο συνθέτης δεν έχει λόγο να διαφωνήσει. «Το παιδί μέσα μας είναι κάτι ιερό, που καθένας μας οφείλει να προφυλάσσει. Τα παιδιά είναι καθαρά, ανεπηρέαστα, έξυπνα. Πρέπει να είσαι λίγο παιδί για να γράψεις μουσική γενικότερα – πόσω μάλλον για τις μικρές ηλικίες. Προς εντυπωσιασμό και έκπληξή μας, η πλειοψηφία των μικρών ακροατών καθηλώνονται στη παράσταση. Ακούν, προσέχουν, βλέπουν, χαλαρώνουν. Σίγουρα, σε κάποιες παραστάσεις υπάρχουν και κάποιοι «τρομοκράτες», όπως τους λέμε χαϊδευτικά. Κάποιες γκρίνιες εδώ κι εκεί είναι αναμενόμενες, ευπρόσδεκτες και απολύτως κατανοητές. Αλλωστε, έχουμε σχεδιάσει το περιβάλλον κατάλληλα, για να νιώθουν όλοι άνετα».
    «Μικροί τρομοκράτες» όμως που δεν τσιγκουνεύονται τα μπράβο και τις σκανδαλιές. «Οταν γυρίζω προς το κοινό για να υποκλιθώ, σε κάθε παράσταση, δέχομαι ένα κύμα από ενθουσιώδη χαμόγελα και «μπράβο» και αντικρίζω γουρλωμένα παιδικά ματάκια. Οι αντιδράσεις είναι ζεστές, πηγαίες, και αυτό με χαροποιεί πολύ. Και να ξέρετε επίσης ότι σίγουρα οι μικροί είναι οι πιο αυστηροί. Αν κάτι δεν τους αρέσει, το εκφράζουν πολύ πιο άμεσα και φανερά. Δεν θα ξεχάσω το κοριτσάκι που σε κάθε παύση που κάναμε, φώναζε με την ψυχή της «μπράααβο». Ενώ, όταν ο παίκτης κρουστών βγάζει το θιβετιανό «singing bowl» του, ακούμε ατάκες όπως «μαμά, αυτό είναι κατσαρόλα;»».
    Αν και στα άμεσα σχέδιά του είναι να κυκλοφορήσουν οι «Μουσικές Εποχές» σε cd, εν τούτοις υπάρχουν και άλλες δραστηριότητες. «Αυτόν τον καιρό θέλω να συγκεντρωθώ στην πραγματοποίηση του δικού μου brand ως συνθέτη / παραγωγού. Γι’ αυτό και είμαι σε διαδικασία εύρεσης επίσημου logo, δημιουργίας ιστοσελίδας και τα σχετικά. Είμαι παθιασμένος με τη μοντέρνα παραγωγή μουσικής, όπως το μελωδικό EDM (Electronic Dance Music). Εδώ και χρόνια χτίζω τον ήχο μου, μια διαδικασία απαιτητική με στόχο την υλοποίηση ενός προφίλ που να απευθύνεται σε ευρύ κοινό, και να εντάσσεται τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή μουσική σκηνή. Σύντομα θα μπορείτε να βρείτε τη δουλειά μου σε ψηφιακές πλατφόρμες όπως το soundcloud και το bandcamp. Παράλληλα, φτιάχνω έναν κατάλογο από κλασικές συνθέσεις μου».

    Πού και πότε

    Θέατρο Βέμπο, Καρόλου 18, Αθήνα, μετρό Μεταξουργείο, τηλ. 210 5221767. Εως 1η Απριλίου. Παραστά­σεις: 11.00 και 12.30 το πρωί.Τιμές εισιτηρίων: Μωρό έως 18 μηνών + γονιός: 15 ευρώ. Μωρό άνω των 18 μηνών + γονιός: 20 ευρώ. Επιπλέον ενήλικος: 5 ευρώ

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Πολιτισμός
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Extravagant σκηνικό… Η στάχτη από το πούρο έπεσε ξαφνικά πάνω στο βαρύτιμο χαλί του 18ου αιώνα. Δίπλα ακριβώς στον πίνακα του... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk